Annons

Kopplingsbyte 2 och ändrat motorstyrningsprogram CRDI

1
Inledningsvis vill jag nämna för de som inte känner till min körning att en bra bit över hälften av mina mil körs med släp - antingen ett stort skåpsläp 6,5 m långt och verkligen vägandes 2 ton - eller med hästsläp.
Körningen inbegriper mycket rangerade, backande och trixande för att hamna rätt - körningen är alltså inte speciellt represenativ för hur bilar brukar användas...

Bilens koppling är bytt första gången vid 10,500 mil - då ersatt med vanliga standardprylar.
Vid 18,000 mila servicen för knappt två månader sedan anmärkte jag på att kopplingen ånyo börjat krångla - kunde "släppa" vid hög belastning med släp, men "greppade" på nytt efter gasuppsläpp eller nedväxling.

Verkstaden kunde inte duplicera - till viss del förståeligt eftersom man provkörde utan släp.

På något sätt lyckades man trots allt justera den automatjusterande kopplingen så att det blev bra - inget slirande under belastning, även om pedalen känts lite "underlig" efter servicen, men med det får man låta sig nöja - inte ens jag kräver byte av något som fungerar...

Nå, de sista veckorna har det uppstått ett nytt problem - som egentligen bara är en variant på utsliten koppling; Kopplingen har tidvis inte förmått frikoppla helt och hållet, och jag har haft rejält med feedback i pedalen - främst pulserande slag i övre delen av rörelsevägen.

Nå, tillbaka till verkstaden i garantins skälvande sista vecka, med 19,000 mil på mätaren;
"Visst, kom in på måndag så får vi se till att byta kopplingen!"

Bara så!

Inget tjafs, inget knorr, inget "fråga mamma först" - bara bita i det sura äpplet, och göra det med ett leende!

Kära Hyundai Sverige;
ni kan inte ana hur mycket det betyder för mig att ni och era verkstäder "jobbar rätt"!
Efter att ha stångat andras pannor blodiga hos åtskilliga bilmärken så är det en ren lisa att få åka Hyundai!

Visst, jag brukar få som jag vill i de absolut flesta fall, men då har det krävts en jädrans massa adrenalinutsöndring, arga telefonsamtal och elaka fax innan bitarna faller på plats och folk ställer sig på led.
Jag är så tacksam varje gång jag slipper vara ett hard-ass!

Så till det riktigt roliga; andra har berättat om hur bra bilen känns efter byte till den "mindre sofistikerade" single-mass kopplingen, men detta överträffade alla mina förväntningar!

Meen, vänta nu...?

Smidigare ingrepp är förståeligt, ökad "körbarhet" lika så, men...
ett avsevärt förbättrat acc ligger väl egentligen utanför ett byte av koppling och svänghjul...?

Hoppsanhoppsan! :shock: 10 km/h högre topphastighet - och mycket snabbare resa dit ligger absolut utanför det som borde märkas efter ett kopplingsbyte!

Här har det avgjort skett något utöver vad ögat kan se!
Mycket riktigt - ett samtal till någon som vet vad han talar om ger beskedet att i samband med uppgraderingen till single-mass svänghjul så tankas även dieseln upp med ny programvara till motorstyrningen!!!

Enligt uppgift för att ge bättre körbarhet vid igångsättning på ettan, men "det kan slå lite olika på en del bilar - dom är ju individer allihop..."

Det skall gudarna veta!!!
Med 75-profil på däcken har jag en hyfsat rättvisande hastighetsmätare, men motorn har aldrig orkat varva ut på 5an sedan jag bytte däck - nu har jag nästan 200 varv extra på toppen = styvt 10 km/h högre toppfart!!!
Larvigt? Tja, inte för mig som faktist maxar bilen varje vecka som jag inte har släpet på...

Självklart är acc och segdragning rejält förbättrade, med här har jag inga värden att jämföra med - toppfarten har jag däremot järnkoll på!!!

Amazing!

Hur det funkar att dra släp med min "nya" motor återstår att se, men nu skall jag hjälpa grannen att bogsera hans döda Sprinter in till Mercedesverkstaden i samhället - typ 2 mil med fullt lass i skåpet.. :roll:

Swedefe
Annons

2
Va bra! Nu när bilen äntligen är inkörd :wink: så får du ny koppling och gratis chipstrimning! Hyundais garanti med obegränsad körsträcka är sanslöst bra + deras juste inställning när man gnäller på fel och icke-fel.

Nu är det väl bara dags att rostskydda pärlan å köra vidare i 3 år till!

PS. Hur mår dina spindelleder? (på bilen alltså!) Har du fått dom bytt ngn gång? Any problems under resans gång?

3
Anmärkte på "glupp-glupp"-ljud från krängningshämmarinfästningarna vid 4,500 milaservicen - byttes vid 18,000 milaservicen...

Kan leva med det mesta, så länge jag vet var det är för något och jag inte riskerar att bli ståendes...

Märker inget från spindellederna, varken ljud, glapp eller vingel; jag kör ju så försiktigt så där är säkert inga problem.. :wink:

Med Mercaskåpet är det värre - den närmasta verkstaden är Hedin i Kungsbacka - makalöst nonchalant och ointresserade meddelande dom att det dröjer två veckor innan dom har ett "hål" så dom kan titta på bilen

En firmabil som skall dra in pengar!!!

"Du vet, mycke' nu inför sommaren..."

Herreguud! Som väl var hade vi inte släpat dit liket ännu - och som väl var fanns inte jag med när kontaken gjordes... :evil: :evil: :evil:

Däremot är jag tacksam över denna erfarenheten - där föll Nissan Pathfinder som en steeen i min lista över tänkbara ersättare till Santan - inte f-n tänker jag stå med mössan i hand och be om svindyr service när dom nonchar en firmabil på det viset!

Hedins Bil i Borås visade sig dock bättre förankrade i verkligheten och tar in bilen i morgon Tisdag - 05,15 bär det av med en Sprinter i snöre 5,5 mil enkel väg...

Swedefe