Annons

Dragkraft i Tuscon

1
Mors!

Jag har nu valt en Tuscon 2,0:a som min kommande dragbil för båtsläpet, det är ett hyfsat stort släp med en last på 1500 kg när det är lastat. Körkort BE klart senare i vår.
Någon som har erfarenhet av dylika manövrar? Känsla på båtrampen etc.
Annons

2
Hejåvälkommen MR_Masko! :D :D

Du får berätta vilken motor, bensin eller diesel, som du har valt, så kommer du att få tydligare svar.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Hej Mr_Masko, välkommen till forumet.Jag har kört Tucson med ca: 1400kg trailer med båt i fyra somrar, tyvärr måste jag säga att en Tucson med bensinfyra är alldeles för klen för detta. Iläggningar är inga problem med fyrhjulsdrifen för fästet finns alltid, däremot blir transporten till och från ett enda stort växlande med en inte allt för trevlig låda.
Nu kanske jag var lite för negativ mot Tucsonen som i övrigt är en mycket trevlig bil, men vid många båttransporter har jag dragit med Rangern då den är betydligt starkare.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
Hej Lennart!
Tack för svaret.
Jag är mest intresserad av att själva skuttet ur vattnet fungerar.
Det kommer inte att bli så långa och många transporter och jag är inte heller jätteintresserad av en supermuskelbil eftersom båtförflyttningarna är relativt begränsade aktiviteter, dock skall det ju funka hyfsat vid dessa tillfällen.

/Mats

6
Skuttet både ner och upp ur vattnet har aldrig varit något problem även om ramperna varit både branta och oasfalterade. 4wd-driften fixar det mesta.


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600