NU har det hänt, som man tror drabbar alla andra, men inte mig!
Det hände i juli. Det var då inbrott i 83 bilar i Huskvarna, Bankeryd och Habo. På våran gata var vi 3 bilar. 2 med larm. Vi hörde inget. Grannfru hörde, men vände om och somnade. ??? Jag hade då inte gjort det !!!!!! Nå ja. Dom pajja låset och när dom inte kom in tog dom ruta. Liten repa i lacken på hö. dörr. Stereo nav. borta + skivor till den osv.
Föräkringsbolaget sa att vi får skaffa något likvärdigt.(stereo) Vi kontakta BRL Dom kunde beställa ny stereo/navigator för 8000 kr. Skivorna med Europa 10 st skulle gå på 1500 kr st. Alltså 15000? Jag prata med försäkrings mannen om vi kunde ta separat GPS (bärbar) och vanlig stereo. (jag kan ju ha nytta av Gps i lastbilen också) Men det gick inte ser ni, det skulle vara likvärdit det vi blev av med. Han skulle höra med dom på BRL. Så gjorde han och ringde tillbaka till mig genast. Gps MIO kostade 5995 kr med 20 länder i. Då gick det plötsligt. HAN VALDE en stereo till oss också. Då åkte vi dit. Gps var ok. det var den vi har spanat på innan. Men stereo var för 1300 kr Inga mp3 osv. Då började det bubbla i mig. Han sparade 2000 kr på att köpa stereo/navigator och skivor för 15000 ca. Och väljer stereo för 1300 kr !!!!!!!!! Vi fick tillbaka självrisken 1800 kr det skulle kvitta lösören i bilen som blev snodda.(2 laddare till mobilen , ficklampa, solglasögon, 2 såna där förgrenare till cigg uttag som lyste, som vi har lysrören kopplade till. Tack och lov så var lysrören kvar!) Pengarna la vi på en bättre stereo. Har hört att man inte ska behöva lägga självrisk i överhuvudtaget om man har godkänd larm. Men enligt Holmgrens (bilhandlare i Jönköping) så var inte larmet godkänd. VA ?????? Hade jag ingen aning om. Varför skulle den inte vara det på en så pass ny bil ???? vet någon något om det här på Santa Fe forum ?Holmgrens ska byta låset och så fick dom för sig att dom ska lackera om hela dörren. Då skulle vi bli av med bilen en vecka. Vilket är ju ganska omöjligt för oss. husvagns sesongen är slut 4.9 och då måste vi ta hem husvagnen. Då skulle vi bli av med bilen och hade varit tvungna till att lämna vagnen där en vecka till och det kostar det också.
Jag blev tveksam till att lackera hela dörren, så jag kontakta bilpolering här i Habo. (dotter är kompis med killarna där ) Han tittade på det och sa att det är en baggis att polera det, men att han kanske måste ta hela bilen, för annars blir det skillnad. Jag kontakta försäkringsmannen och han gick med på att bara polera *repan* inte ens en hel dörr!!!!! Adrenalinet låg på topp kan ni tänka er. Där sparar dom säkert 5000 bara för att vi inte ska lackera hela dörren. Polera hela bilen kostar ca 3000. Nå ja, jag åkte dit, dom polera bort repan och killen tog hela sidan av bilen ändå. Bara av vänskap, för 0 kr. Han fick debitera 500 kr + moms till länsförsäkringar inte mer enligt försäkringsmannen. Så det har varit en hel karusell här. När vi lämna bilen för byte av rutan 4 dagar innan semester, så kom det fel ruta, så vi fick ta hem bilen och lämna andra dagen. osv. Så i slutänden är det ändå vi som förlorar!
Vet någon vad det kostar att enbart lackera en dörr?? Skulle ni råda mig till att lackera den eller avstå ? En del säger att det kan synas skillnad efter några år. Och det där med larmet ? Varför inte godkänd ??
Ps: Igår fick vi låset utbytt i allafall. Så nu är bilen hel igen.
Oj va lååååångt det blev. Ha det gööööt ni där ute i landet och lås era bilar och ta in stereona !!
http://hem.passagen.se/milada1/3.7/P1010003.JPG
Annons
2
Uj jisses - ynglar dina poster av sig, Kattis?
Jag såg posten där den låg först, och grunnade på om jag skulle flytta ner den hit till "Funderingar och svammel" - men tvekade, tycker det är viktigt att så många som möjligt läser den - smygisarna som inte registerar sig har inte tillgång till denna boarden.
Skit samma, nu ligger den där den ligger - och först och främst skall du ha lite
Djäkla soppa!
Se till att rensa era bilar allihopa - även om ni bor i fridfulla Fridkulla!
Man vet aldrig var och när man åker dit!
Sedan tycker jag att du - och andra som har liknande problem med snävt seende reglerare på försäkringsbolaget inte skall vara rädda att lyfta ärendet en nivå!
Alla har en chef!
Skadereglerare har en ganska snäv ram att arbeta inom - fråga honom eller henne lugnt och stilla vem denna tycker att du skall vända dig till om du anser att något gått galet till.
Skriv ned vad tycker är galet och hur mycket stålar du anser att du sparat in åt bolaget - och på nästa års premie för oss allihopa.
Berätta vad du tycker skulle vara fair behandling - min erfarenhet är att det mesta flyter på enkelt när högre instans är inkopplad.
Man hanterar så många ärenden att man har ganska lätt att skilja på gaphalsar, kverulanter, vrakplundrare och alldeles vanliga människor med lite perspektiv på saker och ting.
Dom vet att du är kund - troligen med fler försäkringar än bara bilen i samma bolag, eller hur? Rör runt i grytan!
Vad gäller dellackeringar så kan jag bara avråda!!!!
Vet inte hur många gånger jag lämnat in och därefter vägrat ta emot bilar från lack! Jag bara hatar att lämna bort bilen, för jag vet att det blir skit av det!!!
In the bad old days var min standardkommentar vid lämning följande
"Är ni säkra på att ni klarar av det här jobbet?"
"Öh, ja visst - blåsa lite färg på en skärm och en dörr; inga problem...?"
"Mja, jag är lite kinkig - du förstår; jag vill ha färg där det skall vara färg, jag vill inte ha någon färg där det inte skall vara någon färg, jag är tacksam om inte hela insidan blir bombad med slipdamm, och jag vill inte att en lekman skall kunna stå 5 meter från bilen och säga; 'den bilen är krockad och omlackad'... "
"Sure, no problemas! Vi blåser 30 bilar i veckan här hos oss serrö. Sitter nycklarna i bilen?"
"Nä, jag tror inte du förstår riktigt: Det här är ett försäkringsjobb, eller hur?"
"mmm"
"Det innebär att ni bara får en begränsad påse pengar att jobba med - jag kräver att ni använder alla dom pengarna till at gör ett bra jobb!"
"Visst!"
"För, om jag inte är nöjd med jobbet - betalar då försäkringsbolaget för backjobbet ...?
"Nä nä nä - inte en spänn!"
"Precis - om jag inte blir nöjd första gången så blir detta en dålig affär för er!"
"Men det är lugnt serrö - vi gör bara bra jobb här hos oss"
Visst!
Jag har vägrat ta emot samma bil ända upp till fem gånger - till sist kopplade lackfirman in försäkringsbolaget mot denna "omöjliga" bilägare - kul när bolaget håller med mig även sista vändan...
Jag har piskat billackerare att lämna över redan gjorda jobb till andra lackerare tvärs över stan - på deras egna bekostnad, bara för att få jobbet riktigt gjort.
Visst, jag är knäpp - jag kört åtskilliga 1,000 tals mil i krockade bilar bara för att jag drar mig för allt tjafs som uppstår på lackverkstaden, men jag säger dig - håll dig från dellack så länge det går!!!
Swedefe
Jag såg posten där den låg först, och grunnade på om jag skulle flytta ner den hit till "Funderingar och svammel" - men tvekade, tycker det är viktigt att så många som möjligt läser den - smygisarna som inte registerar sig har inte tillgång till denna boarden.
Skit samma, nu ligger den där den ligger - och först och främst skall du ha lite

Djäkla soppa!
Se till att rensa era bilar allihopa - även om ni bor i fridfulla Fridkulla!
Man vet aldrig var och när man åker dit!
Sedan tycker jag att du - och andra som har liknande problem med snävt seende reglerare på försäkringsbolaget inte skall vara rädda att lyfta ärendet en nivå!
Alla har en chef!
Skadereglerare har en ganska snäv ram att arbeta inom - fråga honom eller henne lugnt och stilla vem denna tycker att du skall vända dig till om du anser att något gått galet till.
Skriv ned vad tycker är galet och hur mycket stålar du anser att du sparat in åt bolaget - och på nästa års premie för oss allihopa.
Berätta vad du tycker skulle vara fair behandling - min erfarenhet är att det mesta flyter på enkelt när högre instans är inkopplad.
Man hanterar så många ärenden att man har ganska lätt att skilja på gaphalsar, kverulanter, vrakplundrare och alldeles vanliga människor med lite perspektiv på saker och ting.
Dom vet att du är kund - troligen med fler försäkringar än bara bilen i samma bolag, eller hur? Rör runt i grytan!
Vad gäller dellackeringar så kan jag bara avråda!!!!
Vet inte hur många gånger jag lämnat in och därefter vägrat ta emot bilar från lack! Jag bara hatar att lämna bort bilen, för jag vet att det blir skit av det!!!
In the bad old days var min standardkommentar vid lämning följande
"Är ni säkra på att ni klarar av det här jobbet?"
"Öh, ja visst - blåsa lite färg på en skärm och en dörr; inga problem...?"
"Mja, jag är lite kinkig - du förstår; jag vill ha färg där det skall vara färg, jag vill inte ha någon färg där det inte skall vara någon färg, jag är tacksam om inte hela insidan blir bombad med slipdamm, och jag vill inte att en lekman skall kunna stå 5 meter från bilen och säga; 'den bilen är krockad och omlackad'... "
"Sure, no problemas! Vi blåser 30 bilar i veckan här hos oss serrö. Sitter nycklarna i bilen?"
"Nä, jag tror inte du förstår riktigt: Det här är ett försäkringsjobb, eller hur?"
"mmm"
"Det innebär att ni bara får en begränsad påse pengar att jobba med - jag kräver att ni använder alla dom pengarna till at gör ett bra jobb!"
"Visst!"
"För, om jag inte är nöjd med jobbet - betalar då försäkringsbolaget för backjobbet ...?
"Nä nä nä - inte en spänn!"
"Precis - om jag inte blir nöjd första gången så blir detta en dålig affär för er!"
"Men det är lugnt serrö - vi gör bara bra jobb här hos oss"
Visst!
Jag har vägrat ta emot samma bil ända upp till fem gånger - till sist kopplade lackfirman in försäkringsbolaget mot denna "omöjliga" bilägare - kul när bolaget håller med mig även sista vändan...
Jag har piskat billackerare att lämna över redan gjorda jobb till andra lackerare tvärs över stan - på deras egna bekostnad, bara för att få jobbet riktigt gjort.
Visst, jag är knäpp - jag kört åtskilliga 1,000 tals mil i krockade bilar bara för att jag drar mig för allt tjafs som uppstår på lackverkstaden, men jag säger dig - håll dig från dellack så länge det går!!!
Swedefe