Annons

Tucson som dragbil till min båt..?

1
Hej alla här! :)

Går i bilköpstankar.
Har ett par intressanta Tucson 05-06:or med 10000-12000mil på mätarn.
De har alla fullt stämplade serviceböcker.
Modellen som är aktuell är enbart 2,0 bensin.
Skulle helst vilja ha en automat men det finns ju bara manuell med den motorn... :(
Deiselmotorn går bort då den inte får dra mitt släp med B-körkort.
Likaså v6:an som jag förstått drar alldeles för mkt soppa.

Nu till mina frågor...
Båtekipaget väger totalt 1300kg.
Trailar fiskebåten året runt.
Räcker 2,0 motorns 141hk?
(Funkade skapligt med förra bilen som var en Passat 4motion med 1,8 motor på 125hk.)

Kan man använda 4wdlockknappen tex om man ska dra upp båten i rampen? Man kör rakt upp utan att svänga...
Brukar vara ganska halt i båtramperna vintertid.

Kopplingen...läste att en del haft problem med den...kommer den hålla för båtuppdragning en eller två gånger i veckan..?

Kan Tucson funka för mig eller ska jag se mig om efter en annan dragbil? :roll:
Tycker den är grymt läcker! :dregla:

Tacksam för lite hjälp!
Annons

3
ClasseClas skrev:Hejåvälkommen Fiskarn! :D :D

Läs gärna här om en båtdragare som klarar sig med lill-bensinaren: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=3038
Tackar! :D
Läste tråden.
Men om nån kan ge ett fylligare svar vore jag tacksam...
Lockknappen...nån risk att drivlinan tar skada vid båtuppdragning?
Det handlar ju bara om körning upp rakt i motlut.
Men om ett hjul har torrt grepp & de andra går på halt...kan det ge felbelastning?

Och framför allt...håller kopplingen i längden?
Finns ju trådar om underdimisionerat svänghjul mm.
Därav min undran...

4
Hei

i denne sitter vel samme clutsj og svinghjul som i Santa SM, og svarene her vil vel være svært individuelle, med hvordan koplingen benyttes.

Jeg trakk svært mye 2000 kg med min bil, og hadde ikke problemer, mes andre kverka clutsj og svinghjul rimelig raskt, uten å bruke bilen til trekkvogn.

5
vegard skrev:Hei

i denne sitter vel samme clutsj og svinghjul som i Santa SM, og svarene her vil vel være svært individuelle, med hvordan koplingen benyttes.

Jeg trakk svært mye 2000 kg med min bil, og hadde ikke problemer, mes andre kverka clutsj og svinghjul rimelig raskt, uten å bruke bilen til trekkvogn.
Ska jag tolka detta som att det inte är en problemkoppling på Tucson? :roll:
Den är alltså inte klenare än på andra bilar..?

Hur är det med 4wdlåsningen då...har förstår att det kan uppstå spänningar i drivlinan om underlaget greppar olika per hjul.
Så om jag åker med låst 4wd rakt uppför en ishal ramp och ena hjulet helt plötsligt får perfekt grepp i underlaget...vad händer då...?
Man vill ju inte knäcka nåt. :?

6
Fiskarn skrev:
vegard skrev:Hei

i denne sitter vel samme clutsj og svinghjul som i Santa SM, og svarene her vil vel være svært individuelle, med hvordan koplingen benyttes.

Jeg trakk svært mye 2000 kg med min bil, og hadde ikke problemer, mes andre kverka clutsj og svinghjul rimelig raskt, uten å bruke bilen til trekkvogn.
Ska jag tolka detta som att det inte är en problemkoppling på Tucson? :roll:
Den är alltså inte klenare än på andra bilar..?

Hur är det med 4wdlåsningen då...har förstår att det kan uppstå spänningar i drivlinan om underlaget greppar olika per hjul.
Så om jag åker med låst 4wd rakt uppför en ishal ramp och ena hjulet helt plötsligt får perfekt grepp i underlaget...vad händer då...?
Man vill ju inte knäcka nåt. :?
Hei

Nå kan ikke jeg svare deg helt presis, men som jeg sa, både santafe SM og tucson har hatt problemer med clutsj og svinghjul. det er jo samme motorer etc som sitter i disse.

Jeg hadde selv en santa, og jeg har en Bjøseth 790 husvogn jeg trekker 10-13000 km hvert år, noe jeg og gjorde med bilen som hadde disse problemene. For meg ble det ikke noe problem av dette, og forhandleren valgte selv å skifte clutsj og svinghjul på min bil, da den var gått ca 85.000 km på garantien. Det var absolutt ikke noe problem for meg, og clutsjen var IKKE utslitt da den ble skiftet, men ca halvslitt.

Jeg vet i midlertid at en del andre hadde problemer, men vet og fra bilene jeg har på jobb (27 stk Hiace 4x4) at dette med clutsj er svært individuelt. noen sliter ut en clutsj på 30.000 km, andre kjører maken bil 200.000 km, uten å skifte clutsj, i samme type bruk.

Om clutsjen så er svakere, så vil man oppleve det samme, noen dreper clutsjen fort, og andre dreper den ikke....

Vedr 4x4 systemet, mener jeg at det ikke er noen som helst problem. det er jo ved ujevn friksjon i underlaget, at man har brukt for dette. Jeg mener det er verre for drivverket om du svinger på asfalt eller betong underlag, med 4x4 innkoplet, enn om du tar igang med ujevn friksjon.... men det er og mange måter å ta igang på.....

Bruk det turtallet du trenger å bruke, ikke mer..... slipp slutsjen pent men bestemt ut, og slur minst mulig..... Litt clutsj-lukt er ikke farlig.

Jeg hadde ikke vært redd for å bruke en tucson som du nevner..

Men jeg er ingen fasit, jeg har bare erfaring fra 4 santafe hvor to av de jo har samme motor og drivverk som tucson
.

7
Hej.

Problem med drivningen får du bara om du har grepp på på båda hjulen och dom har olika väg att rulla. Exempelvis om du har lock intryckt på torr asfalt och kör i cirkel. Då måste något av hjulen så att säga "slira lite då och då" vilket naturligtvis blir ett problem.
Att köra på halt underlag är den gjord för.
Jag körde en Tucson-06 i 80.000 km utan ett fel på bilen. I.o.f.s. en diesel men det var dock en manuell låda och visst luktade kopplingen någon gång med tungt släp och start i backe.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

8
Jag har också som Erik kört en 06 i fyra år och aldrig haft problem med bilen. Har också dragit mycket båt både upp och ner ur vattnet.
Mitt tips angående 4wd-lock, är det asfalt eller betongramp rör inte knappen.
Pratade även med en tekniker på en auktoriserad Hyundai-verkstad, han tycke att man lika gärna kunde plocka bort knappen för att låsa 4wd för bilen fixar detta lika bra själv.Efter detta samtalet har jag aldrig haft 4wd-knappen intryckt. Kör nu en IX35 och har aldrig blivit fast på någon båtramp eller lerbacke, använder inte 4wd-knappen. Bilen fixar fästet bäst själv.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

10
Hei

fordelen med 4x4 lock, er jo feks visst du står i ei båtrampe, hvor det er litt sand oppå asfalten. du vil da lett få et lite spinn på fremhjulene, før bakhjulene griper inn, og da stanser lett motoren, fordi bakhjulene står stille, og clutsjen er kommet såpass ut at det er lite slur på den.

Låser man så 4x4, og så skrur den av straks biken er i bevegelse, ungår man jo dette.... og man slipper det hugget i bilen, når bakhjulene kobles inn når forhjulene spinner.

Straks bilen er i bevegelse, er det jo bare å koble av med bryteren.

11
Fiskarn skrev:Tackar för svaren!
Kan bli så att jag köper en Tucson.
Tycker det verkar som man får mkt bil för pengarna.
Hojtar till om det blir affär. :wink:
Det gjør du.... Selv her i norge, hvor bilene koster det dobbbelte av i sverige...

13
Det bidde en Tucson -05 med blott 6400mil på mätarn.
Fullservad och i fint skick. :D
Fräscha sommar & vinterhjul(dubb) ingick också.

Enda felet är att yttertemperaturen visar helgalet...nåt som brukar knasa sig? Byta givare..? :roll:

Bilen har inget drag men det ska monteras kommande vecka.
Fått ett pris på Mekonomen på 5100:- monterat & klart.
Besiktning a´380:- sen ska det provdras båt. 8)

Fick loss bilen för 68´
Känns som mkt bil för den pengen!

15
Hej och mycket välkommen till Forumet, Fiskarn! :D :D
(Dig har jag missat...! :oops: :oops: )
Gratulerar till ett alldeles utmärkt bilval!
Visst är den perfekt som dragbil till båt också!
Du kommer nog knappast att märka att du har något hängande baktill...! :wink: :D
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1324

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"