Hej!
Har en bil som är helt underbar. Dock, den reagerar när det är fuktigt ute. Ibland kan den då agerar som om den går på färre cylindrar. Det är en v6 men det känns som att den går på 5 cylindrar bara.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Någon som upplevt samma fel själv?
Bilen går kanon annars. Aldrig strul.
Mvh Johan
Annons
Mer om problemet...
3Problem har vid enstaka tillfällen (3-5 ggr) under 3,5 års tid uppstått vid extremt blött väder.
För tre dagar sedan tvättades bilen i en "gör det själv" tvätt. Då öppnade jag huven och tog väldigt lite på sidorna, alltså mot ytterskärmarna, och lite i framkant där grillen går ner. Bilen kördes därifrån en minut för att tankas. När jag sen skulle starta bilen tre minuter senare var den på väg att inte starta alls plus att enginelampan tändes. Bilen gick som om den gick på en cylinder mindre. Det som händer då är att bilen inte går att accelerera med och det låter som om den håller på att "kvävas".
Om jag sen därefter stannar bilen någon minut, provar startar, och gör det några gånger, så är problemet borta plötsligt.
Har ni fler tips - välkomna. Så slipper jag låta den stå en massa för undersökning hos Hyundai.
Tack på förhand!
För tre dagar sedan tvättades bilen i en "gör det själv" tvätt. Då öppnade jag huven och tog väldigt lite på sidorna, alltså mot ytterskärmarna, och lite i framkant där grillen går ner. Bilen kördes därifrån en minut för att tankas. När jag sen skulle starta bilen tre minuter senare var den på väg att inte starta alls plus att enginelampan tändes. Bilen gick som om den gick på en cylinder mindre. Det som händer då är att bilen inte går att accelerera med och det låter som om den håller på att "kvävas".
Om jag sen därefter stannar bilen någon minut, provar startar, och gör det några gånger, så är problemet borta plötsligt.
Har ni fler tips - välkomna. Så slipper jag låta den stå en massa för undersökning hos Hyundai.
Tack på förhand!
Utesluta vissa faktorer?
6Jo, eftersom detta skett när det varit blött, kan man då utesluta vissa faktorer så som att den skulle vara bensinpump?
Går det att själv testa om tändkablarna är ok eller trasiga på denna modell?
Går det att själv testa om tändkablarna är ok eller trasiga på denna modell?
Startar ej - går ej att bogsera heller.
8Bilen är automat och startar inte alls. Knappen på "växelspaken" går inte att trycka in och lägga bilen i neutralläget.
Alltså, den måste bogseras bort? Finns det något sätt att kringgå så den kommer i neutralt läge tro?
Alltså, den måste bogseras bort? Finns det något sätt att kringgå så den kommer i neutralt läge tro?