Annons

Oväntat möte...

1
Nån gång i vintras lyckades jag med konststycket att få ett stenskott på bakrutan. Idag har jag lyckats krocka med en annan bil - baklänges.
Jag stod parkerad i en av en rad rutor på en parkeringsplats. Vinkelrätt mot och till vänster om min rad fanns en annan rad med parkerade bilar. Solen skiner rakt på min mörktonade och rejält dammiga bakruta, så sikten är inte den bästa, men jag vrider mig runt och kollar och kusten tycks vara klar, varefter jag börjar backa, väldigt långsamt och svänger svagt vänster. Eftersom jag har bilar både till höger och vänster måste jag också kasta ett getöga framåt, och precis då blir det tvärstopp med en duns.
En pickup med skåp hade samtidigt backat från den andra raden och svängt mot mig.
Vi var rörande överens om att vi båda var lika skyldiga.
Resultatet av mötet blev skrapmärken på min stötgångare, kanten runt vänster dimbakljus (men glaset klarade sig).
Väl hemkommen visade det sig att nästa allt bestod av gummiavskrap, som jag fick bort med avfettningsmedel och krom(!)puts. På ett ställe, ca 20x4 mm, hade min lack skrapats bort, och det fixade jag med original bättringsfärg, men som vanligt stämmer inte bättringsfärgen exakt med färgen på bilen utan blir en aning mörkare (denna missöverensstämmelse tycks vara standard för alla bilar jag köper, oavsett märke).

Egentliga anledningen till mitt inlägg är frågan: Finns det något sätt att för en amatör med bara originallackstift till hands göra en lackskada näst intill osynlig?

:oops: :cry: :wink:
/BengtB
Annons

2
Jag vet inget bra amatörsätt att fixa med bättringsfärg, men den dag jag vill bättra på färgen eller få ngn framtida dörrbuckla uträtad så ska jag anlita denna kedja:
http://www.chipsaway.se

Jag har ingen erfarenhet av firman, men arbetssättet att fixa vissa lackskador på 1-2 timmar tilltalar mig. Förhoppningsvis är prisnivån tilltalande också! :wink:

3
Bengt B

Har du både hunnit krocka och lacka och putsa och avfetta redan? Hände detta i morse?

Är du också drabbad av långa köer till B-plan numera sen Essingeleden samt Hemslöjdsvägen vid Abrahamsberg inte går som genomfart?
eller du kanske inte åker i rusningstid? eller har du tips på andra vägar?

/J
2,7 förare -03, i 08-land

4
Ja, Jonas jag hann med alltihop igår, på ett par timmar. Först baklängeskrocken på Konsum Stenhamras P-plats, sen automattvätt hos OKQ8 Ekerö, och därefter hem för att kasta mig över skadan med avfettningsmedel, Autosol kromglans, lite aceton, två lager bättringslack och två lager klarlack. Sen jag fått bort allt gummiavskrapet och bättrat den egentliga lilla skadan med lack syns det knappt vad som hänt.

Nu för tiden är det sällan jag åker till stan i rusningstid, så jag har inte märkt så mycket av köandet efter påkörningen av Essingeledsbron (det var inte jag, min båt ligger på land...).

/BengtB