Annons

Bränsleförbrukningen 1.7 crdi

1
Tjena hejsan!
Det är såhär att jag nyss köpt en ix35 med 1.7 liters diesel, har inte fått den ännu och är lite fundersam angående bränsleförbrukningen på dessa.
Någon som har lite uppgifter på detta, Har surfat runt lite men inte hittat något matnyttigt mer en fabriksuppgifter, så hur är det, stämmer dessa?

Med vänlig hälsning, nicklas
Annons

2
Anledningen till frågan var stark nyfikenhet.
Jag kan nu besvara den själv: 0,56 l/mil första 3 milen från handlaren;) absolut ingen gubbkörning.

3
För intresserade, en uppdatering.

Vardaglig körning, lite stad, lite landsväg. Enligt färddatorn 0,49 l/mil hittills.

Är för övrigt grymt nöjd med bilen och dess prestanda trotts endast 1.7 liters motorn.

Förstår att siffrorna är missvisande och att man bör plussa lite på färddatorn.

4
Hej Dixon !
Jag har visserligen ingen större erfarenhet av dieseln . Men motorerna brukar ju sätta sej efter ett tag och då sjunker förbrukningen .
Jag märkte skillnad på våran bensinare efter ca 800 mil .
Den sjönk nog med ca 2 dl / milen .
Hör gärna av dej och berätta hur det gått när du har kört lite längre .
Mvh / Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

5
Hej Dixon !
Jag har visserligen ingen större erfarenhet av dieseln . Men motorerna brukar ju sätta sej efter ett tag och då sjunker förbrukningen .
Jag märkte skillnad på våran bensinare efter ca 800 mil .
Den sjönk nog med ca 2 dl / milen .
Hör gärna av dej och berätta hur det gått när du har kört lite längre .
Mvh / Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

6
har en ix35, 1.7 CRDi man 2WD som nu rullat dryga 1500mil.

Kör jag landsväg varvat mellan 70-90-väg så ligger jag som bäst på 0.52l/mil.

Kör jag stadstrafik så ligger jag på 0.65-0,7l/mil.

7
Jag har kört med en ix35, 1.7 CRDi man 2WD (hyrbil från Stilbil) på E4 hela dan från Väsby till Luleå, ca 90 mil. Första tankningen gav 0,72 och andra 0,65 ackumulerat (äkta mätning). Datorn visar minst 10% fel (för lite). Jag tycker att den drar väl mycket, men motorn får jobba en del + luftmotståndet gör sitt till i farter över 100-110
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Tycker trots allt att det verkar konstigt att den lilla dieseln med manuell låda och "2TWD" bara drar 1,5dl mindre än min med aut, bredare däck, 4WD, och högre vikt och dessutom 184hk.
Min motor börjar tydligen "sätta sig" efter 1900 mil och blir allt snålare, men också allt piggare.
Har klockat bilen: först 0-100 på 10,4 sek. Nu på 9,77 sek - så visst vaknar motorn efter hand!!
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009