Annons

Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

1
Redan när bilen var ny så anmärkte jag på att bakre högtalarna hade låg volym, jämförde med en annan bil som också var
låg även om man "fadat" bakåt. Baslådan längst bak hördes knappast, men med kinesen blev det bas. Hur är era?

I vilket fall som helst anslöt jag en kinesnav idag och upptäckte att nu funkade även de bakre högtalarna på samma nivå som de främre.
Även "faden" fungerade som på andra bilar, det verkar som om navhuvudet är felprogrammerat.
Annons

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

2
tjosan skrev:Redan när bilen var ny så anmärkte jag på att bakre högtalarna hade låg volym, jämförde med en annan bil som också var
låg även om man "fadat" bakåt. Baslådan längst bak hördes knappast, men med kinesen blev det bas. Hur är era?

I vilket fall som helst anslöt jag en kinesnav idag och upptäckte att nu funkade även de bakre högtalarna på samma nivå som de främre.
Även "faden" fungerade som på andra bilar, det verkar som om navhuvudet är felprogrammerat.
Ingen som har navigatorversionen i bilen?

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

4
MrDTS skrev:Jag har navi i min, vad menar du med kinesen ??

MrDTS
Det är en kinesisk navenhet som jag provat och som ger det resultatet som det borde vara.

Om du har t.ex. valt ljudet i den främre delen av bilen och använder volym 8 t.ex. Om du sedan väljer
ljudet bak så menar jag att volymen i bak skall vara 8. Det blir inte så i min bil utan jag måste skruva upp
nivån för att ljudet skall höras där bak med vald volym 8.

Med den kinesiska navenheten så funkar det korrekt, har jag volym 8 med ljudet valt fram, flyttar ljudet bakåt
så är volymen lika hög där bak som den var fram tidigare.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

6
Rignell skrev:Nu blev jag nyfiken, kan du förklara lite mer hur det funkar med kinesnav?
Bytes befintlig utrustning ut osv?

Jag har navi i min sport och uppfattar att volymen blir lägre om jag flyttar ljudet bakåt...

//Rignell
Då är vi tre bevisade fall. Du, min kompis och jag ser samma problem. Finns en uppsjö av dem, här en som är snygg: http://canadvdgps.com/ShowProduct.Asp?Id=444" onclick="window.open(this.href);return false;
Den här har jag själv: http://www.tradesolution.hk/e/ptxwebsto ... /1052.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Köp inte av dem dock de är lurendrejare, aliexpress.com eller dhgate.com är ärligare.

Problemet är som du ser att den passar inte vår modell med fabriksnav. Passar gör den, men den är avsedd för en AC-panel nedanför som icke nav-bilarna har.
Dock är anslutningarna lika på AC-panelerna som om jag fick tag i en AC-panel skulle det bli 100%. Min har både Can-bus och SPDIF-utgång vilket gör att vår extra förstärkare
fungerar. Då upptäcker jag som sagt den här funkar som i alla bilar jag haft med "fadingen".

Nu har jag hittat den saknade delen http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=24982751" onclick="window.open(this.href);return false;
När den kommer skall jag bygga ihop och sedan se vad som inte funkar. Jag tänker sedan köpa den här http://canadvdgps.com/ShowProduct.Asp?Id=444" onclick="window.open(this.href);return false;
då den har 3G och WIFI.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

7
Jag har en I40 business edition -13 med extra högtalare bak, extra slutsteg samt navigation. Jag upplever att ljudet är "skit" med vad jag förväntade mig av en extra bas och ett slutsteg. Sämre än i min tidigare i30. Känner igen det ni pratar om att den bakre högtalaren knappt hörs alls trots att man sätter örat mot den, lite ljud ger den ifrån sig men inte mycket. Vet någon vart det extra slutsteget sitter? Tänkte koppla in en extern aktiv bas istället för den som sitter original, men då skulle jag behöva komma åt slutsteget så jag kan ta ström m.m från detta.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

8
Agru skrev:Jag har en I40 business edition -13 med extra högtalare bak, extra slutsteg samt navigation. Jag upplever att ljudet är "skit" med vad jag förväntade mig av en extra bas och ett slutsteg. Sämre än i min tidigare i30. Känner igen det ni pratar om att den bakre högtalaren knappt hörs alls trots att man sätter örat mot den, lite ljud ger den ifrån sig men inte mycket. Vet någon vart det extra slutsteget sitter? Tänkte koppla in en extern aktiv bas istället för den som sitter original, men då skulle jag behöva komma åt slutsteget så jag kan ta ström m.m från detta.
Under antingen förare eller passagerarsätet. Det är inte så enkelt som man tror därför att utgången från nav-huvudet består av CanBus och SPDIF utgång tillsammans förser slutförstärkaren med info. Dessutom har navljudet en egen ingång till slutförstärkaren.

Därav att jag valde att ersätta med ett kinesiskt navhuvud med canbus och spdif utgång. Beskrev tidigare i tråden att då blev det riktigt ljud med rätt balans mellan fram och bak samt att bashögtalaren började funka. Felet ligger alltså inte i slutförstärkaren utan att nav-huvudet är felprogrammet som mycket annat på det här vraket till Hyundai.

Om man på något rättvist sätt kunde lägga fram alla dessa Mickey Mouse grejer till ledningen i Korea skulle de få krupp. Har haft Sonata, har Matrix och aldrig upplevt något så här dåligt från Hyundai.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

10
Agru skrev:Hej
Tack för snabbt svar!!
Men om det är som du säger så måste ju min ÅF (bilen är sprillans ny - 31 mil) åtgärda programvaran eller byta navihuvudet. Jag funderar på att reklamera ljudsystemet i morgon. Sen bör ju ÅF ta det med Hyundai Sverige om det är ett känt problem. Eller...
Det är ett känt problem här och hos min kompis som upplever samma sak. Har inte orkat bråka med Hyundai ännu p.g.a att jag bråkat om uppdateringarna till kartbasen. Jag betalade 160 Euro för 2013 uppgradering och fick kartor från Q3 2011 och blev skogstokig. Annat också som jag bråkat om helljuset o.s.v.

Om du orkar bråka just nu kan jag bevisa att slutförstärkaren fungerar bra med ett annat fabrikat på navhuvudet.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

13
naderiano skrev:Hej samma sak här. Skit ljud bak med min 'premium' i40. Hyundai kollade bilen och sa den fungerar om den ska!!!! Jag hade haft många bilar och hade även installerat subwoofer och amplifier på många bilar men aldrig hade haft ett så pas dåligt ljud med en 'premium package' i min bil. Sorry for my french ;)
Agru har tillskrivit mig privat och berättat att han har kollat en demobil där ljudet fungerar som det skall. Vi får hoppas att han berättar mer här.