Annons

Flytta förarstol bakåt

1
Hejsan forumet,

Har alldeles nyligen köpt min allra första Santa Fe och är alldeles lyrisk, förutom en sak - förarstolens justeringsmöjligheter.

Jag skulle gärna vilja dra förarstolen ytterligare ca 5cm bakåt för att körställningen ska bli optimal. Är det en enkel operation, eller krävs det en mera djupgående ombyggnad för att detta ska vara möjligt?

/Fredrik
Annons

2
Hej o välkommen till forumet!

Jag som är 199cm lång har givetvis kollat upp saken närmare. Vad jag förstår så är det en lite större manöver att fixa till förarstolen. Det behövs ett ombygge med skenor alt. fästjärn, så det är inget att pyssla med på egen hand med tanke på krocksäkerheten. När jag språkade med min handlare så nämnde de att ngn i Södertälje hade kläm på bygga om förarsplatsen. Om det nu är en aukt ÅF så borde det vara,

Bilfirma Lars Pettersson AB
Morabergsvägen 1
vid Svensk Bilprovning
Tel: 08-550 600 90
Fax: 08-550 368 15
152 26 SÖDERTÄLJE

För övrigt så nöjer jag mig med bef. skjutlängd på stolen. Det är på gränsen men det funkar för mig ändå.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Tveksam till att man får bygga om hursomhelst.
Provkörde en Toyota Prius och eftersom jag har älgben så var det omöjligt att sitta i den. Då förklarade säljaren att ett företag byggde om
stolen MEN bilen måste reg. besiktigas efteråt...

Typ 15 papp.... :roll:
Mvh
Thomas
-03 V6 Silver...

5
Det skulle inte förvåna mig om det ställs krav på reg. besiktning, och då kostar det därefter...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Mja...

Ett krav på registeringsbesiktning låter vettigt när man först hör det, men om man tänker efter lite granna så har man genom att hasa bak stolskenorna någon decimeter faktiskt stökat till hela krockgeometrin i bilen.

Vad skall SBP göra?
Intyga att förarpositionen är flyttad ut utanför det område som tillverkaren optimerat krockstrukturen för - "men det går nog bra ändå...?"

Näe - den som vill flytta bak sina skenor kan nog göra det utan att SBP bryr sig speciellt mycket - det man skall fundera över är: vågar jag köra bilen efter modden?

Nej nej nej - jag menar inte att bilen blir livsfarlig för sin förare vid en krock, men det är komplexa system vi snackar om här;

Med vilken hastighet möter huvudet krockkudden?

Hur snabbt retarderas den framåtriktade rörelsen?

Hur snabbt återaccelererar huvud och bål bakåt igen efter impact?

Hur många millisekunder tar det innan stolsrygg och nackstöd fångar upp
kroppen som kastats bak av krockkudden?

Hur mycket högre hinner kroppens hastighet i rekylen bli om ryggstödet är bakflyttat en decimeter?


Questions questions questions - faktiskt några som inte ens jag kan besvara :mrgreen:


Så länge man vet vad man gör och vilka risker som kan vara förknippade med en eventuell modd av stolskenorna - så, visst, hellre en upprätt sittställning en decimeter längre bak, än att man kompenserar genom att fälla ryggstödet i något slags "lounger-läge" och betraktar sina medtrafikanter halvliggandes genom bakdörrens sidoruta - dom gubbsen som kör bil på det viset har garanterat ingen hjälp av något enda av de minitiöst utprovade krocksäkerhetssystemen dagens bilar är utrustade med.

Själv är jag 1,87 och sitter faktiskt oftast mer upprätt än min hustru som är 1,80.

Jag har en "ovana" (egentligen god vana) att omedvetet tajta till bältet, resa ryggstödet och ibland till och med flytta fram stolen något hack när det skall bli åka av <-> riskerna i bilkörningen ökar.
Smart move för egen del, men det kan få mina medpassagerare lite ur balans om dom fattar vad jag håller på med, utan att egentligen tänka mig för... :roll:

När vi åkte till fjällen en gång med bekanta i bilen gjorde jag just denna manöver när vi svängde av softa E20 vid Hasslerör, och jag hörde den ena av baksätespassagerarna säga till den andre;
"Ööh, vad händer nu? Är det rally på gång...?" :oops:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Swedefe skrev:
Questions questions questions - faktiskt några som inte ens jag kan besvara :mrgreen:
Holy smoke, är du sjuk eller? :roll: :roll: :wink:

Du har en poäng i ditt resonemang såklart. Sedan kan man ju bara allmänt fråga sig varför det är så mkt plats kvar i baksätet o därmed potentiell skjutmån som inte är utnyttjad.

På många andra bilar, tex Audi A4, går det att puffa stolen miltals bakåt. Det går väl knappt att knöka ett marsvin emellan där i baksätet, än mindre spagettibenen hos en kolt i knappa skolåldern... :? :?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Har snappat upp en teori på SFF Global som säger att skjutmånen är begränsad för att man vid fällning av baksätet inte skall behöva traggla med att fälla baksätet till hälften för att sedan gå fram och skjuta fram framsätena - för sedan gå bak igen och göra klart manövern med framsätet.

Själv tror jag förklaringen är enklare än så; om inte jänkarna får baksätet på plats första gången så är dom så lata att dom att dom larmar JD Powers och berättar hur missnöjda dom är med bilen - istället för att lära sig hur man gör... :mrgreen:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting