Annons

Danmark har bättre snöröjning än Sverige!

1
Just hemma efter en rundtur på norra Jylland, och ta mig tusan - har inte Danmark en bättre snöröjning än Sverige!!!???

Plogbilar istället för saltbilar, och jordbrukstraktorer med allehanda spännande aggregat tillkopplade ser till att få undan snön istället för att lägga upp det i vallar och blockera parkeringar. :roll:

Göteborg har mycket att lära av Frederikshavn!

Swedefe

(Håll byen ren - fölg en svenske till båten...)
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Ja att Sverige trots sina erfarenheter av snö, har en synnerligen dålig kunskap om snöröjning är ett känt faktum. I Stockholmsområdet har man ingen som helst kunskap, min svärfar som sköter snöröjningen i en stor del av Söderhamn med omnejd brukar skaka på huvudet åt hur Stockholmsröjarna beter sig. å andra sidan så är jag inte längre bekymrad om plogbilen inte hunnit ut, jag blir bara glad att jag kör 4X4 !!
"Joppe"

3
Beträffande kunskapen om snöröjning tror jag inte att den saknas. Kunskapen finns nog men det saknas pengar, hur de nu kan komma sig med tanke på vårt höga skattetryck? Nej de som jobbar UTE PÅ FÄLTET är duktiga och gör så gott de kan med de resurser de har.
Min teori är istället att problemet :evil: som vanligt, inte ligger på marknivå utan finns högre upp bland de som slickat sig till en chefsbefattning och inte begriper ett dugg vad snöröjning handlar om. Det enda dessa figurer kan är att böja rygg å skratta på rätt ställe när kommunpolitikerna finns i närheten och säga: "jajjamen de här fixar vi", trots att deras avd. år efter år får sänkt budget. Att gubbarna på fältet gång på gång påtalat det omöjliga att hålla rent på gator och torg med ständigt minskade anslag, känner dessa avd.chefer väl till men vågar inte föra det vidare och yrka på mer pengar för då kan dom ju själva riskera att mista jobbet.

En fluga gör ju ingen sommar lika lite som dessa inbesparade obefintliga snöröjare kan hålla våra gator och vägar rena.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

...och England...

4
Trafiken i England är riktigt eländig när det drämmer till;
förutom att man som vanligt kör på fel sida vägen :roll: så har Mr. medel-Miller rudimentära kunskaper i halkkörning och hur man preparerar bilen för vinterkörning;

Sällan riktiga vinterdäck.
Inget eller för lite frostskyddsmedel i spolarvätskan.
Äldre bilar saknar ofta glykol i kylsystemet, så trafiken gloggas dessutom upp av stillastående bilar, övergivna lite på trekvart.
och
och
och...

Vid några tillfällen har jag kört hyrbil i England i snöglopp, och aalllltt tar ungefär fyra gånger så lång tid - om det ens går att att ta sig fram.
London-area, mind you...

Men!
Det gnälls förvånansvärt lite - man fortsätter att vara brittiskt trevliga mot varandra och tar snön som en prövning alla måste bära solidariskt, ungefär.

Och!
Man är makalös på att stampa resurser ut jorden till att få undan snön;
Som svensk blir man även här lite full i skratt när man ser aggregaten som kopplas till för att bearbeta snön med.

Dessutom!
är man suverän på att informera kring insatserna:
http://uk.news.yahoo.com/08022007/325/t ... -hits.html

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting