Annons

Ny bil men orolig för rätt köp?

1
Hej,

Mitt första inlägg och hoppas jag kan få lite hjälp och råd.

Till saken hör att jag kan ingenting om bilar och det gör inte saken lättare när vi nu måste köpa ny.

Vi ska få tillökning och det är hög tid att köpa en större bil för att få pkags med vagn och barnstol och vi har tittat på I40 som vi tycker dels är snygg, har de "finesser" vi vill ha och är stor nog för våra behov till ett bra pris.

Problemet för någon som inte kan är detta med diesel...är det rätt för oss?

Vi kör kanske 1500 mil om året, mest korta sträckor. Har 2 mil tur och retur till jobbet och två gånger i månaden blir det lite längre körning till annat kontor cirka 20 mil per gång.

enligt försäljaren är det tillräckligt med en "längre" tur i månaden på cirka 5 mil för att självrengöraren eller vad det nu heter på partikelfiltret? ska gå igång och det räcker tydligen för att man ska slippa oroa sig för att den ska behöva bytas tidigt??

vad säger ni som kan? Är det en dålig affär för oss?

Tack på förhand.
Annons

Re: Ny bil men orolig för rätt köp?

2
Inga bekymmer. Jag har liknande scenario med våran I40. Innan hade vi en saab 9-3 diesel som vi körde på samma sätt och totalt ägde vi den under ca 7000mil och det var inga bekymmer. Skulle det nångång strula så kan verkstaden sätta igång en regenering manuellt. Men det har aldrig vi behövt. Bara handla

4
Sådär ja:)

Det blev en I40 tillslut.

Kan bara säga att jag/vi är mycket nöjda. En jättetrevlig bil på alla sätt. Hade helt glömt bort funktionen med rattvärme så det blev en skön start på morgonen när jag av en händelse såg den knappen i morse:)

Lite funderingar över backvarnaren som jag inte riktigt blir vän med, känns inte som att den är hundra procent tillförlitlig, framförallt inte den i bak och har fortfarande inte riktigt fattat om jag manuellt måste knäppa på den via knappen mellan sätena när jag startar för att den alltid ska vara igång eller hur den fungerar...

Sedan har vi inte hunnit kört så väldigt mycket eller rättare sagt några längre sträckor ännu men förbrukningen står ganska stadigt mellan 0.67 - 0.71 vilket känns aningen högt men det kanske är som det ska.

Lär säkert återkomma med frågor framöver.

5
Hej,

på min bil så sätts backvarnaren alltid på när jag lägger i backen. Kan stänga och sätta på den manuellt med knappen mellan säterna. Om det stängs av är den avstängd till man sätter på den själv eller lägger i backen. Brukar dock alltid ha den på.

Vinterförbrukningen brukar ligga på 0,57 - 0,65 beroende på hur långa sträckor man kör. Har varit uppe i 0,7 någon gång då det var iskallt.

/Markus

6
M72 skrev:Hej,

på min bil så sätts backvarnaren alltid på när jag lägger i backen. Kan stänga och sätta på den manuellt med knappen mellan säterna. Om det stängs av är den avstängd till man sätter på den själv eller lägger i backen. Brukar dock alltid ha den på.

Vinterförbrukningen brukar ligga på 0,57 - 0,65 beroende på hur långa sträckor man kör. Har varit uppe i 0,7 någon gång då det var iskallt.

/Markus
Om du menar att den alltid låter när du lägger i backen är det fel på en eller flera sensorer i bakre delen. Att den slutar att låta efter du stänger av mellan sätena är inte så konstigt, det är till o från knappen. Dock skall den alltid kunna stå i till läge och så länge det inte finns ett hinder skall den inte låta. verkstaden kan se vilken eller vilka som är paj på sin Hyundai-låda. Dock inte på OBDII-uttaget.

10
M72 skrev:Hej,

/Markus
humm

jag ligger nog ganska stadigt på 0.7 och då kör jag väldigt mjukt. Visserligen inga lång sträckor till jobbet men 2 mil motorväg borde räcka för att få en lägre förbrukning.

Kommer förbrukningen bli bättre med tiden eller vad är eran erfarenhet.

12
M72 skrev:Nej, jag menar att om jag stänger av den manuellt med knappen så sätts den på igen om jag lägger i backen (eller trycker på knappen igen).

Kanske jag som inte har fattat riktigt hur den fungerar ännu....

Ett exempel, om jag trycker på knappen mellan sätena så börjar den lysa blått men den slocknar av sig själv efter en liten stund. Är det inte meningen att den ska fortsätta att lysa tills jag själv väljer att stänga av den så att jag på något vis kan veta att den är aktiv?