Annons

Köpråd Santa Fe 2007 tack!

1
Hej,

Mitt första inlägg här. Kul att det finns ett forum som är aktivt även för äldre årsmodeller!

Vi är på jakt efter en 2:a generationens Santa Fe för att ha en rymlig och robust bil som det inte gör så mycket om barnen spiller i eller om man råkar repa inredningen men att man samtidigt har allt man behöver i vardagen.

Nu har jag hittat en på blocket, en privataffär, och jag har pratat med säljaren som verkar alltigenom ärlig (eller världens bästa skådis) och jag skulle gärna vilja ha lite input från er som kan modellen.

Eftersom jag inte vill "hänga ut" säljaren, så undviker jag att länka till annonsen eller ge regnr. Jag försöker återge allt som är aktuellt ändå.

Bilen är en 2.2 CRDi från 2007. Utrustningspaketet är Exclusive. Det är 4WD (kanske alla har?). 155HK. 0,81l/mil.
Automatlåda, löstagbar dragkrok, skinnklädsel och frontbåge med 2st extraljus. 2 år gamla sommardäck på alufälg som är väldigt lite använda. 1 år gamla Nokian vinterdäck, dubb, på alufälg. Den har gått 10400 mil. Godkänd besiktning i september.

Service:
Det bra: Krängningshämmare bytta. Alla bromsskivor bytta. Nytt batteri. Kamrem bytt (säljaren gjorde det inför försäljningen trots att den inte gått 12000 mil).
Det dåliga: ej auktoriserad verkstad sen 7000 mil, men ändå enligt serviceintervall.

Historik (carfax):
Leasingbil 2007-2010. Såld till ÅF.
Såld till privatperson (befintlig) 2010-2015

Pris: 95 000kr med 6 månaders Blockets begagnadförsäkring. Det ligger något högre än vad bilpriser.se eller biluppgifter.se rekommenderar men å andra sidan är så mycket bytt och däcken är i sånt fint skick att det känns motiverat.

Annonsen har legat ute sen i mitten av september och säljaren var väldigt öppen med att den varit svårsåld (haft enbart mail på Blocket och sållat hårt bland dem som kontaktat eftersom han eftersträvar en bra affär snarare än ett klipp), vilket så klart får mig att bli tveksam.

Själv känner jag ett förtroende för säljaren och så vitt jag kan bedöma är bilen i ett skick som motiverar priset, men vad tycker ni som har distans och mycket mer erfarenhet av modellen?

Är det något jag bör fråga efter, kontrollera m.m. innan jag bestämmer mig? Bör jag göra en bildiagnos via bilprovning eller motsvarande för att vara säker?

Tack på förhand,
Elis
Annons