Jag har problem med min -07:a diesel! Den funkar utan belastning i normalfallet och går varm när jag drar husvagnen redan vid 20 grader.
Helt plötsligt drar den från normaltemp och upp emot rött . Stannar direkt och lyfter huven och då kan jag konstatera att den skjuter ut kylvätska genom expansionskärlet. Den kokar helt enkelt och den går tom på vattnet.
Smyger upp locket på kylaren och drar i 2-3 liter och kör igen. Händer igen efter några mil om jag drar upp den i 90 km men om jag sänker till 65 - 80 km så går den bättre och kanske tio mil men det kommer tillbaka och jag förlorar kylvätska genom expansionskärlet. Det kan man tydligt se då hela torpedväggen och framvagnen på höger sida är nedsölad med glykolblandning.
Jag råkade ut för detta förra sommaren vid ett tillfälle och sedan var problemet borta hela vintern och kom tillbaka nu då jag drog vagn igen.
Hela vintern och våren inga problem och vid körning utan vagn problemfritt?
Jag bytte (efter) problemet uppstod förra sommaren kamrem och då även vattenpumpen. Nu för tre veckor sedan termostaten och har därefter kört 60 mil utan vagn helt symtomfritt. När jag nu åkte till Karlshamn med husvagn så kom det tillbaka.
Båda fläktarna går som de ska. Jag tänker kylaren ? Men har via detta forum fått se rena skräckscenarion om allt från EGR kylare ,turbo , topplockspackningar och spruckna toppar.
Någon som känner igen sig och tror på kylaren ? (ösketänkande)
Annons
Re: Varm när jag kör släp!
2Hej!
Hur känns slangarna till kylaren, ingående samt utgående? Är det bra med flöde?
Hur känns slangarna till kylaren, ingående samt utgående? Är det bra med flöde?
3Hej!
När jag känner på returen så är den hård .Jag har inte sträckt ner armen för att känna på utgående slangen. Det kommer ordentligt flöde från motorn då jag kollat och fyllt i vatten direkt i kylaren.
När jag känner på returen så är den hård .Jag har inte sträckt ner armen för att känna på utgående slangen. Det kommer ordentligt flöde från motorn då jag kollat och fyllt i vatten direkt i kylaren.
4Hej igen,
Det bästa är nog att göra ett gastest vad gäller kylarvätskan, för att se om det finns några tecken på avgaser = dålig toppackning.
På så sätt kan man oftast utesluta toppackningen (om det visar sig att det inte finns några avgaser i kylarvätskan), men det förekommer även att testet inte visar någon koldioxid men att toppackningen ändå är dålig, men det är inte så vanligt mig veterligen.
Mvh
Det bästa är nog att göra ett gastest vad gäller kylarvätskan, för att se om det finns några tecken på avgaser = dålig toppackning.
På så sätt kan man oftast utesluta toppackningen (om det visar sig att det inte finns några avgaser i kylarvätskan), men det förekommer även att testet inte visar någon koldioxid men att toppackningen ändå är dålig, men det är inte så vanligt mig veterligen.
Mvh
5Är det verkstad som gäller eller finns det någon testmetod/redskap man köper?
Är inne på att byta kylare som nästa steg.
Kör den varje dag utan problem utan släp/belsning och inga problem?
Min fru hamnade i bilkö och stod på tomgång men det var 28 grader varmt och problemet dök upp för några veckor sedan.
Alltså inget extremt gaspådrag och alltså mindre avgaser. Känns som ett önsketänkande men kylarbyte jämfört med topplocksbyte är liksom the easy way out.
Problemet började redan förra sommaren som inte var lika varm. Fick det sista resan hem men sedan kom hösten och vi liksom glömde/förtängde problemet . Fan borde inte packningen ställt till med större problem under de två tusen milen vi kört?
Är inne på att byta kylare som nästa steg.
Kör den varje dag utan problem utan släp/belsning och inga problem?
Min fru hamnade i bilkö och stod på tomgång men det var 28 grader varmt och problemet dök upp för några veckor sedan.
Alltså inget extremt gaspådrag och alltså mindre avgaser. Känns som ett önsketänkande men kylarbyte jämfört med topplocksbyte är liksom the easy way out.
Problemet började redan förra sommaren som inte var lika varm. Fick det sista resan hem men sedan kom hösten och vi liksom glömde/förtängde problemet . Fan borde inte packningen ställt till med större problem under de två tusen milen vi kört?
6Hej!
Jo jag tycker också det, men innan ev. kylarbyte så hade jag nog viljat utesluta toppackningen så att man är på den säkra sidan.
Det finns kit att köpa själv, Biltema har t ex. ett cylinderläckagetest: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020969/, men snabbast och billigast blir nog om du besöker en verkstad, bör inte kosta alltför mycket om du hittar en allbilsverkstad.
Mvh
Jo jag tycker också det, men innan ev. kylarbyte så hade jag nog viljat utesluta toppackningen så att man är på den säkra sidan.
Det finns kit att köpa själv, Biltema har t ex. ett cylinderläckagetest: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020969/, men snabbast och billigast blir nog om du besöker en verkstad, bör inte kosta alltför mycket om du hittar en allbilsverkstad.
Mvh