Annons

VISSTE NI OM DET HÄR???

1
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

PRODUKTIONSDATUMET:
Alltså det datum när bilen är leveranskontrollerad och skickad från bilfabriken. Nu, i augusti 2006, tillverkas bilar med årsmodell 2007, men med tillverkningsdatum augusti 2006. Det är tillverkningsdatumet som ligger till grund för bilregistrets notering om årsmodell.

REGISTRERINGSSDATUMET:
Det datum när bilen registreras första gången i det svenska bilregistret. Det är från och med det här datumet som garantitiden räknas. Oftast registreras bilen strax före att den säljs för första gången.
Det är också när bilen registreras som den räknas som såld enligt den svenska försäljningsstatistiken.

Satt just å slöläste X-pressen (på skärmen) lite, innan jag hade tänkt släcka "godnatt-lampan" och börja räkna får. Plötsligt fick jag syn på denna artikel som totalt förändrade mina sovplaner: http://expressen.se/index.jsp?a=650893

Snabbt som ögat plockade jag fram pärmen där bilhandlingarna förvaras. Då jag gjorde upp affären hos försäljaren (aug. 2005) så beställde jag en SF 2005 års modell, enl. 2005 års prislista.
Läser nu i registreringsbeviset och där står Tillv.år/månad 2004/11. Bilen registrerades 1:a gången tydligen i jan 2005 (av Hyundai Bilar AB, Sollentuna). I rutan Datum för 1:a ibrukstagande i Sverige anges 21/10-2005 (det datumet jag fick bilen levererad). Jag fick alltså vänta på bilen i nästan 2½ månad.

I köpekontraktet upptäcker jag vidare att man INTE angett årsmodell, utan där står bara NY.

:evil: :evil: :evil:
Blir så J......a förbannad, kommer att hänga på låset hos försäljaren imorgon och kolla hur det ligger till, om jag nu bara kan somna efter det här förstås?

Det jag också främst tänker på är när man en dag vill byta in bilen. Kommer man då att värdera den som en 04:a eller en 05:a? För de är ju faktiskt en jäkla värdeskillnad i dessa förbenade "bilhandlar-tabeller" och vidare hur är det med Garanti-tiden egentligen. Från vilket datum räknas den rent Juridiskt? :evil: :evil: :evil:

Visst kan jag nu tycka att det är slappt att jag inte kollade mina uppgifter tidigare i samband med köpet, men jag visste ju för fasen vad jag beställt och fann därför ingen anledning att lusläsa handlingarna som kom från vägverket.

Hoppas X-pressen följer upp artikeln med vad Allmänna Reklamationsnämnden kommer fram till i ärendet.

Som parantes kan nämnas att vi samtidigt beställde en bil (Matrix) till hustrun. Bägge bilarna lev. samma datum. I hennes Köpekontrakt står däremot angivet årsmodell 2005 och inte som i mitt fall bara NY. Vägverket anger tillv.år 2005/03 och Datum för 1:a ibrukstagande i Sverige 21 okt 2005. Den bilen är utan tvekan en 05:a iaf.

Har NI "järnkoll" vad det står i era bilhandlingar eller är vi flera som har en annan årsmodell än den vi tror vi köpt??????
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Jag ska definitivt kolla min -02a som låg till sig i 10 månader innan försteägaren (inte jag) köpte den...

Min -03a ska vara OK iaf.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Det här gör väl att vi så vackert får springa tillbaks till vår nasare när vi ska byta bil framöver...

Hyundai 4ever? :roll: :shock: :?
Toyota Auris 1.8 HSD -13

4
Det är hög tid att skippa årsmodellbegreppet nu. De enda motsvarande uppgifter som har någon egentlig betydelse numera är ju tillverkningsdatum och datum för första ibruktagande. Och det är förmodligen det senare datumet som avgör när garantitiden börjar löpa, även om egentligen leveransdatum till kund borde vara det mest rätta (det kan skilja någon dag ibland) - om saken skulle ställas på sin spets, så skulle jag plocka fram det slutliga köpeavtalet och kvittot för att visa när bilen verkligen överlämnades till mig, och då kräva exakt tre års garanti fr o m den dagen.

F ö så var det ju förut normalt att biltillverkarna bytte årsmodellbeteckning i samband med sommarsemestrarna, vilket ledde till att en årsmodell 1998 mycket väl kunde vara tillverkad i augusti 1997. Så om man framhärdar i att använda årsmodellbegreppet, så lär ju nimbusens Santa kunna anses som en 2005:a eftersom den är tillverkad i november 2004.

När det gäller begreppet "NY" så lär en bil kunna vara ny ganska länge. Den är alltså ny ända tills den första gången levereras till en kund - och kan nog ibland innebära att den tillverkades för kanske ett år sedan.

Min uppfattning är alltså att bilhandlaren gjort rätt som inte angett årsmodell i nimbusens köpekontrakt utan istället använt det idag mera korrekta begreppet NY. Vill man vara bergsäker på att få en bil som är bara någon månad gammal, så kan man i beställningen skriva till ex-vis "Tillverkad tidigast juni 2006."

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
Ändrade planer - blir besök hos försäljaren nu på måndag istället.

BengtB > Okey köper ditt resonemang till viss del.

Men då undrar jag varför man anger 2005 som årsmodell i köpekontraktet på frugan´s bil och NY på min Santa. För att dölja tillv.datum medvetet? De visar ju sig att min bil, med diff. på några dagar, var 1 år gammal redan vid leverans, medan frugan´s "bara" var 6 månader gammal.

Vidare, om man nu vill skippa årsmodell-begreppet då borde man väl "för sjuttsingen" också se till att ta bort denna ruta från köpekontrakten och även slopa detta riktmärke vid värdering av inbytesbil.

Till sist - varför presenterades en (icke daterad) prislista som påstods innehålla aktuella priser för 05:or vid köpet och varifrån man sa att jag erhållit rabatt från - för att återigen mörka?

Jag efterlyser konsekvens!

6
Ja, nimbusen, jag håller helt och hållet med dig om att bilhandlarna har varit och tydligen fortfarande är slöa när det gäller att utmönstra årsmodellbegreppet. Jag skulle t o m vilja kalla det oacceptabelt slött att inte se till att blanketterna förnyats och att inte förvissa sig om att de enskilda säljarna följer den nya normen.
Det skulle ju kunna vara så att säljaren (säljarna?) hos "din" handlare medvetet vilseleder kunden genom att ena gången ange årsmodell, och andra gången prata om årsmodell, men i den skriftliga beställningen skriva "Ny" enbart för att undvika att säga något om bilens tillverkningsdatum. Men det kan ju också handla om okunskap eller slentrian.

I mitt eget fall beställde jag bilen i april 2004, och i beställningen skrev säljaren "Ny bil" i rutan för årsmodell. Men när jag efter ett par veckor hämtade och betalade bilen fick jag ett kvitto på vilket det står "Årsmodell: 04".
Redan när jag gjorde min beställning visste jag att bilen fanns i importhamnen, så jag var fullt beredd på att den skulle kunna vara tillverkad före årsskiftet. Och det visade sig också vara fallet, för enligt registreringsbeviset tillverkades bilen i december 2003 - men jag såg ingen anledning att klaga, eftersom jag medvetet beställt en redan importerad bil (för att slippa flera månaders väntan på leverans). Jag kunde t o m ha frågat säljaren och i förväg fått svar på när den aktuella bilen tillverkades.
I mina ögon har jag beställt och fått en bil av "årsmodell 2004".

Vi bilköpare/konsumenter borde själva sätta press på bilhandeln så att den alltid spelar med öppna kort - för det är fler än nimbusen som känt sig lurade (oavsett bilmärke).
Och bästa sättet är att vara vetgirig och allra först, dvs innan man sätter sitt namn under en beställning, ta reda på vad som eventuellt förändrats på området sedan man förra gången satte sig ner för att diskutera affärer med en bilförsäljare.

Så bilbranschen borde skärpa sig och vi bilköpare bli mer aktiva och mindre godtrogna... Kanske kunde vi börja med att här på forumet sluta att tala om årsmodeller och i stället använda tillverkningsmånad och/eller första reg-datum och/eller datum för ibruktagandet - beroende på vad som är intressant i det enskilda fallet.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

7
Här en artikel till om Hyundai. Den är dock från 2004.
:shock: :shock: :shock: :shock:
Min far köpte en "fabriksny" Hyundai Atos Classic i april 2003 för 79 000 kronor. Den hade bara fem mil på mätaren och betecknades av bilfirman som ny. De vinterdäck som pappa behövde fick han dessutom köpa till.
När min far dog för en tid sedan skulle jag sälja bilen och kunde överraskande konstatera att bilen inte var så ny som min pappa hade trott. Den var tillverkad i september 2000.
Jag fick sälja den som en 2000-modell trots att den var köpt ny tre år senare. Vad menas egentligen med en fabriksny bil?
"Undrande dödsbodelägare".

Thomas Ulander på Motorbranschens Riksförbund säger så här:
- En fabriksny bil är en bil som inte är satt i bruk och inte varit registrerad på en brukare. Då har heller inte garantiklockan börjat ticka.
Han vill dock inte sätta någon tidsbegränsning för en fabriksny bil, vilket innebär att det kan handla om en lagerbil som stått hos handlaren i flera år, men inte varit registrerad. Att en bil som står oanvänd också börjar åldras i form av att gummidetaljer spricker, packningar och slangar åldras tar inte branschen hänsyn till. Att bilen är nästan tre år och ändå betecknas som fabriksny anser inte Thomas Ulander vara något unikt.

:evil: Detta bevisar ju verkligen att oron för ett sämre inbytespris är berättigad :evil:

8
Diskussionen var delvis på tapeten i maj, se här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=4645#4645

Det enda rätta är att bilbranschen skippar sina årsmodellbaserade begprislistor för det är ett förlegat begrepp. På http://www.teknikensvarld.se/bilpriser kan man få ett begpris på sin bil. Där anger du inte årsmodell utan regnummer så "räknar" snurran ut ett värde på bilen. Hur den gör det vet jag inte, men det är väl troligt att den räknar på första regdatum/ibruktagandedatum ev. kombinerat med tillverkningsdatum.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

9
Jag tycker precis som du ClasseClas.
Det enda rätta är att bilbranschen skippar sina årsmodellbaserade begprislistor för det är ett förlegat begrepp.
- Javisst, men eftersom bilnasarna idag envisas med att ha årsmodellen som riktmärke kvar, så tycker jag frågan tvärt om är högst aktuell och inte får glömmas bort så länge detta riktmärke tillämpas!

http://www.teknikensvarld.se/bilpriser kan man få ett begpris på sin bil.
- Teknikens Värld/bilpriser i all ära, men vad hjälper det när man kommer och vill byta in sin bil och påpekar att den är värd mycket mer?
Svar:Absolut Ingenting!

För jag är 100% säker på att de finns inte en enda "av dagens moderna hästhandlare" i Sverige som skulle betala ett öre mer för en bil i inbyte än vad "deras egna listor" visar.

10
För min del tycker jag vi ska framhärda i att inte använda årmodellbegreppet som ju säger nästan ingenting om bilen jämfört med den information som ligger i tillverkningsmånad och datum för första ibruktagande.

"Teknikens Värld/bilpriser i all ära, men vad hjälper det när man kommer och vill byta in sin bil och påpekar att den är värd mycket mer?
Svar:Absolut Ingenting! "

Det är väl heller inte tanken att man ska använda sig vare sig Teknikens Världs eller någon annans värdering som argument i sin diskussion med bilförsäljaren. Sån uppgifter är ju bara till för att du som begbilköpare eller säljare av din inbytesbil ska få en "second opinion" om värdet, innan du går till en bilhandlare för att resonera om ett eventuellt bilbyte.

När jag köper bilar har jag i princip bara ett enda argument som bilförsäljaren får värdera - argumentet är "Jag är inte beredd att betala mer än x kronor i mellanskillnad för att köpa bilen du vill sälja" (men naturligtvis har jag en viss prutmån på mina "x kronor", så det blir säljarens sak att försöka övertala mig om att betala lite mer).
När jag bestämmer hur mycket x ska vara tar jag förstås hjälp av t ex Teknikens Värld m fl, men det skulle aldrig falla mig in att till en säljare använda argumentet "Jamen Teknikens Värld säger ju...".

Bilförsäljaren får sätta vilket pris han vill på både min inbytesbil och den nya bil jag är spekulant på. Jag själv vet ju hur mycket pengar jag vill betala utöver inbytesbilen, och det är den mellanskillnaden som det är intressant att förhandla om.

"Javisst, men eftersom bilnasarna idag envisas med att ha årsmodellen som riktmärke kvar, så tycker jag frågan tvärt om är högst aktuell och inte får glömmas bort så länge detta riktmärke tillämpas! "

Så min uppfattning är helt klart att vi som köpare bör vägra att ha årsmodellen som riktmärke både för den bil vi ska köpa och den vi vill lämna som inbyte.

Tycker jag.:twisted:

/BengtB

11
Den där "värderingen" som görs i Teknikens Värld ger jag inte ett vitten för! :evil:
Jag slog in data för vår nya Santa (drygt en månad gammal) och ser ett pris som inte ens den billigaste kan komma ner i!
Det är som alltid mellanskillnaden det handlar om, och har man därtill en seriös och pålitlig handlare att göra med, så vågar man handla.
Det finns alltid på handlarens dator uppgifter om tillverkningstid och var bilen befinner sig vid beställningen (om den är ny).
Om man därtill gör "kaffebesök" hos sin handlare lite då och då, så kan han ju säga vad han tycker om när det kan vara läge för uppbyte o s v... :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
En fråga:
Är det någon här som i sommar bytt in sin bil?
- I så fall kunde de allmänt vara lite kul att veta om försäljaren vid värdering av inbytesbilen nämnde något om årsmodell och tillv.datum eller gick han enbart efter 1:a datum för ibrukstagande i Sverige. reg.datum. lev.datum, antal mil & skicket på bilen?

BengtB >
Men precis som du påpekar så spelar det faktiskt egentligen ingen som helst roll vad man får för sin bil - det är ju i slutändan bara hur mycket man skall lägga emellan som är intressant.
Om man får ett bra pris för sin bil men mindre rabatt på den nya eller tvärs om, går ju på ett ut vad gäller mellanskillnaden.
Det jag däremot retar mig på är att man inte obligatoriskt blir informerad om tillverkn.datum + 1:a regdatum för den bil man beställer. Då har man ju tillfälle att komma med invändningar och som du tidigare nämt, göra en skrivning i köpekontraktet att bilen inte får vara tillv. före ett visst datum.

Köper jag någon mer NY bil så skall detta iaf. stå i mitt kontrakt helt klart!

Sen blir man påverkad psykologiskt också tycker jag. Beställer man å köper en NY bil, vilket är en stor investering å inte något som alla gör varje dag, men sen en tid senare får reda på/informerar sig om att bilen ifråga faktiskt redan var ett år gammal eller t.o.m. mera redan vid lev. så blev iaf. jag lite störd av detta faktum.

Vidare håller jag med "skäreläjan" - ang. bilpriser/Teknikens Värld. > De gör en inte mycket klokare utan är mera förvillande. Ex.vis Vadå vinterdäck? Man efterfrågar inte skicket på S-däcken som sitter på. Inte heller lackens kondition eller ev. attraktiv extra utr. som gör bilen lättsåld i andra hand.

:shock: :shock: :shock:
:lol: > Men en uppgift jag saknat och som jag tack vare deras beräkningsmall äntligen fått svart & vitt på är att - JAG HAR EN SF 05:a ! :lol:

Reg.nr. XXXXXX * Effekt 107kW / 146HK *
Fabrikat Hyundai Fordonstyp PB / Fordon avsett för flera ändamål *
Modell Santa Fé 2.4 GLS Exclusive (146hk)
1:a dat. i trafik 2005-10-21 (2005-10-21 *)
Årsmodell 2005 Tillv.mån. 200411 *
Mil 1500 * Data från bilregistret.
Senast redigerad av nimbusen den 13 aug 2006, 12:33, redigerad totalt 3 gånger.

13
Jo,fast i vårt fall är det nog inte relevant, eftersom vår handlare sålde vår 03:a som ny till oss, och vi visste exakt när den tillverkades (och var den var vid beställningen).
F ö håller jag fullständigt med Nimbusen; Man blir så :evil: :evil: när man får reda på efterhand att den NYA bilen man köpt visar sig vara nära ett år gammal! Hade bilen varit hos en privatperson utan att användas, hade man garanterat inte fått nybilspris för den, hur oanvänd den sen hade varit!
Skall naturligtvis vara bilhandlarens skyldighet att upplysa om hur gammal bilen EGENTLIGEN är!!!
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

14
Sedärja!
Vi var nog och skrev samtidigt?...
Det var ju alltid en ljusning att få uppgift om det! :)
Får vi ju hoppas att handlaren håller sig till det vid framtida uppbyte också; Fast hur skulle de kunna säga nåt annat, förresten... :?
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

15
Visst är det mellanskillnaden som är det intressanta egentligen. Sen kan man alltid leka med tanken att sälja sin begbil privat just för att få ut det där lilla extra som vissa köpare värderar men som bilhandlare kanske inte bryr sig så jättemkt om. Jag tänker på lack- o rostskyddsbeh., spec. fälgar, om bilen är enbart handtvättad etc etc. Just i ett sånt sammanhang tycker jag att teknikens värld mfl värdering är OK som input, låt vara att de inte funkar på sprillans bilar.

För visst brukar bilsäljarna få ett speciellt glitter i ögonen när du säger att du ska köpa bilen UTAN INBYTE och dessutom KONTANT? :wink: :roll:
Toyota Auris 1.8 HSD -13