PRODUKTIONSDATUMET:
Alltså det datum när bilen är leveranskontrollerad och skickad från bilfabriken. Nu, i augusti 2006, tillverkas bilar med årsmodell 2007, men med tillverkningsdatum augusti 2006. Det är tillverkningsdatumet som ligger till grund för bilregistrets notering om årsmodell.
REGISTRERINGSSDATUMET:
Det datum när bilen registreras första gången i det svenska bilregistret. Det är från och med det här datumet som garantitiden räknas. Oftast registreras bilen strax före att den säljs för första gången.
Det är också när bilen registreras som den räknas som såld enligt den svenska försäljningsstatistiken.
Satt just å slöläste X-pressen (på skärmen) lite, innan jag hade tänkt släcka "godnatt-lampan" och börja räkna får. Plötsligt fick jag syn på denna artikel som totalt förändrade mina sovplaner: http://expressen.se/index.jsp?a=650893
Snabbt som ögat plockade jag fram pärmen där bilhandlingarna förvaras. Då jag gjorde upp affären hos försäljaren (aug. 2005) så beställde jag en SF 2005 års modell, enl. 2005 års prislista.
Läser nu i registreringsbeviset och där står Tillv.år/månad 2004/11. Bilen registrerades 1:a gången tydligen i jan 2005 (av Hyundai Bilar AB, Sollentuna). I rutan Datum för 1:a ibrukstagande i Sverige anges 21/10-2005 (det datumet jag fick bilen levererad). Jag fick alltså vänta på bilen i nästan 2½ månad.
I köpekontraktet upptäcker jag vidare att man INTE angett årsmodell, utan där står bara NY.
Blir så J......a förbannad, kommer att hänga på låset hos försäljaren imorgon och kolla hur det ligger till, om jag nu bara kan somna efter det här förstås?
Det jag också främst tänker på är när man en dag vill byta in bilen. Kommer man då att värdera den som en 04:a eller en 05:a? För de är ju faktiskt en jäkla värdeskillnad i dessa förbenade "bilhandlar-tabeller" och vidare hur är det med Garanti-tiden egentligen. Från vilket datum räknas den rent Juridiskt?
Visst kan jag nu tycka att det är slappt att jag inte kollade mina uppgifter tidigare i samband med köpet, men jag visste ju för fasen vad jag beställt och fann därför ingen anledning att lusläsa handlingarna som kom från vägverket.
Hoppas X-pressen följer upp artikeln med vad Allmänna Reklamationsnämnden kommer fram till i ärendet.
Som parantes kan nämnas att vi samtidigt beställde en bil (Matrix) till hustrun. Bägge bilarna lev. samma datum. I hennes Köpekontrakt står däremot angivet årsmodell 2005 och inte som i mitt fall bara NY. Vägverket anger tillv.år 2005/03 och Datum för 1:a ibrukstagande i Sverige 21 okt 2005. Den bilen är utan tvekan en 05:a iaf.
Har NI "järnkoll" vad det står i era bilhandlingar eller är vi flera som har en annan årsmodell än den vi tror vi köpt??????