Annons

"Chevrolet Captiva, anyone?

1
Ursäkta jag svär i kyrkan, men är det någon som varit och kollat in den nya "Chevrolet" Captiva...?

En deadringer till Santa Fe CM, men;

* Glasrutan bak går att öppna

* Bilen har riktiga rails där man kan lasta box på egen hand

* Tredjeraden är marginellt rymligare än CMs - men har just de centimetrarna som gör att jag kan sitta där bak utan att få panik och börja slå omkring mig...

Andras uppfattningar?

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
De skulle jag allt gärna vilja :shock: - att Swedefe sitter längst bak..... och överlåter rattandet till någon annan. Enda undantaget skall väl isf. möjligtvis vara - skjuts hem efter "festen"? :lol: :lol: :lol:

Nej swede - sluta svära.... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Läste på carspyshots att Veracruz skulle släppas 12 okt.
240 hp oljebrännare och betydligt bättre plats i barngrottan.
Allt översatt från Bobbadr. Är själv lite dålig på Koreanska så man får väl hoppas att det stämmer :roll:
Ska bli kul att jämföra med Chevyn. Har åkt Suburban i 12 år med 6.2an
en av de bästa och rymligaste bilar jag har haft.

4
nimbusen skrev:Enda undantaget skall väl isf. möjligtvis vara - skjuts hem efter "festen"?
Nä, knappt ens då, faktiskt - mej får man bända loss från ratten!
Det är faktiskt roligare att köra bil än att sprita så hamnar jag i en valsituation så kör jag hellre.
Dessutom slipper man åka med andra; det är egentligen bara 3 personer jag åker bil avslappat med, (varav två är kul att supa ihop med...) inte ens om jag är sketfull så känner jag mig tillfreds med att åka med okända.

Så, tredjeraden är egentligen inget för mig, men jag blev negativt överraskad när jag provsatt CMens bakersta sätesrad - även om jag hade mina dubier redan innan.

XC90 var marginellt bättre att provsitta, och Captiva ytterligare nåågot rymligare - inga dansbanor direkt, men det är skillnad på dessa två Koreaner, trots de ser lika stora ut. Centimetrar som sagt, men viktiga sådana.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

5
Enligt de tekniska specarna skiljer det knappt mer än mm. påhjulbas och övriga exeriörmått.

Dieseln är samma som sitter i bla. Saab & opel. 150 hk / 320nm från 2000 rpm. Pris för diesel med "spansk" (ni vet...Manuell) :wink: låda landar på ca 265 tkr, om man nöjer sig med vanlig ac.

lite vag info om drivlinan, men det verkade inte finnas ngn låsning 50/50 vid start som nysantan har.
Lågvxl finns ej.

Den kommer även som Opel Antara, (byggs på samma lina i Korea)då förmodligen med prispåslag på ca 15% enligt förhadsinfo som säljaren hade.

På det hela verkade det vara en trevlig bil...
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Undrar sa flundran kring det där med motorn;

SAAB/Opel delar väl FIATdieseln nuförtiden?
Har bestämt för mig att jag läst att Captivamotorn är en koreaprodukt, även om specarna på pappret är lika. (Är förresten inte FIATEN på 1,9 liter..?)

Den som lever får se.

Tidningarna hävdar att Opel Antara lär bli 15 cm kortare och sakna tredje sätesraden, men få mer oplifierad inredning - och detta nämns som något positivt...? :shock:

Ja ja, bilen kommer helt klart att få sig en omgång när den finns hemma som diesel. Kollade du också på KBA Bilcentrum?

S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

7
Nope!

Högsbo/sisjöanläggningen ligger ju i Pripps gamla lokaler. På något sätt kändes mer behjärtansvärt att åka dit :oops:

Dessutom har de en 7-sits diesel i bilhallen.
Det går enligt uppgift att provköra om man ringer i förväg...

Har för mig att säljaren nämnde 1,9 liters diesel, men jag ska kolla i brochyren när jag kommer hem.

2000 kg släpvagnsvikt med diesel utan automatlåda (1700 med automat), matchar ju inte riktigt santan.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

8
Va? Beträdde du denna oheliga mark?

För mig är det ab-soul-ut omöjligt att ens fundera på att gynna de som profiterar på denna tomt. :mrgreen:

Nä, ärligt - jag var då ingen Pripps-fan när det begav sig men jag tycker det är underligt att det inte skall kunna bryggas något öl någonstans i staden som är den enda i landet med ett internationellt namn - (sug på den, gott folk...)

Faktum är att jätten gluff-gluffs köp av Pripps och Falcon faktiskt har gynnat andra, privata bryggare i landet som har mycket bättre standard på sina öl - men konstigt är det. Tänk vad man har kört varumärket Pripps i botten, för att inte tala om allt annat som bara dumpats - Apotekarnes, Lyckholm - you name it!

Jo, släpvagnsvikten är i sanning lökig - men den säljaren jag talade med ville göra vågen när han nämnde den.
Såg lite platt ut när jag kommenterade den negativt;
"Jaså, jag hade gärna velt ha något som fick dra mer än min gamla..."

S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot