Annons

Bränsletörstig?

1
Jag har upptäckt en liten sur grej ang. bränsleförbrukningen.
Min Santa har börjat ta mer bränsle, märker det framför allt nu efter att jag monterat på sommardäcken, det har skett efter första servicen vid 1500mil.
Det är iofs ingen katastrofökning men ändå så tar bilen mer bränsle
efter servicen och motor och växellådan ska vara inkörda.

Min 2,4L Santa Vision -03 köpte jag ny i april förra året alltså 1år gammal
idag, den har gått 2000mil nu.
Innan servicen och innan vinterdäcken kom på körde jag klart under litern
mellan 0,9 -0,95 blandad körning, har ca 1,5mil till stan och kör inte så mycket i byn, nu när jag satt på sommardäck igen ,så kommer jag inte under litern hur jag än försöker och jag kör samma sträcka och på samma sätt som tidigare. Har höjt lufttruck, kollat att bilen rullar lätt m.m.

Är det nån annan som "råkat" ut för liknade tendens?
Känns lite surt att bilen ökar bränsleförbrukningen, när motorn blir mer&mer inkörd. Och bensinen blir bara dyrare.

Jag som har varit så nöjd med att en så stor bil och med permanent 4WD inte drog över litern tidigare.

Jag upplever inte att bilen går tyngre nu, men jag körde lite ofrivillig offroad längs med ett dike i vintras, kan ju fått nåt som tog emot då.
Fast jag har inget märkt på bilen, verkstan har kollat min bil men inte heller sett nåt.
Sen fick jag en BMW i fronten :evil: som ville leka kamikase pilot, så då kollade verkstan framvagnen igen, men det skulle inte behövas någon framvagns inställnin.
Nu hände det just inte mycket på min Santa :D ett dimljus gick sönder, frontbågen blev sne och byttes till en ny kraftigare + lite lack jobb.

/Wanheden
Annons

Törstig

2
Hallå !!!
Jag har en V6 2,7 Aut 26 dagar gammal har kört ungefär 250mil
i stockholm city näst intill bara stadskörning.
Den snittar ungefär 1,5 liter/mil.
Men då brukar jag vara först i väg vid rödljusen. :twisted: (Blyfot) :twisted:
Får se i sommar på semestern om det blir någon skillnad.

3
:oops: jo jag vet att det är lite löjligt att klaga när min Santa inte tar mer bränsle.
ÅF har också V6:an & när han frågade hur mycket bränsle min tog så blev han lite blek & sa nåt med F...det är ju inte mycket med tanke på bilens storlek och permanent 4hjulsdrift? Då kör du lungt?

Lungt tänkte jag. Jag som står på som en galning på morgonen till jobbet. Bara motorn är uppe i temp, så får Santan sträcka ut :twisted:
Men visst ibland går det också helt lagligt lungt också, som sagt blandad
körning.... 8)
Men det jag tycker är konstigt det var att den tar något mera bränsle nu efter vintern än den gjorde innan, sen spelar det inte någon roll om jag verkligen försöker att tänka på körningen, höja lufttryck & stänga av AC:n.
Men jag är ju supernöjd med bilen & min meck på verkstan för övrigt :D
så man kan väl inte gnälla på nån deciliter och ligger man på runt litern
så ska jag nog vara nöjd.
Det finns ju alltid en V6:a med autolåda annars :wink:

/Wanheden

4
Jag har en diesel VGT -03.
Den drar vid blandad körning runt 0,75. Förbrukningen har legat konstant sedan inköpet för drygt 8000 mil sedan. Jag kör en hel del i Stockholms innerstad och tillbringar stundtals timmar i bilköer.
Vid ren landsvägskörning kan jag komma ner till 0,6 per mil.
Jag älskar min dieselmotor, med bästa vridet runt 2000 varv.

5
1,09 /mil sträckan Sala (billig soppa 9,80) - Sälen - Rättvik.
5 personer i bilen och runt 100 i snittfart
Rätt okey väl?

Tyckte dock att klimaten var lite trög och fick jobba på 18 grader för att få behaglig temp i kupén trots utetemp på bara ca 10 grader

Var det någon av er jag körde om vid Kallhäll någonstans med brädor på taket?
2,7 förare -03, i 08-land