Hej ,
Läser just nu i senaste Teknikens Värd, där följande står att läsa:
Om min hastighetsmätare visar 10procent för lite innerbär det att vägmätaren också visar för lite?
Svaret är Ja.
Bilen är kalibrerad för en viss rullomkrets.
På de flesta bilar tas hastigheten från samma givare om tripp- och vägmätare.
Själva givaren sitter i anslutning till ABS-systemet.
Vidare kan man lässa att en bil får inte visa mer än 5 % fel, positivt eller negativt.
Min fundering blev (beroende på denna artikel), hur mycket drar våra bilar i i verkligheten.
Vi läser ju av en förbrukning på mätarna till en viss mängd bränsle per km som då är beräknad på ca 5% för lång körsträcka. Dettta grundat på vad vi tidigare diskuterat i detta forum, att hastighetsmätaren visar ca 105 km/tim då verklig hastighet är 100 km/tim.
Detta gör att i verkligheten drar våra bilar ännu mer bränsle än det vi själva räknar fram då vi ser hur mycket bränsle vi tankar och dividerar detta med antal km vi läser av på trippmätaren.
Hur är det sedan med ersättningen när man kör med firmabilar och när vi deklarerar? Vi uppger ju (eller hur) de km vi läser av på våra trippmätare.
Det här kanske blir lite snurrigt och jag vet inte riktigt vart jag vill komma då felet är likadant på alla bilmärken, men borde inte tillverkarna av biler se till att göra mätare som visar exakta tal.
Vi kanske skulle skaffa större/mindre däck och få en vägmätare som visar mindre antal km än vad vi kör i verkligheten ( minskade servicekostnader).
Nu blev det snurrigt!!!
Annons
2
Och jag vidhåller att man inte automatiskt kan förutsätta att vägmätaren visar lika mycket fel som hastighetsmätaren, oavsett om båda mätarna använder samma givare. Det handlar ju helt om hur data från givaren sedan presenteras, och i fallet med hastighetsmätaren är presenteras dom med en visare som rör sig utmed en skala som är målad på en skiva. Vilken hastighet man då läser av på mätaren beror helt och hållet på var de målade strecken är placerade (och vilka siffror man målat vid strecken).
För övrigt så behandlas samma fråga i senaste numret (nr 9-2007) av Vi Bilägare, och där sägs bl a att
"Det finns inte samma bestämmelser om att ha glädjemätare på kilometerräknaren och därför visar denna i allmänhet korrekt körsträcka."
Frågan i Vi Bilägare rörde en bilägare som ville hävda att maskinskadeförsäkringen borde gälla, eftersom han med 5 procents felvisning på vägmätaren i verkligheten inte skulle ha överskridit försäkringstaket på 100000 kilometer när vägmätaren visade ca 10500 mil. Bilägaren antog alltså att väg- och hastighetsmätarna hade samma felvisning, men han tycks inte ha kontrollerat saken.
Mina egna mätningar på min CM (ny och med nya däck) bekräftar Vi Bilägares uppfattning.
/BengtB
För övrigt så behandlas samma fråga i senaste numret (nr 9-2007) av Vi Bilägare, och där sägs bl a att
"Det finns inte samma bestämmelser om att ha glädjemätare på kilometerräknaren och därför visar denna i allmänhet korrekt körsträcka."
Frågan i Vi Bilägare rörde en bilägare som ville hävda att maskinskadeförsäkringen borde gälla, eftersom han med 5 procents felvisning på vägmätaren i verkligheten inte skulle ha överskridit försäkringstaket på 100000 kilometer när vägmätaren visade ca 10500 mil. Bilägaren antog alltså att väg- och hastighetsmätarna hade samma felvisning, men han tycks inte ha kontrollerat saken.
Mina egna mätningar på min CM (ny och med nya däck) bekräftar Vi Bilägares uppfattning.
Detta (om det stämmer, vilket jag inte vet) bekräftar ju faktiskt vad jag säger. En hastighetsmätare får aldrig visa för låg hastighet, men här säger man ju uppenbarligen att vägmätaren får visa 5 % för lågt (eller för högt) värde. Därmed har man (Teknikens Värld?) ju faktiskt konstaterat att felvisningen kan vara olika på hastighets- resp vägmätare.Vidare kan man lässa att en bil får inte visa mer än 5 % fel, positivt eller negativt.
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
3
5% felmarginal tycker jag med är riktigt brutalt i sammanhanget.
Det gör 5mm per dm, och hela 5 cm per meter!!! Sjukt mycket.
Att det får konsekvenser för beräkning av(felräkning) av soppaförbrukning
samt (sannolikt) felvisning av körd sträcka är uppenbart.
Om givaren är beroende av rotations-hastigheten på drivaxel/hjul så är
nog problemet ohjälpligt.
Inbillar mig också att faktorer som friktion,värme och centrifugalkraft
kan påverka däckets omkrets t.o.m på en vanlig personbil.
I båtsammanhang pratar man om fart över grund vilket är den
faktiska hastighet som distansen kan tas fram med. En simpel knop-
mätare är rena krims-kramset egentligen då den mäter med vilken
hastighet vattnet passerar under kölen.
Man får väl kräva ekolod i bilen om det skall bli någon affär av
i framtiden
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
4
Av bl a det skälet använder jag GPS i min båt för att hålla koll på den verkliga farten - och för att nödtorftigt kalibrera "knopmätaren".I båtsammanhang pratar man om fart över grund vilket är den
(Gillar inte ordet "knopmätare", kallar ju aldrig bilens mätare "kilometer-per-timme-mätare" - föredrar på sjön ordet fartmätare eller i nödfall hastighetsmätare.)
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
5
En liten petitess bara... Heter det inte "Logg"...? Det har jag iallafall alltid sagt...BengtB skrev:Av bl a det skälet använder jag GPS i min båt för att hålla koll på den verkliga farten - och för att nödtorftigt kalibrera "knopmätaren".I båtsammanhang pratar man om fart över grund vilket är den
(Gillar inte ordet "knopmätare", kallar ju aldrig bilens mätare "kilometer-per-timme-mätare" - föredrar på sjön ordet fartmätare eller i nödfall hastighetsmätare.)
/BengtB
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
8
Jovisst, kör Du t ex "medströms" så visar en vanlig logg (t ex tryck- eller paddel-) för lågt värde jämfört med din verkliga "fart över grund" - och värdet blir förstås för högt om Du kör mot strömmen (vem gör inte det, förresten...
).
/BengtB
/BengtB