Annons

91
Och här har det också körts...! :D :D
Bild
HSB:n vid rodret, ja...

Fler bilder i "Bilarkivet"... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

92
Hej hej!

Nu är vi tillbaka från Gotland så nu betar jag av mina forumsvar. Trevlig bild från västkusten, med Ryds å allt. Här nedan är en bild från vår kust.
Bild
Här ligger 568:an och mäter sig med en båt som jag ska ta reda på vad den heter 8)

Vi hade en suverän midsommardag!
Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

93
Här är några fler bilder från vår vackra skärgård, en underbar midsommardag med absolut stiltje. Ni må tro att Rydsen gick som en dröm.
Bild
Likskär, oavsett namnet, en renodlad idyll!
Bild
Vi roar oss här uppe mé 8)
Bild
Stillheten var tydlig!
Bild
Med fiskelyckan var det sisådär...
Bild
Resan hem i sommarnatten var en totalupplevelse

Hälsar
Svartbjörn & Norrbotten
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

94
Du store, vilka härliga bilder, Svartbjörn! :D :D
När du skriver "resan hem i sommarnatten", undrade jag först, men sen kom jag att tänka på att ni ju har midnattssol däruppe i norr... 8) 8) :shock:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

95
Tack kamrat!

Klockan är ungefär 23.30 på bilden. I Kalix går solen ner eftersom vi trots allt bor ca 10 mil från polcirkeln, men redan vid 01 är den uppe igen, en fin tid i Norrland. Väldigt vackert! Och jag är VÄLDIGT glad att jag skaffade båt så att vi har möjlighet att röra oss på havet nätter som denna 8)
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

96
Jo, jag tänkte berätta om mitt första "äventyr" i dryga 10 m/sek på egen hand. Gick ca 15 distans varav 10 i för mig ganska så rejäl sjö. Jag vet att ni sjöbusar småler åt fåniga 10-15 m/sek men för en landkrabba som svartbjörn kittlade det lite i vågdalarna. Rundade storöfyren å gick i medsjö mot hemmahamnen. Det kändes som ett smärre mandomsprov men jag hade allra helst haft med mig en sjöbuse som stöttning. Båten uppförde sig bra och det var en stolt nalle som stående i sin yacht la till vid y-bommen.

8) 8) 8)

Hälsar
Norrland
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

97
Lite bilder från området (inte mina ska poängteras!):
Bild
Fyren på SKAGSUDDEN, Storöns yttersta punkt med ett fritt segeldjup på runt 50 meter.

Bild
Det kändes ungefär så här! Detta är dock inte härifrån utan "bara" en vacker bild/fyr.

Bild
Ser ni björnen där i skummet? :wink:

Hälsningar
Svartbjörn
Senast redigerad av svartbjorn den 19 jul 2007, 23:32, redigerad totalt 1 gång.
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

98
svartbjorn skrev:Jag vet att ni sjöbusar småler åt fåniga 10-15 m/sek...
Härliga bilder som vanligt, Svartbjörn!
Kan berätta, att några "fåniga" 10-15 m/sek finns inte! Med Skäreläjan - båten alltså - var det inte så märkvärdigt, även om vi brukade hålla oss iland då det blåste mer än 10-12 m/sek. Detta mest för att det inte var lika trevligt att stå och hålla i sig hela tiden.
Med GoRydsen håller vi oss dock iland, då det blåser mer än c:a 10 m/sek, då den är betydligt mindre och lättare! Den studsar ju mycket mer ovanpå, och att köra fort i vågor är inte trivsamt, tycker vi.
Så visst, ett gott sjömanskap säger att man alltid skall ha stor respekt för sjön (dock inte att förväxlas med rädsla) och det förstår jag att du har, Svartbjörn! Så fortsätt i samma stil, du vänjer dig så småningom, tänker jag...! :D :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

99
Kan berätta, att några "fåniga" 10-15 m/sek finns inte!
Då vet jag att jag inte är helt ute å seglar :wink:

Jag stånkade på i ca 10 knop i vågorna och kunde öka lite i medsjön. Den skötte sig onekligen bra GoRydsen! Men inte ger jag mig ut hur som helst i sån sjö igen. Samtidigt är det fint att ha gjort det onekligen. Man blir som starkare!

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

100
svartbjorn skrev:Då vet jag att jag inte är helt ute å seglar :wink:
Svartbjörn
Nädå, inte i en GoRyds 568...!( :lol: :lol: :lol: 8) 8) )

Nå, skämt åsido, som frukthandlar´n sa... Fick du kollat SSRS´ hemsida nånting? Kanske redan blivit medlem?
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

101
Jo, jag kollade in hemsidan, mailade en kontaktperson om möjligheterna till att kunna få användning av deras tjänster om så skulle behövas, men har inte fått svar. Där ligger landet, än så länge, med SSRS.

Däremot tror jag att Sjöassistans kan vara något för vår del, dom verkar efter HELA kusten, ända upp till Haparanda. Årspremie dryga 500 kr.

Mvh
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

102
Sedärja... Sjöassistans var nåt helt nytt för mig; Har aldrig hört talas om det förut! Ingen härikring har heller hört vad det är för något...?
Jag tror det har sin förklaring i, att SSRS fungerar så fint utefter bohuskusten, att något annat - som styrs via Stockholm Radio - är överflödigt!
I Östersjön och uppefter norrlandskusten funkar det säkert alldeles utmärkt! Väl att det finns sådana ideella krafter! Join the club´s! :lol: :lol:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

103
För att fortsätta som hastigast över från en annan tråd... Fick du rätat ratten på GoRydsen, Svartbjörn? :?
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

104
Tänkte bara visa vad man kan göra med ett överblivet Santa-lastnät, och samtidigt fixa lite extra förvaring i sin "GoRyds"...
Bild
Bild
Mycket enkelt, då bulten redan finns på plats; De är för "fönsterbågen"...! :wink: :wink:

(Sånthär småfix är jag barnsligt förtjust i att hitta på... En del kallar det för "vidareutveckling"... :roll: :roll: :lol: 8) )
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

105
Skäreläjan,, jag vart ju hänvisad hit till "båtsidan" av dig (själv skulle jag aldrig öppnat detta topic utan uppmaning , då jag tycker att båtar endast är "brist på bro" :shock: ),, men det var ju faktiskt kul läsning :P !!
Och du Skäreläjan : Du är en klurig jäkel, du. :D
"Joppe"