Semesterraport:
Nu har jag tuffat runt med Santa Fen ca 700 mil, först ned genom Tyskland, till Österrike, sedan Toscana och Emilia Romagna i Italien, en sväng genom Slovenien och sedan Österrike och Tyskland hem till regnet. Säkert tjugonde gången jag gör en semestertripp av det här slaget, så visst omdöme borde man kunna ge.
Med fyra i bilen gick det riktigt bra ner, fast lite trångt i skuffen om man är van vid en MPV - eller en stor herrgårdsvagn. Hem ångrade jag verkligen att vi köpt en sjusitsig bil. Den femsitsiga hade säkert räddat några fler fina flaskor vin från norra Italien. Nu körde vi runt med två trista stolar i onödan....
Men nu kommer en del positivt. Santa Fen är en riktig autobahnfresser... Visserligen skulle det inte vara ivägen med 75 dieselhästar till, men bilen imponerar. Framförallt väghållningen när det börjar svänga lite i Kasseltrakterna. Tro mig - jag har kört Volvoturbo en hel del där, och det är ingen trevlig upplevelse när man försöker hänga på en Merca i svängen efter en raksträcka.
Santan gör 181 km/h enligt GPS-en på plan mark. Punkt slut. Svår att få upp i mer ens med AC-n av, fast jag kom över 200 när det lutade lite utför.
Några stor-Mercor och BMW-ar, för att inte tala om Audi Q7 (vilken pjäs!) spöar man inte med Santan, men det var intressant att se att Volvo XC90 hade svårt att hänga med i svängarna. De har nog oftast mycket starkare motorer, men Volvos väghållning har ju aldrig varit den bästa. Förmodligen är det obehagligt att köra de här höghusen när det börjar svänga.
Måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av Santans väghållning när det går någorlunda fort. Hade inte väntat mig det av Hankook-däcken, och med bilens korta axelavstånd.
Hur fyrhjulsdriften inverkade kan jag inte säga, När regnet öste ned på ett ställe före Österrike (det blev lerras och folk dog....) var det i princip bara vi och lastbilarna som höll tempot.
Bränsleförbruktningen är ju intressant på en sådan här tur. Dieselautomaten har legat på häpnadsväckande 0,85-0,90 i så gott som all körning under 130. Ökar man stiger det. Som mest visade färddatorn 1,3 liter/mil vid fullgaskörning, men färddatorn har jag - som ni nog läst - inget förtroende alls för. Bräsnelnotorna visade ca 0,85-0,90 i snitt. Det är verkligen bra för en automat.
Bilen går tyst och fint. AC:n är bra när det är varmt, men lite hux-flux i sitt beteende, särskilt vid fukt. . Inte den mest välprogrammerade AC:n om man säger så. Bra är i alla fall att trycker man på defrostläget sopar den snabbt bort all imma, mycket bättre än många bilar jag haft.
Sittställningen i bilen får OK, men jag har inte riktigt hittat läget där man sitter perfekt. Jag har alltid tyckt att elektrisk reglering av pedalerna är en löjlig "amerikansk" finess, men frågan är om det inte är där skon klämmer (vitsigt va...?).
Det här var nog mer beröm än ni väntat från Sukken. OK: Jag skall kritisera markfrigången. Var "på" mer än en gång i det kuperade Toscana med lika dåliga småvägar som här hemma. Originalstereon var heller ingen höjdare på en sådan här tripp...
Slutligen ett berömmande ord om ljudnivån - den är outstanding i Santa Fen. Oerhört tyst och fin.
Sukken
PS: Väl hemma i regnet lade jag i båten (1,5 ton) idag och det gick helt utan problem. Passade på att dra uppåt lite innan sjösättningen, och det behövdes inget "awd-lock", skönt även att veta att djupgåendet är 50 cm...
Annons
2
Mycket trevlig reseskildring, Sukken!
I det stora hela, fattar jag det som att du är ganska nöjd med din Santa, trots en del småsaker! 8)
Tips: "Tävlingen" pågår nog för 2007...
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=795
- för du glömde väl inte kameran hemma...?

I det stora hela, fattar jag det som att du är ganska nöjd med din Santa, trots en del småsaker! 8)
Tips: "Tävlingen" pågår nog för 2007...
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=795
- för du glömde väl inte kameran hemma...?
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
3
Trevlig läsning Sukken!
Gött å höra att vår bil kan mäta sig också i de högre farterna. Går den tungt och tryggt? Det skramlar inte så man är rädd att det ska gå sönder? Du hade ingen takbox? Med fyra personer förstår jag om det blev lite kinkigt i bagaget utan takyta. Jag har ju en femsitsig dito och kan konstatera att utrymmet under golvet i bagaget är guld värt då det gäller att just ladda upp med det inköpta vinet/spriten/ölen/grappan mm mm mm (hehe). Bränsleförbrukningen ger verkligen godkännt! Din maskin måste vara sänkt 8) med tanke på all markkänning du haft. Själv är jag helnöjd och kan glatt glida över "bumlingar" (i mitt tycke) med beröm godkännt. Men allt är ju vad man jämför med. Jag ställer ju V50:n mot santan och då är ju förstås utgången given!
Hälsningar
Svartbjörn
Gött å höra att vår bil kan mäta sig också i de högre farterna. Går den tungt och tryggt? Det skramlar inte så man är rädd att det ska gå sönder? Du hade ingen takbox? Med fyra personer förstår jag om det blev lite kinkigt i bagaget utan takyta. Jag har ju en femsitsig dito och kan konstatera att utrymmet under golvet i bagaget är guld värt då det gäller att just ladda upp med det inköpta vinet/spriten/ölen/grappan mm mm mm (hehe). Bränsleförbrukningen ger verkligen godkännt! Din maskin måste vara sänkt 8) med tanke på all markkänning du haft. Själv är jag helnöjd och kan glatt glida över "bumlingar" (i mitt tycke) med beröm godkännt. Men allt är ju vad man jämför med. Jag ställer ju V50:n mot santan och då är ju förstås utgången given!
Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
4
Tack för en intressant berättelse! Bilder är alltid välkomna om du vill och kan!
Extrasätena i 7-sitsarn tar givetvis packutrymme, men å andra sidan är det bara den modellen som har aut. nivåreglering, vilket du sannolikt hade stor glädje av i din förmodat fullastade bil?
Extrasätena i 7-sitsarn tar givetvis packutrymme, men å andra sidan är det bara den modellen som har aut. nivåreglering, vilket du sannolikt hade stor glädje av i din förmodat fullastade bil?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision