Ända sen jag för snart fyra månader sen hämtade ut min nya CM har jag störts av att ratten är vriden kanske 5-10 grader åt vänster vid körning rakt fram. Vägbanans lutning åt höger har förstås viss betydelse, men jag har prövat att köra på vägens vänstra sida, som alltså lutar åt vänster, och då står rattekrarna horisontellt dvs ratten är då inte vriden åt höger.
Först tänkte jag strunta i det hela, men eftersom det kanske är en felaktig framvagnsinställning, i stället för själva rattens montering, som är orsaken så har jag nu bokat tid för åtgärd.
Hade det varit före krockkuddsepoken och före införandet av manövrering av radio och farthållare med knappar i ratten, så hade jag nog (som jag gjorde förr) tagit fram stora skiftnyckeln, lossat på ratten och satt tillbaka den i "rätt" läge. Nu vågar jag inte ens försöka - och framvagnsinställningen är kanske ändå den troligaste orsaken, trots att jag inte märker nånting alls på däcksslitaget eller känner någon onormal dragning åt höger vid normal körning.
/BengtB
Annons
2
Hej Bengt!
Jag antar, att det bara är till att lossa och justera ratten, om du inte märker något på hjulen. Fast det får ju verkstaden göra, förstås. Det är ju som du säger, inte som på "den gamla goa gör-det-själv-tiden..."!
Ratten på vår GoSanta är exakt där den skall vara, och det måste vara enbart en liten miss från fabriken, vill jag tro. Sånt kan ju vara en aning
störande när man kör... 8)
Jag antar, att det bara är till att lossa och justera ratten, om du inte märker något på hjulen. Fast det får ju verkstaden göra, förstås. Det är ju som du säger, inte som på "den gamla goa gör-det-själv-tiden..."!
Ratten på vår GoSanta är exakt där den skall vara, och det måste vara enbart en liten miss från fabriken, vill jag tro. Sånt kan ju vara en aning
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
4
svartbjorn skrev:Lite off topic måhända men jag kan nämna att ratten på min superryds sitter helt upp & ner. Tack o lov sitter där ingen krockkudde (ännu) så där ska insexnycklarna fram!
Berättade
Svartbjörn
Det gör ratten på våran Ryds också! ungefär 1/3-dels varv åt väns... nej, babord menar jag! Det verkar inte så noga kanske, men en aning störande...! Se här; Det går rakt fram...!

(Lite off-topic som sagt..., ursäkta!)
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
7
Det var egentligen inget fel på rattens montering utan på framvagnsinställningen? Drog inte bilen snett för dig eller så?BengtB skrev:Framvagnen är nu justerad vid återförsäljarens verkstad, och resultatet blev om ett inte perfekt så i alla fall fullt godtagbart läge på ratten.
/BengtB
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
8
Nej, jag kunde inte märka någon sneddragning och inte heller någon ojämn förslitning av framdäcken.
Och efter att nu ha kört ett tag på varierande underlag, så måste jag nog säga att mitt första intryck av resultatet dvs "inte perfekt...fullt godtagbart" bör ändras till "helt perfekt". Jag är alltså helnöjd.
/BengtB
Och efter att nu ha kört ett tag på varierande underlag, så måste jag nog säga att mitt första intryck av resultatet dvs "inte perfekt...fullt godtagbart" bör ändras till "helt perfekt". Jag är alltså helnöjd.
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.