Men varför?
Jag är en sådan där som aldrig nöjer mig med att något är på ett visst vis - jag vill veta
varför!!!
För det första har den gröna skatteväxlingen som socialdemokraterna gjort upp med stödpartierna om gjort att dieseln beläggs med ännu mer skatt än bensin.
För det andra så säljs dieselbränsle sällan till det skyltade pumppriset - bara ett nöt betalar det det står på skylten!
Rabattsatsen är avsevärt mycket högre för diesel än för bensin - själv har jag 65 öre exkl moms i rabatt för dieseln men bara 45 öre för bensinen!
Vidare gör reglerna för miljöbilar att efterfrågan på dieselbränsle stiger alldeles hysteriskt - bland annat för att myndigheterna räknat uppefterväggarna galet, igen, som alltid...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=526072
Visst, vi gör åt med mer bensin också, men ökningen är inte lika dramatisk - eftersom nybilsförsäljningen växlar över till diesel- respektive etanoldrivna bilar.
Även den vanliga soppan späds ut med allt mer etanol - framställd under tvivelaktiga former i gammal regnskogsmiljö och skeppad tvärs över jordklotet...
Men, vanlig bensin att blanda med spriten finns överallt att handla, på världens alla spotmarknader.
Sverige har dock bestämt sig för att just vi skall köra på "världens renaste diesel" - som nästan bara krackas här, i Sverige...

Egentligen inget fel på det, men med vanligt Svenskt grodperspektiv så tar vi självmant på oss en tagelskjorta som ingen annan är beredd att bära.
Miljömässigt hade det varit en bättre affär att verka inom det europeiska samarbetet och försöka få fram en standard där hela europa kanske rullade på MK 2 bränsle med MK 1 som "spets" - istället för att marginalisera oss själva genom att lagstadga om MK 1 bara i vår lilla del av Europa...
Självklart uppstår det brist på vårt uddabränsle, självklart skjuter priset i höjden, självklart minskar rabatterna!
Dessutom är distributionsystemet av diesel i Sverige dimensionerat för vårt "gamla behov" - det är inte många år sedan man byggde helt nya mackar helt utan dieselpumpar "på framsidan"!
Ville man tanka diesel fick man runt och knuffas med Truckers på baksidan och få sina skor förstörda...
Alltså behöver bränslebolagen plöja ner miljoner (miljarder?) i nya anläggningar - både "synliga" och på sin egen krack/raff/lagersida = fortsatt höga priser på diesel!
Nå - jag lever med universallagen "Aktion <-> Reaktion" som livstes:
Vad man än sätter i rörelse skapar en motreaktion!
Vad händer när priserna på legal diesel skenar?
Just det!
Själv har jag aldrig blivit erbjuden så mycket svartdiesel som just nu!!!
Dagsnoteringar för olika kvaliteter, allt avser avhämtat i IBC
(1,000 liters plastcontainer i stålnät på EUR-pall, bytessystem.)
Fartygsbunker = 4 kr/lit - skitigast tänkbara diesel; samma smörja som Statens "miljövänliga" Järnvägar väljer till sina gamla -50 tals tvåtaktsdieslar i sina T44 lok...
Ursprung: Alltyder på att det är just fartygsbunker som tappas om till IBCer ombord på båtar och kranas iland någonstans i mörkret.
"Diesel" 6 kr/lit - Närmast "MK 3" bränsle.
Ursprung: "Öst" Kommer in i Sverige färdigtappat på IBC lastat på trailer.
Miljödiesel 8kr/lit - Japp! Hederlig MK 1 diesel i IBC för 8,- litern!
Ursprung Sverige, och troligen stöldgods. Alltså inte så hederlig egentligen... Det märkliga är omfattningen - det cirkulerar mycket av denna "rena" diesel, så allt tyder på att det ett allvarligt systemfel i distributionen.
Inget av ovan listade bränslen är färgade, och det sistnämnda MK1 bränslet avslöjar sig inte ens på lukten ur avgasröret. Prima vara!
Det här är en slabbig, miljövidrig hantering som genererar mycket spill och söl - men så går det när man höjer skatterna över det som folk är beredda att betala - minns tobaksskattehöjningen och det utmärkta utfallet där...
Staten bjuder gång på gång upp kriminella ligor till dans, men vet inte var huvudströmbrytaren sitter. Man leker med skattesatser och procenttal, men har ingen aning om vilka krafter man sätter i rörelse!
"Blindbock" är ingen lämplig lek om man skall leda ett land!
Swedefe