Annons

Spansk skogssnigel...! HJÄLP!!

1
Kan någon komma med ett bra tips om hur man blir av med sniglar från gräsmattor, rabatter, blomkrukor (utomhus), förstukvist, husväggarna, garageuppfart osv?
Vi är ju helt invaderade av dessa :twisted: små och stora varelser - i och för sig ofarliga - men slemmiga och otrevliga att trampa på... :roll: :x
Jag har kommit så långt, att grovsalt håller dem borta från de känsligaste rabatterna - med stenar runt kanten - men det kryllar ju av dom! :shock:
Att klippa huvudet av dom är både otrevligt och oetiskt tycker jag, och samla upp dem tar ju så lång tid, att dygnets tjugofyra stackars timmar inte räcker till...!
HJÄLP!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

2
Min bäste herre... salt är nog bra men lite långsamt,,, jag kan absolut rekommendera ånga meddelst typ ångspruta, det tar död på det mesta md ganska hög medeldödtid (eget ord),,,, tyvärr så slipper du inte jobbet att ta bort liken..
"Joppe"

3
Det finns något som heter "Snigeleffekt", sluggits på engelska, ljusblåa pellets som de små liven älskar. Sedan drar de sig tillbaka mätta till sina hålor och glömmer bort att äta och svälter/torkar ihjäl. Givetvis är det medlet svindyrt, men en kombination av mekanisk bearbetning (typ sax) + sluggits förbättrar situationen vartefter.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Tack för tipsen, Joppe och ClasseClas!
Jag borde nog försöka med bägge metoderna egentligen, men det där "snigeleffekt" lär ha negativ effekt även på andra djur, om de får det i sig, så det tvekar jag på, då vi ofta har besök av grannarnas katter i trädgården.
Och hur fjantig jag är när det gäller katter, antar jag är känt vid detta laget... :oops: :oops: :oops: :D :D
Däremot gick det upp ett ljus :idea: :idea: när Joppe nämner "ångspruta"! Vi har ju en ångtvätt! En Merlin Junior, som HSB:n tar på kakel i bl a köket och i ugnen och sånt där...! Den skall jag försöka smussla ut i trädgården och ånga sniglar med när hon inte ser...! 8) 8)
Återkommer med resultatrapport (om hon inte ångat en del av mig innan, så jag inte kan sitta...!)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

5
[quote="Skäreläjan"]Tack för tipsen, Joppe och ClasseClas!
Jag borde nog försöka med bägge metoderna egentligen, men det där "snigeleffekt" lär ha negativ effekt även på andra djur, om de får det i sig, så det tvekar jag på, då vi ofta har besök av grannarnas katter i trädgården.
Och hur fjantig jag är när det gäller katter, antar jag är känt vid detta laget... :oops: :oops: :oops: :D :D
Däremot gick det upp ett ljus :idea: :idea: när Joppe nämner "ångspruta"! Vi har ju en ångtvätt! En Merlin Junior, som HSB:n tar på kakel i bl a köket och i ugnen och sånt där...! Den skall jag försöka smussla ut i trädgården och ånga sniglar med när hon inte ser...! 8) 8)
Återkommer med resultatrapport (om hon inte ångat en del av mig innan, så jag inte kan sitta...!)[/[vi har praktiserat så gottt som alla fiffigaförslag tips.k. kanonförslagsom presenterats i olika tidskrifterokamen kommit fram tillatt manuell förintelse är det enda som [/b]funkar dessvärre mao. det finns inget idag fungerade massförstörelse vapen mot dessa glupska varelse törs jag nog våga påstå
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
:D De där idisslande krypen kommer ju från en sydligare breddgrad
och lär inte vara lika bra övervintrare som våra inhemska?
En varga-vinter kanske rent av vore önskvärd?

Men man kan ju undra: Om de utgör ett bekymmer här, hur illa är det då
där deras livsbetingelser är mer optimala?
Hur bekämpas de där? Eller finns det naturliga fiender?
Man undrar som sagt.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
Det där med ångtvätten slog slint dessvärre; Jag har ännu inte fått ut den i trädgården, men nu är det försent för i år ändå...!
Kul att se att Nimbusen är inne och skriver igen, förresten! :D :D
"Manuell förintelse"? Menar du den där danske (tror jag det var) kocken som tillredde sniglarna och åt upp dem? :shock: :shock: :shock:
Usch och fy :evil: , jag är betydligt mera bortskämd med att ha en i huset - HSB:n - som verkligen kan laga god mat... :D :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

9
Abuquir skrev:Dom lär vara fasligt förtjusta i öl, så förtjusta så att de drunknar i det.
:shock: :shock: :shock: :shock: De danska kockarna...?? Kanske kan förklara tillagningen av Spansk Skogssnigel... :shock: :shock: ... (:lol: :lol: :lol:)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

10
Nej, nej det skall funka med öl, se bara till att det inte regnar vatten ner i fatet.

Har iofs inte provat själv, men det skall fungera.
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

11
Jaha, ja... :D 8) :lol:! Tackar för och sparar tipset till kommande säsong; Det kommer att bli en av de otroligt sällsynta gångerna jag skall handla öl då... :shock: :shock:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

12
Jag har provat med öl! :D

- Slutade med en massa klippsår i fingrarna och en jäkla huvudvärk! :shock:
(Och sniglarna kom undan)

14
Abuquir skrev:Det var väl inte så du skulle göra!?
Alltså klippa sniglarna och dricka ölen själv.... :roll:
:shock: :oops:

15
Kapa toppen på en PETflaska och tryck ner toppen i flaskan så att det bildas en som tratt ner i flaskan. Tejpa runt kanten och häll lite öl i flaskan och lägg ut den i trädgården, släng hela skiten när den är full (med sniglar)och lägg ut en ny fälla.

Ps. Funkar även som getingfälla på sommaren, fast då är det bättre att använda Eldorado apelsinsaft.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe