Annons

16
Joppe skrev: jag tror att "läjan" tänker på VP-rör...
Givetvis... :oops: :oops: Så heter de...! 8) :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

17
Just ja, Vp-rör eller sk "paco-slang" (plastslang som är delad på längden så att man göra av-/påstick lite varsom) är inte ngn dum idé. Ska ta mig ner till verkstaden och kolla förutsättningarna.

Annars då?
Jo, plåt o plastdelarna har kommit, så på måndag åker stora kapmaskinen fram. Lyckligtvis slipper jag se på :cry:

Resterande delar kommer väl om en 4veckor från nu/nyss, så med lite tur får jag bilen lagom till när frosten kommer på allvar till Tokholm.

Fick brev från Folksam där de kommit fram till att vi var helt utan skuld till olyckan (ngt annat hade jag inte acepterat ändå), vilket känns skönt.
Var det inte en omväg att rulla hem via Kungsholmen?
Jo, det kan man tycka...Jag hade inte varit där om det inte varit för St Eriksloppet (?) som man fått stänga av var o varannan gata för...
Vad är det för fel på att springa i skogen :?:
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

18
Tycker det är läge för en uppdatering, så här 9 veckor efteråt...

Så här långt är läget följande:
1. Sprängskisserna är tydligen inte kompletta eller inte tillräckligt detaljerade har jag fått höra.
2. Man hävdade bland annat att kombinationen krockgardin+sidoairbag inte finns, vilket den bevisligen gör. Det tog nog i alla fall tre veckor att bara reda ut denna sak. Det hade nog inte varit klart ännu om inte verkstaden varit så pådrivande!
3. Nu efter ca nio veckor har så delarna äntligen börjat droppa in så smått. Dock inte några kompletta delar utan bara fragment av vad som borde levererats för länge sedan! Ett stag (av två), yttre delen av bärarmen (men inte inre), hjullager (men inte nav/hub). Ingen fälg, ingen stol och inget innertak. Bakre stötfångaren kom, men den var inte ens till en Santa Fe.
Senast redigerad av anders den 17 jan 2008, 17:43, redigerad totalt 2 gånger.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

19
uj uj uj... nio veckor är lång tid, och det verkar ju inte som att det tar slut där,,, vad säger försäkringsbolaget ?? är det skälig tid att vänta så här länge ?? Finns det ingen bil ståendes nånstans, med samma utrustning osv som du kan få istället för att vänta på en reparation som verkar ta hur lång tid som helst....Får du nån kompensation för denna väntetid ?? Sätt press på försäkringsbolaget genom att kontakta dem i tid och otid,, det kan ta skruv..

Lycka till och fortsätt att berätta om vad som händer !!
"Joppe"

20
Även om du verkar vara tålmodig så förstår jag att har lackat ur lite grann. Att CM har sidoairbag + krockgardin har jag också märkt på min bil tillverkad i juli. Hoppas att det är en bra kombination trots att den kanske inte var beställd för Europa.

Jag lider med dig anders. Hoppas att det fixar sig å det snaraste. Du har väntat för länge redan. Kanske din verkstad skulle beställa grejor direkt från Korea. Slår vad om att man får grejorna snabbare och billigare då.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

21
Ja, vintern kommer ju allt närmare oss, även i Stockholmsområdet, så det skulle kännas bra att få den tillbaka nu. Jag mycket riktigt rätt frustrerad nu. Har en del att diskutera med Hyundai Bilar AB och ansvarige där. Någon som har ett namn på "insidan" att börja med?
Att maila/skicka brev till Hyundai Bilar AB utan någon "attention" känns inte så hoppfullt.

Har inte kontaktat försäkringsbolaget om just detta, har inte riktigt tyckt att det är deras sak, utan Hyundai's. Har just tänkt om där...
Kan tänka mig att försäkringsbolagen har en del att säga till om. Det är inte billigt för dem med stillståndsersättning eller hyrbil, vilket kommer att visa sig på premierna vilket inte är direkt fördelaktigt för Hyundai.

Korea, det är därifrån delarna kommer. Hyundai verkar inte ha riktig koll på sin logistik.
Nu har jag iofs hört talas om att de håller på att bygga upp nåt i Jönköpingstrakten?! Så dags nu :?

Tur att man är ung och har (fått) starka ben... :wink:
Edit: Stötfångaren, som var fel, kom tydligen fra Norge?! Så något lager i Scandinavien verkar dock finnas.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

22
Jahapp, då var det dags en för en update. (Tänkte terrorisera er med detta tills bilen är tillbaka :wink: )

Efter drygt tre månader på verkstaden är jag rätt frustrerad och allmänt less på Hyundai's reservdelshantering.

Ursäkterna från Hyundai har varit lika många som dåliga och dagsaktuell status är att samligen delar ska vara komplett per vecka 52!!

Alltså, det är inte rimligt någonstans! Jag förstår inte att det i dagens hyfsat civiliserade samhälle kan ta så ohemult lång tid.

Fortfarande har jag inte något innertak och inte någon förarstol.

Vi som bytte från Volvo för att den gick i delar i tid och otid, men detta är ju rent pinsamt...för Hyundai.

Vad ska jag göra? Bilen är i princip klar i övrigt.
Jag har nyss kontaktat säljaren (egentligen bara för hans info) och Folksam för vidare tips och råd.
Senast redigerad av anders den 15 dec 2007, 16:45, redigerad totalt 1 gång.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

24
Herrejösses, Anders! Din frustration är verkligen förståelig!
Själv hade jag varit helförb..ad sedan länge, men vet inte om jag hade kunnat göra så mycket annorlunda än du... :roll:
"Terrorisera" ( :lol: ) oss andra gärna med hur det går; Måtte alla - även du givetvis - slippa bli påkörda så långt man nu kan önska, och måtte även Hyundai Sverige ta lärdom av misstagen... :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

25
:shock: Anders:Det är väl inte din sak att gå hårt åt Hyundai?
Låter i mina öron som om Försäkringsbolaget bollat över ett orimligt ansvar på dina axlar?
Ge din skadereglerare en tydlig kravspec:
Du borde t.ex fått en likvärdig lånebil för länge sedan, men om du/kunden
inte begär det så "tack för kaffet" säger Försäkringsbolaget. :lol:

Tänk igenom vad du kan acceptera/inte acceptera i dagsläget.
Ställ hårda men inte orimliga krav.(Ge din handläggare en sportslig att
lösa problemet.)
Skicka skrivelsen till DITT Försäkringsbolag.
Viktigt att ha med "deadline" på eventuella krav, samt ärende/k-nr.

(Går det vägen så får du bjuda på en pilsner på Götgatsbacken.
Funkar det inte så är det jag som står för notan.)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

27
Tyvärr kan det vara så "Sukken":
Någon har bitit sig i tummen och anders hamnat i kläm.

Men i sämsta fall så kanske anders i bästa fall, bara blir
skyldig en bira. :lol:

28
petroff skrev::shock: Anders:Det är väl inte din sak att gå hårt åt Hyundai?

Missförstå mig inte nu, jag är inte ute efter att racka ner på Hyundai och lyckligtvis är jag den enda jag vet som haft detta problem. En arbetskamrat har kört 6000mil med sin CM sedan februari och bara bytt en halvljuslampa, så jag tror fortfarande att de bygger bilar som är konkurrenskraftiga både gällande pris och kvalité på sikt. Det är därför jag tycker det är så tråkigt att det går som det gör.

Det i väl i sig korrekt att det inte är mitt ansvar, men vis av erfarenhet från andra saker som dragit ut på tiden (inte nödvändigtvis bilar och försäkringsbolag) så försöker jag "kapa" alla mellanled för att få ett vettigt svar. Verkstäder och försäkringsbolag är ändå bara relästationer som kan skylla på både det ena och det andra.

Jag har skrivit till Folksam och väntar just nu på återkoppling därifrån. Kan tänka mig att de har åsikter om att det tar orimligt lång tid, men samtidigt vad ska de göra? :|
Finns det inga delar så finns det inte. Verkstaden blir ju oxå frustrerad över detta så klart. Blir detta ett återkommande problem lär det avspegla sig i premierna till slut :cry:

Hade jag valt hyrbil så är det en begränsning på 45dgr och jag är uppe över 90dgr nu...

Götgatsbacken är väldigt nära jobbet...att du föreslog det känns lite scary :wink:
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

29
Hej igen!

Tänkte klämma in lite info här nu mellan Luciafiranden och magsjuka. Den här tråden har ändå spårat ur från det jag avsåg att den skulle handla om från början :wink:

Jag skrev ju (som jag tror att jag berättat här på forumet) till en person på Hyundai Bilar AB och fick svar efter en vecka. Dock inte från personen jag skrev till, men ändå ett svar...och lite förklaringar och lite annan info.

Om jag då försöker summera ihop lite o komplettera med info där jag missat:

1/9 Krock och transport till verkstad
25/9 Första beställningen på delar läggs, bland annat på själva ytterplåten har jag för mig. Den kom dagen efter. Det är ca tre veckor där emellan, men det har jag inga synpunkter på egentligen, då försäkringsbolaget/-en ska säga sitt och andra kontakter för anskaffning av delar ska etableras.
9/11 Andra beställningen, bland annat på innertaket, airbagmodul samt andra plåtdelar. Inget av detta fanns i Sverige, eller på mellanlagret i Belgien. Då blir leveranstiden runt 1,5 månad. Förståligt? Ja. Acceptabelt? Njae.
26/11 Tredje beställningen. Komplett ryggstöd. Levererades den 7/12. Klart godkänt!

Edit 071216: Datumen ovan är info jag fått av Hyundai Bilar AB och jag ser inget skäl att betvivla dem. Slut på edit 071216

Varför beställdes då inte alla delarna samtidigt?
Ja, det är här som åsikter och versioner verkar gå isär en del och som vanlig konsument är det inte helt enkelt att kontrollera vad som är sant eller falskt.
Det jag fått berättat för mig är att sprängskisserna inte varit tillräckligt precisa. Att den hjälpande hand hos en Hyundai åf som verkstaden haft kontakt med, inte kunnat utläsa i systemen vilka (ingående) delar som gått åt i mitt fall. Oklarheter som att krockgardin + sidoairbag inte ska finnas på Europabilarna, om det ska vara ett helt ryggstöd eller bara airbagmodul och en lös klädsel, etcetera. Helt enkelt otydlig information om VAD som ska bytas när en viss sak har hänt/utlöst. Hyundai Bilar AB säger sig inte hittat några oklarheter i katalogen till exempel :?

Vidare säger Hyundai Bilar AB att "Beträffande ditt krav på kompensation så ber vi dig ta kontakt med den återförsäljare som sålt bilen till dig och därmed har ansvaret enligt konsumentköplagen."
Jag har mycket svårt att se återförsäljarens delaktighet i de felande skisserna och leveranserna.

Edit 080117 Hyundai Bilar vill/kan inte ta ärenden från privatpersoner, därför ska det gå via ÅF, fick jag reda på idag. Slut på Edit 080117

Betydligt gladare information var den om att Hyundai bygger upp ett helt nytt Skandinaviskt reservdelslager i Jönköping. Förhoppningsvis innebär det att andra slipper hamna i samma situation i framtiden (o även jag).

Jag inser ju att de är en kombination av olika olyckliga omständigheter, men det förringar inte det faktum att jag varit av med bilen i 3 1/2 månad nu, att den ändå kostar mig några tusen/månad fast jag inte kan utnyttja den. Med det som stör mig allra mest är att den inte hade gått 400 mil ens och den kommer att ha stått på verkstaden lika länge som vi haft den innan krocken, innan den är hemma igen :cry:
Senast redigerad av anders den 17 jan 2008, 17:48, redigerad totalt 2 gånger.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

30
:cry: Skittråkig "story" Anders.
Försvarar inte Hyundais del i soppan men jag vill nog lägga en stor
betongklump i knäet på försäkringsbolaget.
Tror fortfarande att nån gjorde bort sig och grovt missbedömde skadans omfattning, och där med var karusellen i gång.
Jag tycker det är helt OK om du berättar vilket bolag bilen var försäkrad i.