Nya Santa Fe V6 fick rekordhög (1,89 lit/mil) i Teknikens Världs sk Sverigecykel. TV har använt detta flitigt för att visa hur bränsletörstiga SUV bilar är. I senaste TV visar det sig att testet är felaktigt! Honda CR-V 2,0i fick förbrukning 1,44 lit/mil i Sverigecykeln men bara 0,82 lit/mil enligt eu-körcykeln. Honda protesterade och krävde att testet gjordes om.
Testet görs på rullande vägsimulator och automatiska 4-hjulsdrift system som känner av hastighetsskillnader mellan fram och bakhjul körs då med inkopplad 4-hjulsdrift genom hela körcykeln, därav den enormt höga förbrukningen. När teten på Hondan gjordes om (med kardanen demonterad) drog den 0,88 lit/mil i Sverigecykeln. Undrar vad en rättvis mätning visat på Santa Fen? Är % skillnaden densamma skulle det varit 1,137 lit/mil. Det ligger ganska nära den faktiska förbrukning jag har på min -06.
Hyundai borde också kräva att testet görs om!
Annons
3
Känner dåligt till Hondan, men att demontera kardanaxeln gjordes nog för att påvisa felaktigheterna på den rullande vägsimulatorn. Självklart vill man antagligen få fram mycket höga förbrukningssiffror för alla SUV-fordon, för att påvisa hur hemska de är.
Själv håller jag mig också kring 1,1 - 1,2 vid vanlig "hemmakörning", och det stämmer mycket bättre överens med Pake´s siffror, än UFO´s!
(UFO = de som är från en annan Värld... Teknikens!
)
Själv håller jag mig också kring 1,1 - 1,2 vid vanlig "hemmakörning", och det stämmer mycket bättre överens med Pake´s siffror, än UFO´s!
(UFO = de som är från en annan Värld... Teknikens!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
5
Det var inte dåligt.svartbjorn skrev:Till skillnad från era slörpsantor (hehe) tuffar björnen runt i Kalix på dryga 0.8 lit/mil. Och det är inklusive kardan!
Hälsningar från ett vintrigt Norrbotten!
Svartbjörn
Då får du slantar över till att käka många pizzor på pizzerian i Töre, jäkla goda kebabpizzor de har där.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05
Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05
Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;
9
Ja, precis.
CRV´n är ju lite slöare, det får jag erkänna. (25hk mindre) Med liknande körstil ligger jag nu på 0,86 på landsväg. Med ägg under foten kom jag inte under litern med Tucson-en.
Hoppas den som köpte min inbytes-Tucson är nöjd med den, den hamnade på Söder fick jag reda på.
Saknar 4wd-lock-knappen ibland.......
CRV´n är ju lite slöare, det får jag erkänna. (25hk mindre) Med liknande körstil ligger jag nu på 0,86 på landsväg. Med ägg under foten kom jag inte under litern med Tucson-en.
Hoppas den som köpte min inbytes-Tucson är nöjd med den, den hamnade på Söder fick jag reda på.
Saknar 4wd-lock-knappen ibland.......
MVH Johan
10
Vilken årsmodell är det på CRV:n?
Var inne och tittade hos Honda före jul eftersom ju CRV:n är en bil som vinner varenda jädrans test den deltar i så nånting måste det ju vara med den som gör den bra. Blev väldigt glatt överraskad! Vad tycker du själv?
Hälsar
Svartbjörn
Var inne och tittade hos Honda före jul eftersom ju CRV:n är en bil som vinner varenda jädrans test den deltar i så nånting måste det ju vara med den som gör den bra. Blev väldigt glatt överraskad! Vad tycker du själv?
Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
11
07a. Fick den 3e dec. Har nu kört 800 mil, kanonnöjd. Snäppet högre kvalite jmft med Hyundai. Å en massa elektroniskt lull lull. regnsensor, navi, stereo med minneskortplats, subwoofer, elektriskt infällbara backspeglar, bluetooth handfree, 2 zoners klima, 17 tums aluhjul mm mm.
Tucson tycker jag fortfarande är en bra SUV iofs.
Tucson tycker jag fortfarande är en bra SUV iofs.
MVH Johan
12
Enligt färddatorn så ligger jag på 1,3 vid normalkörning i Stockholm med omnejd. Absolut inte först efter rödljusen men inte sist heller...
Efter ett nätt tripp på 102mil (Karlskrona t&r) med farthållaren inkopplad så ofta det gick på laglig hastighet (+/- 3-4km/h) sjönk förbrukningen till 1,14. Några fullgasomkörningar blir det ju alltid då man ska samsas med lastbilar o annat.
Nu är den ju knappt inkörd än så det finns kanske hopp om att kunna pressa ner förbrukningen lite till, men å andra sidan har inte jag valt bilen för bränsleekonomins skull.

Efter ett nätt tripp på 102mil (Karlskrona t&r) med farthållaren inkopplad så ofta det gick på laglig hastighet (+/- 3-4km/h) sjönk förbrukningen till 1,14. Några fullgasomkörningar blir det ju alltid då man ska samsas med lastbilar o annat.
Nu är den ju knappt inkörd än så det finns kanske hopp om att kunna pressa ner förbrukningen lite till, men å andra sidan har inte jag valt bilen för bränsleekonomins skull.

Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
13
Samma diff mellan stadskörning och landsväg som jag har på min inkörda 02:a.
Förbrukning i stadstrafik tror jag inte man ska stirra sig blind på.
Där är det så många andra faktorer som påverkar.Det räcker med
"en dålig dag" och oflyt med rödljusen för att soppan skall flöda.
På landsväg kanske du kan komma ner i 1,1 blankt.
Not.En 07:a som knappt är inkörd! Ofrivilligt driftstopp visserligen,
-men inget ont som inte har nåt gott med sig!
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
14
Körde Stockholm-Bohuslän t o r för några veckor sen, dryga 100 mil inkl en och annan omväg. Förbrukningen 0,92 l/mil (V6 dvs bensin) känner jag mig rätt nöjd med.
Men i storstadstrafiken pendlar det kring 1,1, momentant 1,2 l/mil. Färddatorns beräkningar stämmer förvånansvärt bra jämfört med bensinpumparnas uppgifter - och mycket lite fel på vägmätaren.
/BengtB
Men i storstadstrafiken pendlar det kring 1,1, momentant 1,2 l/mil. Färddatorns beräkningar stämmer förvånansvärt bra jämfört med bensinpumparnas uppgifter - och mycket lite fel på vägmätaren.
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
15
BengtB skrev:Körde Stockholm-Bohuslän t o r för några veckor sen, dryga 100 mil inkl en och annan omväg. Förbrukningen 0,92 l/mil (V6 dvs bensin) känner jag mig rätt nöjd med.![]()
/BengtB
Såg nåt program på tv när de kollade upp hur mycket förbrukningen minskade om man låg bakom en långtradare.
Minns inte hur mycket förbrukningen sjönk (typ 30-40%), men det var tydligen bäst att ligga 1-2m bakom lastbilen...så länge den inte behövde bromsa...
Anders 
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)