Annons

Vilken takbox?

1
Hej,

Sportlovet närmar sig och jag måste innan dess köpa en takbox.

Vilket fabrikat/modell rekommenderas? Vill helst fästa den i orginalbågarna för att hålla nere höjden. Jag vet att jag måste mecka bort gummilisterna/torxskruvarna för att få fram den främre lastbågen.

//Anders
Santa Fé 2.7 Comfort-7 2007
Santa Fé 2.4 GLS 2004......såld men saknad
Annons

3
Hej!

Tack för länkarna. Ska kolla igenom och se om jag httar något matnyttigt.

Mvh,
Anders

5
Enligt Hyundais tbhkatalog så rekommenderas Thule Spirit 820, http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... fe_tbh.pdf

Vad jag förstår så kan den tack vare dess PowerGrip med 80 mm grepp monteras på originalbågarna även om Hyundai inte rekommenderar det. Jag har ingen egen erfarenhet av boxen så jag kan inte säga hur det att köra med originalbågar resp. Thules extrabågar.
http://www.thule.com/Thule/ProductDetai ... 44847.aspx
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Elanbox

6
När jag fick min bil i vintras fanns det med ett vinterpaket från Hyundai med en svart Elanbox av väldigt fin kvalitet. De sände med ett set Thule? lastbågar också, men jag har inte orkat skruva på alltsammans någon gång faktiskt.
Däremot lade vi boxen på de befintliga bågarna, innnan den åkte upp på garagevinden, och det skulle inte vara några större problem att dra fast boxen på dem med lite modifierande av fästjärnen.
Fast det är klart, far alltsammans av, som Hyundai tydligen varnar för är det ju inte kul....

Sukken

7
Jag kan intyga Elanboxens finish eftersom jag köpte samma paket. Den öppnas från sidan så man kommer åt hela utrymmet direkt. Snyggt och trevligt, tom med ett Hyundaiemblem i den bakre änden!

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

9
Drog ut på tiden men nu har jag köpt takbox......igår faktiskt.

Det blev en Thule Atlantis 780....och det roliga var att den passade som en smäck på orginalbyglarna. Man behöver inte ens plocka bort gummilisterna och torxskruvarna på skenorna.......boxen passar med den främre lastbygeln i det främsta låsta läget. Man behöver alltså inte åka omkring med främre bygeln osäkrad. Inga problem att öppna bakluckan heller.

Hela ekipaget ser mycket bra ut......boxen sitter lågt och man slipper se ut som ett höghus på hjul.

Köpte boxen här: http://www.takbox.se/takbox-thule-atlantis-780.shtml Trevlig säljare och ett bra pris. Att boxen ifråga fick bäst betyg i den senaste så omskrivna testen var ju också bra.

//Anders

10
Trevligt AndersSwe! Jag har själv kollat på den boxen. Nu är det bara bilden vi saknar. Har du lust att lägga upp en? :wink: :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
ClasseClas skrev:Nu är det bara bilden vi saknar. Har du lust att lägga upp en? :wink: :D
Fixar det i helgen om jag hinner..... annars nästa vecka.

Mvh,
Anders

12
Ursäkta kvalitén på bilden...tagen genom köksfönstret....men nu ser ni i alla fall hur det blev med boxen på orginalbyglarna.

//Anders
Bild

13
Sedärja! Så ska det se ut! :D :D :D
Stor skillnad på den monteringen, och en del som ser ut som "höghus"!
Riktigt snyggt! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Inte dumt alls!

Får man be om en närbild på klammern runt takbågen?
Var de dem som följade med boxen?

Just det där meckandet med andra bågar gör att man (eller jag iaf) hellre pressar in det sista i skuffen än skruvar på boxen.

Snyggt blev det iaf att få den lite lägre! Säkert ingen nackdel för luftmotståndet heller.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

15
anders skrev:Inte dumt alls!

Får man be om en närbild på klammern runt takbågen?
Var de dem som följade med boxen?

Just det där meckandet med andra bågar gör att man (eller jag iaf) hellre pressar in det sista i skuffen än skruvar på boxen.

Snyggt blev det iaf att få den lite lägre! Säkert ingen nackdel för luftmotståndet heller.
Kan fixa lite fler bilder i morgon......''klammern'' är de fästbyglar som sitter i själva boxen. Man måttar bara in dessa mot byglarna på taket och drar åt vreden inne i boxen.

//Anders