Annons

öl- tips

1
Okay swedefe, jag är på gång att åka ner till södra danmark och vill handla något annat än det vanliga ( sort guld,norrlands guld) Jag älskar öl men går som oftast på det gamla vanliga. Ge mig några tips på finfin öl, det ska vara ljust eller mellan. Hälsningar burnis

Ps trevlig sommar på er Ds
burnis
Annons

2
Södra Danmark = Norra Tyskland :mrgreen:

Danskarna själva handlar söder om gränsen på grund av lägre skatter/priser, vi bör dessutom göra detsamma med anledning av det större utbudet; Gravt generaliserande kan man säga att i Danmark hittar man istort sätt bara samma öl - ett ljust lageröl, bryggt på en försvarlig mängd råfrukt istället för mältat korn - alltså omältat ris eller majs.

I min mun ger dessa fusköl en hiskelig bismak, men jag vet att det kan synas larvigt att döma ut ett helt lands bryggkonst - jag har i vart fall inte hitta något i Danmark jag tycker är mödan värt att släpa hem, oavsett pris...

Om du tar dig söder om gränsen på Jylland - Flensburg, så har du glasladorna på ett pärlband. VIKTIGT! Se till att du inte behöver betala Tysk returavgift på flaskor och burkar. Förr tog man med passet, vet inte om det är så PETnoga(haha!) nuförtiden.

I dessa bordershops finns ett sortiment inriktat på Danskar och till viss del även Svenskar - förutom det mesta som bryggs i Danmark hittar man även en del Svenskt - meen det var ju det vi skulle undvika...

Tyska öl som finns tillgängliga i norra Tyskland kan vara:

Flensburger - Okay, inget speciellt. Finns även med bygel/porslinskork.

Veltins - fiint, en anings jordgubbston någonstans inne i allt det andra.

Herforder - Stadig, pålitlig tysk

Warsteiner - Såklart!

Hasseröder - En östtysk som seglat upp. Sponsar mycket motorsport

Rostocker - Ännu en östtysk som är ok

Becks - Aningens slätstruken - säljs bra i USA, om man säger...

Krombacher - Hustruns favorit!

König Pilsener - Massiv skumkrona även ur flaska/burk!

Ovanstående är alla ljusa tyska pilsner med en alkoholhalt kring 4.5 - 5,0% = strax över svensk mellanölsnivå, men under svensk starkölsmax; bryggda för att utveckla maximal smak för sin öltyp, och med en rimlig beska.

Vill man pröva något med mer "tungkrullande" beska så har du:

Bitburger - Ädelt öl från trakten kring Nürburgring. Respekt!

Jever - Här bryggt till rätt styrka och smak!
Det som säljs i Sverige när skohornat in i svensk mellanölsbeskattning, med allvarlig förlust av smak och helhet!

Något som du knappast kan hittar i norra delen är en specialitet från Köln; Kölsch! Faktiskt ett överjäst öl med karaktär av ljus lager, med aningens jäst kvar som ger en spritsighet på tungspetsen som är spännande. Dock helt kristallklar! Hittar du någon så köp ett par flaskor som referens; kalasfint "sommaröl".

Självklart finns det hur mycket specialöl som helst, veteöl, över- och underjästa, rågöl, rököl osv mm etc.

Jag håller mig till pilsner enligt ovan, men det kan vara kul att plocka med någon flaska av annat för att pröva sig fram och finna sin smak.

Tyska "Altbier" är mörkare i tonen, överjästa, men utan överdriven sötma.
"Dielbels Alt" lär du kunna hitta även i norra tyskland - brukar platsa på vårt julbord!

Alkoholhalt!

Tyska öl för tysk konsumtion bryggs för att få harmoni och balans.
Tyvärr hittar man ibland "special" eller "export"varianter riktade mot barbarerna i norr som handlar mycket i plåtskjulen i norra Tyskland. Undvik!
Likaså skall man passa sig för allt som har ett efterled på "-bock"; Urbock, Maibock, Eisbock etc - starka grejor med utpräglad spritsmak - för att inte tala om sydtyskarnas efterled "-tor" Imperator, Dominator osv!
Visst, köp någon flaska som referens, men fyll inte hela skuffen...

Vidare skall man överlägga om det verkligen är "Fun", "Light", "Driver" eller "Active"-märkta öl man kört ända till Tyskland för att handla - alkoholfria hela bunten...

Som du ser är det Tyskland jag rekommenderar - ta dig tiden att åka ner! Är du på Själland så har Scandlines haft något speciellt erbjudanden att man får pengar tillbaka om man färjar hem inom 3 timmer eller så - detta för att tvinga in folk att handla i deras egna "bordershop" - en pråm som ligger förankrad i Puttgarden.

Tyvärr har jag bara sett ett trist ölsortiment de gånger jag har nödhandlat efter "vansinneskörningar" genom Tyskland; 5 Danska öl, 2 Svenska och 1 Tyskt; Hansa - som bara är sådär, i stark "exportversion", som verkligen inte hjälpte upp situationen...

Nä, ta dig ner till första riktiga samhället; Burg - bättre urval!

Bada med barnen trots dåligt väder? Weissenhäuserstrand ligger alldeles i närheten - trevlig inom/utomhus anläggning med rutschkanor, bubbelpooler etc!

Have fun - berätta vad det blev!

Swedefe

Edit!

Kom faktiskt på ett danskt öl som jag känner att jag kan rekommendera - lite åt det mörka /Bayerska hållet: Carlsbergs "Carl F" (Gul etikett, tror jag). Pröva en flaska innan du köper allt vad butiken har...