Annons
Annons

3
Antar att ni talar om den "cylindriska" delen av "bromsskivan" som fälgen fästs mot, och som syns genom fälghålen när man står upp brevid bilen?

Den egentliga bromsskivan - som står för själva bromseriet och som blir synlig först när man hukar sig ner och tittar igenom hålen i fälgen klarar sig bra!
Har inte sett någon Santa som sett ut att lida av syndromet "inaktiva bakbromsar", snarare tvärt om... :roll:
Faktiskt inte sett någon Santa med rostiga, gropiga eller repiga bromsskivor.

Den yttre delen kan däremot se för djävlig ut - när jag tog ut vår -02 var skivorna lackade i en silverfärg som matchade fälgen, och jag minns att jag tänkte: "Skönt att dom tagit tag i det där..."
Redan då såg nämligen -01orna hiskeliga ut - efter ett år i trafik...

Silverfixen verkade dock bara skjuta problemet framåt - redan efter två år såg det lite schabbigt ut på min bil, och nu är all färg väck.

Har sett åtskilliga Santor ute där ägere eller handlare försökt klabba på ytterligare färg, men resultatet avskräcker - på -80talet var det många som lät regnbågens alla kulörer rinna över bromsok, skivor och gudvetvad - jag tyckte illa om det redan då och aversionen sitter i.

Möjligen kan man klara sig undan mitt argusöga med någon halvmatt svart maskinfärg, men "Hammerite-excesser" i ljusa kulörer syns bannemig tillochmed på rullande bilar ute i trafik. Gah!!!

Hellre ärlig rost än klabb och söl i efterhand - men självklart helst en riktig ytbehandling från fabrik som klarar att användas!

Swedefe

4
Swedefe skrev:Antar att ni talar om den "cylindriska" delen av "bromsskivan" som fälgen fästs mot, och som syns genom fälghålen när man står upp brevid bilen?

Swedefe
Helt rätt, det är "navet" på bromsskivan jag refererar till. Slitytan hålls polerad av kända orsaker. Jag har givetvis gluttat på andra bilar, Saab, Volvo, BMW - u name it - och ser inte någon (nyare) bil som har så rostiga nav. Förresten, främre skivorna på Santan verkar klara sig men inte de bakre? :roll: :shock:

Stahl, hur är det med din -05:a?

6
Mina drygt ett år gamla "trummor" har fortfarande det mesta av silverfärgen kvar, men jag blev inte så särskilt bekymrad när färgen ersattes av rost på min förra Santa. Kollade nu hur det ser ut på min frus 5 år gamla Opel Astra, som har trumbromsar bak - dom trummorna, som är mycket större än Santans, är som väntat helt utan annan färg än den rosten ger - och jag har för mig att det sett ut ungefär på samma sätt på mina tidigare bilar av andra märken vare sig dom har haft skivbromsar eller trumbromsar bak.

Trummorna på mina bakre skivor är ju större än på dom främre skivorna, och det antar jag beror på att dom bakre innehåller parkeringsbromsarna. Storleken gör att trummorna syns genom fälgöppningarna, medan dom främre döljs helt av fälgens nav - därför ser man inte rosten. Så det är väl bara fälgens utformning som tillsammans med parkeringsbromstrummornas storlek avgör hur mycket man ser av rosten.
Visst har jag funderat över att själv lägga på lite silverfärg, men anser det inte vara mödan värt.
Jag uppfattar i alla fall inte det hela som ett "typfel" på Santa Fé utan snarare som normalt för vilken bil som helst.

/BengtB