Annons

Motorvarningslampan!

1
Hej kamrater!

I torsdags åkte jag och för att äta lunch och parkerade på santavis i lite brantare lutning med snö & is under. På väg hem från haket får jag se att lampan för "engine check" (eller "kontrollera motorn" om man så vill) blinkade för fullt. Då får man ju sig en extra hjärtklappning varpå jag ringde min verkstad i Luleå. Verkar'n sa att han på två bilar tidigare varit med om att lampan gått igång då man parkerat brant (jag hade inte sagt något om att jag gjort det) antingen med nosen uppåt eller nedåt. Då berättade jag om min lunchparkering. Tydligen så kan det då rinna in vatten mot partikelfiltret och då det fryser får lampan fnatt. Han sa att det inte var någon fara med att köra bilen eftersom den i övrigt gick som en klocka.

Lampan slocknar dock inte av sig själv utan det måste verkstaden göra. Det gjordes i fredags. Så kan det gå!

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Annons

2
På väg hem från fjällen i söndags började "Check engine" lampan att lysa igen. Den sken ända till idag då den efter en start slocknade. Igen påpekade verkstaden att flera santaägare i dessa dagar haft lysande lampor och att det har att göra med frysning i partikelfiltret. Ingen annan här som erfarit detta?

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

3
Skojar du? :wink: :wink:

Här i 08-land så har yttertempmätaren knappt fått visa minusgrader denna vinter. Jag har inte haft några problem. Undrar vad Hyundai tänker göra åt saken? Någon servicebulle borde komma ut med ngn fix tycker jag.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Startade bilen i -10 eft 5 dagar i en snödriva i Ramundberget.Fick glödga i typ 30 sek innan lampan slocknade.Intressantast var dock att det var 50cm snö runt bilen men man la i 4wd lock & backade ut som om det var sommar & asfalt :-) Grym skillnad mot gamla bettan med visko 4wd som skulle spinna en liten stund innan det greppade....Provade köra runt i massa halvmeterdjupsnö bara för att känna att allt funkar som det ska...och det gjorde det :-)
SF (CM)-08 CRDi Black Pearl
4x4 Ranger SC-08

5
Jag skulle nästan villa be verkstaden kolla huruvida det verkligen händer nåt då jag på min bil trycker in 4WD knappen. Jag har hitills inte märkt någon skillnad alls nämligen...

:cry:
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

6
Och tänk att jag precis var på väg att fråga Santa Cruz om han passade på att testa nåt i det underlaget UTAN 4WD-knappen intryckt...! :? :? :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Fungerar

7
Jag bor ganska backigt, och när det varit isigt denna vinter har jag testat både med och utan 4wd-lock på Santa Fen. Visst gör det nytta. När jag tex. backar upp från garaget drar det direkt med låset i. Annars slirar det allt lite.

Det hade varit kul om bilen gick att köra med enbart bakhjulsdrift, som min Suzuki, och en del andra fordon. Dels är det roligt när det är snöigt ute, men också bra i vissa lägen när man brötar in i skogen, att veta att det finns resurser att ta sig ut när man fastnat också.

Det är samtidigt intressant att se hur långt man faktiskt kan ta sig med enbart (den ibland bespottade) bakhjulsdriften med rätt körteknik, om däcken är bra och underredet inte tar emot!

Sukken

(Ursäkta inhoppet - tråden spårade nog ur lite....)

8
Det gör inget med urspårningen, det är minst lika intressant med 4-hjulsdriftens potens!

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

9
Kan upplysa att jag provade först utan knapptryck och det kändes som om bilen spann fast så då trycktes 4wd knappen in och vips så backade jag rätt ut ur snödjupet så nog verkar ngt hända alltid...Återkommer med mer vintertest för här i ramis snöar det konstant :-)
SF (CM)-08 CRDi Black Pearl
4x4 Ranger SC-08

10
Tack! Det låter verkligen kanonfint! :D :D
Ser fram emot fler "rapporter", för snö har vi nästan inte sett här på Tjörn denna vintern...! 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"