Annons

Försäkringskostnad för min Santa Fe mm.

1
Jag har forskat lite beträffande försäkringskostnaderna för min Santa Fe. Det hela började med att jag blev uppringd mitt i natten från ”Hyundai Försäkring” som förklarade att Folksam nu tagit över försäkringarna från If. Vagnskadegarantin ligger redan hos oss (Folksam) och vi kan ge ett konkurrenskraftigt pris på din försäkring etc. etc. …….. Det slutade med att jag föll till föga och tecknade mig för en ny Hyundai försäkring hos Folksam (den var ju i alla fall några hundralappar billigare än vad jag betalt tidigare till If). Efter ha sovit lite oroligt på natten bestämde jag mig för att kolla försäkringskostnaderna med alla etablerade bolag.

Nu hör det till saken att jag har två bilar, en ny husvagn (kommer nästa vecka) och hemförsäkring och jag ville ha ett pris för hela klabbet.

När det gäller min Santa Fe som är en 04 redovisas följande för halvförsäkring (har 3 års vagnskadegaranti) och årskostnad. Jag kör 1500 mil/år och har bilen i garage med digital nyckel samt stålbur med sjutillhållarlås. Bor i Åkersberga norr om Stockholm.

Salus Ansvar 3328 kr *
Folksam 3074 kr
Aktsam 2981 kr
If 3144 kr
Trygg Hansa 3722 kr
Länsförsäkringar ingen respons

När det gäller hela försäkringspaket med 2 bilar, husvagn och hem var Aktsam drygt 2000 kr billigare per år än Salus Ansvar och Folksam, samt ca 1000 kr billigare än If och Trygg Hansa. Länsförsäkringar har inte orkat svara på min förfrågan och blir därmed inte heller aktuell för ytterligare kontakter. Om det är någon som har sin Santa Fe försäkrad hos Länsförsäkringar, kanske du kan göra bilden komplett. Vad blir mitt val :?: :?: 8) 8)

Ps. Jag har annullerat Hyundai försäkringen hos Folksam.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.
Annons

Länsförsäkringar

2
Min Santa Fé V6 Exclusive levererades ny i april 2004. Den går max 1500 mil per år.
Försäkringen ligger hos Länsförsäkringar tillsammans med ytterligare en bilförsäkring, en båtförsäkring och en lantbruksförsäkring.
Bor på Mälaröarna utanför Stockholm.

Min halvårspremie är netto 1574 kr (bonusklass 7) - men huvudförfallodagen inträffar 1 juli, och hur hög premien då kommer att bli vete 17.

/BengtB

försäkring

3
Fick faktura från Folksam igår på 10.000:-

Helårsförsäkring

Kör en 2,7.a -03 och bor liksom bengB på Mälaröarna.
full bonus (tror jag) har inte varit vållande till skada sedan första bilen 1983, kör ca 2000-2500 mil/år, brukar ta extra försäkring på ev hyrbil om något händer, detta har jag använt 2 gånger under åren då jag blivit påkörd.

nu börjar jakten på offerter............ :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Vad betalar ni? :?
2,7 förare -03, i 08-land

4
2.4 -03. 1500 mil/år. Sollentuna. Eget garage. Trygg Hansa. Landar på 3740 kr/år inkl. Bilplus. Aktsam blev inte billigare för mig.

Du råkar inte ha vagnskada (felaktigt) på din försäkring?

5
Jo jag har vagnskada 4707:-

bilen uttagen 31/7 -03 och den skulle vart 2 månader yngre för att slippa tydligen.... :(

6
Lokaltidningen hade idag gjort en jämförelse mellan en Land Rover 01 och en Santa Fe modell 02, ägare man i 30-årsåldern, boende i en mindre stad i villa, kör 1500 mil

För SantaFe såg det ut så här
halvförsäkring:
TryggHansa 3512
IF 3456
LF 3061

helförsäkring:
TryggHansa 5356
IF 5638
LF 6093

Stahl

7
först att svara var Auroförsäkring... (har aldrig hört talas om, hittade på pricerunner.se)

Helförsäkring Plus kostar 8715kr per år och Halvförsäkring Plus kostar 5538kr per år. I Plusförsäkringen ingår det förutom hyrbil självriskeliminering vi skadegörelse och viltkollision samt väg assistans

tiden går....

8
Spännande att se hur bolagen hanterar en förfrågan som gjorts på mail, frågan skickades 11.28, än så länge 14.28 har ett (1) bolag svarat.

:P

för min egen del går försäkringen ut först 17 juli så jag har ingen brådska
8)

9
för min egen del går försäkringen ut först 17 juli så jag har ingen brådska
Med tanke på hur snabba försäkringsbolag brukar vara, tycker jag nog att det börjar bli fara på taket, ko på isen, eller vad som nu passar för att säga,,,

Semestrarna börjar nu, skynda dig! :D

Det går att förhandla om premien, köp inte fösrta bästa pris.

Rent generellt brukar jag byta försäkringsbolag ungefär var fjärde år, och lyckas hålla premien på en ok nivå. I höstas försäkrades 2:a bilen tillsammans med Santan, och premien på Santan gick ner med ca 210:-/månad.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

svar på prisfråga

10
då kommer sammanställningen:

alltså, min 2,7:a är första registrering 31/7-03 och då har jag ingen vagnskada som ingår, det hade räckt med att den var uttagen 3 månader senare enligt uppgift.
:cry: :cry:

Extraval är hyrbil, viltskada och lite lulllull som heter olika hos olika bolag.
Kört skadefritt i 23 år, maxbonus. Parkerad i carport bredvid villa. Larmad.

Folksam 10221:-
Salus/Ansvar 10073:-
OK (Folksam) 9513:-
Auroförsäkring 8715:-
Trygg Hansa 7980:-
Tennant 7788:-
Länsförsäkringar 7140:-
IF 6908:-
Aktsam 6551:-

11
Här i Uppland är det hyfsade kostnader för att försäkra sin Santa.
Vi köpte våran strax innan man införde vagnskadegarantin, så vi betalar för helförsäkring i Länsförsäkringar. Sista räkningen nu i somras gick på cirka 2.300 kr för ett halvår. Då kör vi max 1500 mil per år och bor i en mindre tätort, är rätt så till åren komna och har kört utan skador i många år (peppar-peppar). Kanske vi har någon form av flerförsäkringsrabatt, åtminstone var det så för några år sedan, men det kan vara slopat nu.

Årskostnaden ligger då på 4.600 kr och det verkar ju bra i jämförelse med många andra här.

13
Hej!

Så här ser min försäkring:
Hos Hyundaiförsäkring, tror att det är IF som står bakom.

Halvförsäkring (har vagskadegarantin), storbil extra= hyrbil, m.m
ingen självrisk vid djurkollision.

Kör 2000mil/år, 18 skadefria år, Villa med eget låst garage och jag kommer inte ihåg vad det var mer som dom babblade upp, men då skulle jag betala 3456:-/år men dom tar ca 300:-/mån via autogirot.

Sen är det ett :?: ang detta med vagnskadegarantin:
Det är en självrisk på 10000:- om en är vållande till skadan.
Kan vara värt att kolla lite hur var och en ska teckna sin försäkring, med andra ord, har en otur och vållar några skador tätt, så blir det dyrt.

Kan ju bli billigare att kanske betala en högre årspremie som helförsäkring men med betydligt lägre självrisk?

Fast det är klart att kan en köra 3år så länge garantin gäller, så sparar man ju en slant.....Vilken tur att det inte var jag som körde på BMW i vintras, utan det var han som kom glidandes på tvären/baklänges på sina sommardäck!!! Och att jag stod stilla med Santan i mitt körfält....

Nu hände det ju inte så mycket med Santan och det var just ingen fart, men BMW:n så inte så snygg ut efteråt mötet med frontbågen :roll:

Men första frågan jag fick av både verkstan och mitt försäkringsbolag var:
- det var inte ditt fel,va? Skönt för dig, då du har en självrisk på 10000:- :shock:

/Wanheden.

14
ClasseClas skrev:2.4 -03. 1500 mil/år. Sollentuna. Eget garage. Trygg Hansa. Landar på 3740 kr/år inkl. Bilplus. Aktsam blev inte billigare för mig.

Du råkar inte ha vagnskada (felaktigt) på din försäkring?
Trygg Hansa har jackat upp min halvförsäkring till en årskostnad på 4605 kr. En höjning på 23%! Tack så mycket!

I en artikel i DN förklarar produktchefen på Trygg att tunga och höga bilar (läs SUVar) ska bära sina kostnader, därav höjningen. Det är svårt att gå i polemik med den typen av resonemang utan att ha insikt i skadebilder etc. Undrar om de vågat göra samma höjning på XC70 som har någorlunda likvärdig tjänstevikt o markfrigång? Tvivlar starkt på det. Jag bryr mig inte om att kolla upp detta vidare, det är bara massa köer till kundservice som ändå inte har fått lära sig att argumentera för sådana här "förträffliga" prisändringar.

Nåväl, Trygg får foten och nu kör jag Aktsam istället.

3948 kr/år.

Jag ler lite åt mitt aktiva val men jag känner en efterhängsen bitter eftersmak...

Berättade jag att Aktsam ägs av - just det! - Trygg Hansa?

Re: Länsförsäkringar

15
Min halvårspremie är netto 1574 kr (bonusklass 7) - men huvudförfallodagen inträffar 1 juli, och hur hög premien då kommer att bli vete 17.
För ett halvår sen skrev jag ovanstående och fruktade då att premien skulle höjas kanske dramatiskt från 1 juli i år. Men så blev det inte!
Till min överraskning hade halvårspremien för min V6 Exclusive 2004 sjunkit till 1377 kr dvs en minskning med nästan 200 kr. :D

Länsförsäkringar. Halvförsäkring. Bonusklass 7. Max 1500 mil/år.

/BengtB