Annons

Eluppvärmd framruta (rena skämtet)

1
Hej alla !
hur klok e man om man far i väg till Sälen utan isskrapa , men det kan ju kvitta tänkte jag i efterhand jag har ju en eluppvärmd framruta !!
Så i bilen en morgon på med framrutan och väntade ett par minuter men det sket sig den värmde ju bara precis runt torkarbladen , fan va sniken lösning.
ägde tidigare en sharan tog ca 1 min så var hela framrutan avisad det är skillnad på skit o äggakaka.
Tack för mig ! :cry:
TUCSON 2,7 V6 VM-EDITION -06
Annons

2
Hej igen xss!
Jag tror att din bil uppför sig precis som är meningen! Eluppvärmningen - vill jag minnas att jag läst någonstans - ligger precis vid torkarbladen, för att det inte skall vara risk att bränna torkarmotorn, om bladen frusit fast!
Körde du igång defrostern på full hastighet? Då brukar ju ACC:n dra igång samtidigt och rutan är ren på nolltid!
För du har väl inga eltrådar i hela framrutan? Det har jag inte sett nån bil med ännu; Inte ens Sharanen, tror jag... :? :? 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Ford har haft eltrådar i hela framrutan sen 80-talet på vissa modeler
Säkert fler som har det
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

4
Jag minns en jobbarkompis som hade en Scorpio med elframruta. Snyggt som tusan med avisningen, men å andra sidan gick bilen knappt att köra i mörker med mötande bilar. Värmetrådarna sabbade sikten något så gruvligt. Vilket skit rent ut sagt. Det har kanske blivit bättre med åren, vad vet jag.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Instämmer!
Dom där småvågiga eländestrådarna höll på att göra mig galen!

Åkte Scorpio jag med, och jag satt bara och väntade på ett stenskott så jag kunde få byta ut den - men det satt långt inne!

Brukar få mitt första rejäla stenskott innan 1,000 mil, men här dröjde det ända till 4,000 mil. (5 månader vill jag minnas...)

Var på väg att sätta ett körnarslag på lämpligt ställe bara för att slippa från "slöjan", "ridån" eller "gardinen" inne i rutan, men det löste sig lagom till den mörka delen av året, tack ock lov!

Å andra sidan kan jag hålla med om att eluppvärmningen av viloläget för torkarna är en rätt meningslös finess - jag har väl kollat att den fungerar, men vet inte vad jag skall använda den till.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Lurendrejeri

6
Måste ta upp värmetråden.
Efter Scorpio har jag haft Sharan och Galaxy, och värmen i framrutan är kanonbra. Stör inget i mörker heller. Det är bara inbillning för den som sitter och stirrar efter trådarna. Däremot är uppvärmningen i Hyundai ett skämt, liksom värmen i övrigt.

Det är många grejer som finns i utrustningslistan på de här bilarna, som inte funkar i praktiken. Det här är min lista på vad som är överreklamerat - eller rättare sagt rent lurendrejeri:

Färddatorn - är ingen färddator över huvudtaget om man jämför med vad andra fabrikat kallar färddator. Ren lögn, och egentligen det värsta exemplet på lurenderejeri hos Hyundai överhuvudtaget. (Det kan låta som en petitess, men hade jag vetat hur klen den är hade jag aldrig övervägt märket överhuvudtaget eftersom det inte verkar seriöst.)
Bränslemätaren är inte tillnärmelsevis av VAG eller Ford-klass.
Originalstereon sägs vara en RDS-radio - men är det inte. Ren lögn.
Uppvärmningen på framrutan, eller hur man nu säger funkar inte - ren lögn.
Markfrigången - låga 20,5 cm. stämmer inte. Den är lägre och slår i på ganska vanliga skogsvägar. Allt för låg...

Det finns lite att rätta till i marknadsföringen av Santorna. Annars tycker jag faktiskt att bilen är ganska trevlig, och känns rätt så robust. Fast den är ju bara ett år än så länge.

Sukken