Annons
Annons

21
Tänkte se om jag kanske kunde väcka liv i ett gammalt ämne!? Jag är nybliven Santa fe (cm -06 10000mil man) ägare och skulle såklart testa den lite. Men jag blev verkligen inte imponerad, jag kom inte långt i snön innan den bara grävde ner sig och började spinna, men bara på två hjul. Så jag tänkte att nåt bör ju va fel så jag fick testa igen om den kunde spinna på två hjul och backade upp det ena bakhjulet på en snövall så det andra bakhjulet och ena framhjulet hade sämre markkontakt(men fortfarande så de hade kontakt med marken) och sen började det spinna på de hjulen med sämst markkontakt. Ska inte bilen diffa i det läget??? det kvittade om jag hade 4wd lock eller antispinn knapparna på eller av de spann lika mycke ändå. Nån som kan hjälpa mej?? Eller ska det vara så här??
Skogshuggarn
Det viktiga är inte var man skjuter, utan hur man gör det:P

22
Hm, jag har inte upplevt att 4wd funkar sämre på cm än på sm.
Vi har en grym uppförsbacke upp till vår ridklubb som för övrigt är sveriges vackrast belägna ridklubb men inte destomindre den hopplösaste att ta sig till emellanåt.
När andra måste parkera sina bilar och gå upp så kan jag bara åka.
En gång när det snöat som värst, nollgradigt och oplogat, fick jag stanna i det brantaste partiet pga att en annan bil hamnat i diket och höll på att bli uppdragen av traktor. Då när jag skulle iväg igen så gled det lite oroväckande i sidled och jag hade dålig marginal till en bil som stod jämsides. Då tryckte jag in knappen för 4wd och då gick det spikrakt uppöver.
Men vad jag upptäckt med min bil är att den gärna släpper i sidled i kurvor, men det har ju mer ha med däckens grepp att göra.
Lena

23
skogshuggarn skrev:Tänkte se om jag kanske kunde väcka liv i ett gammalt ämne!? Jag är nybliven Santa fe (cm -06 10000mil man) ägare och skulle såklart testa den lite. Men jag blev verkligen inte imponerad, jag kom inte långt i snön innan den bara grävde ner sig och började spinna, men bara på två hjul. Så jag tänkte att nåt bör ju va fel så jag fick testa igen om den kunde spinna på två hjul och backade upp det ena bakhjulet på en snövall så det andra bakhjulet och ena framhjulet hade sämre markkontakt(men fortfarande så de hade kontakt med marken) och sen började det spinna på de hjulen med sämst markkontakt. Ska inte bilen diffa i det läget??? det kvittade om jag hade 4wd lock eller antispinn knapparna på eller av de spann lika mycke ändå. Nån som kan hjälpa mej?? Eller ska det vara så här??
Skogshuggarn
Sorry, du prickar den svaga punkten hos ett modernt AWD-system.
"4WD-LOCK"knappen spärrar bara fram- och bakaxeln mot varandra i ITM-enheten.
Inbördes spinn mellan hjulen på en och samma axel skall ASR-systemet ta hand om genom att med hjälp av bromstryck bromsa ner det hjul som spinner.

Det är fullt möjlig att hamna i positioner där viktfördelningen ger ASR-systemet en omöjlig uppgift.

Inte sällan är det så att man är lite för försiktig - laddar man hårdare så kan också ASR-systemet hålla emot lite bättre, varvid kraft läcker över till den sidan som har mest grepp/belastning.
Enklare att utföra med manuellt växlad bil än med automat, och gör du rätt så är det som börjar lukta bränd koppling efter en rolig halvtimma inte bränd koppling utan brända bromsar. :shock:


Lycka till!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting