Annons

16
Diesel skrev:
Detta med månaderna glömms ofta bort remmarna är av gummi och åldras med tiden (speciellt i länder med stora temperaturskillnader och salt på vägarna = Sverige) så bilar med få mil på mätaren byter kamremmen enligt månadsintervallet.
SM 4-cyl= 60 000km / 48 månader
Anledningen att Sirius II motorn (SM 4-cyl) endast har 60 000km är att kammremmen helt enkelt inte håller 90 000km...
- Då kommer nästa fråga:
Då jag köpte min Santa SM hösten 2005, så visade det sig att den redan då var drygt 11 mån gammal (tillv. 2004-11) men räknades som NY-bil. Tills dags dato 1 år 5 mån. senare så har jag kört c:a 2400 mil.
Frågan är: När mina kritiska 48 kamrems-månader inträder?
Idag har jag ägt den i 17 månader, men bilen är ju faktiskt runt 30 månader gammal.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

17
Lite mer om servicepriser. Jag talade dels med verkstaden i Karlstad (där jag köpte bilen) och dom ville ha lite drygt 3000 kr för den första servicen. Då jag ringde Luleå så ville dom ha 2300 kr. Båda är förstås auktoriserade Hyundaiverkstäder. Valet blev enkelt. Bilen ska in på service i Norrland nu till veckan...

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

18
Ja, då var servicen genomförd, hos Dahlqvists Bil i Luleå. Mycket trevligt bemötande. På min påpekandelista fanns:

- baksätets ryggstöd som vibrerar på dåligt underlag
- fukt i de bakre, vita blinkersglasen (som också påtalats av många andra här på forumet)

INGET SNACK OM SAKEN! Han beställde hem ny underdel till baksätet + nya lyktglas :D :D :D. Mycket bra bemötande!

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

19
svartbjorn skrev: - fukt i de bakre, vita blinkersglasen (som också påtalats av många andra här på forumet)
INGET SNACK OM SAKEN! Han beställde hem ny underdel till baksätet + nya lyktglas :D :D :D.
Strålande! Då skall jag också ta en sväng om verkstaden och berätta för dom om fukten som även jag råkat ut för!
Är det så enkelt, så skall det naturligtvis åtgärdas...! :D :D
Nu gäller det nog att vara hyfsat snabb bara... Skulle tro, att fler på forumet får lite spatt, och reservdelslagret töms snabbare än förväntat... :roll: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

20
Jo, smid medan järnet ännu bara är varmt, snart kan det vara glödhett! Jag brukar faktiskt hänvisa till forumet i diskussioner med min säljare och i detta fall med verkstaden. Viss tyngd tror jag det har, helt klart. Hoppas att många handlare m fl hittat hit och att dom hänger med i vad som sägs. På så vis kan dom ju mota Olle i grinden då han kommer hasande efter grusvägen 8)

Mvh
Svartbjörn

PS har du fått båten i sjön?
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

21
Så vart då första servicen gjord vid 1500 mil nästan exakt.
Pris hos Bildepån i Stenungsund - Aukt verkstad naturligtvis - 1731:-.
Tycker jag är mycket rimligt.
Dessutom en mycket trevlig verkstad att besöka; Trevligt bemötande och kunnigt folk! En eloge! :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

22
God afton kamrat!

Själv är jag framme vid service numero 2. Den ska göras i Luleå på Dalqvists bil till priset av 3.227 riksdaler. Någon med annan erfarenhet prismässigt? Jag har påtalat bl a att hundnosen som sitter i fronten, den som ska känna av diesel och andra oangenämenheter, börjar bli lite avsmullen. Den nyper inte igen återcirkulationen lika snabbt som den gjort tidigare. Verkmästaren sa sig vara beredd att genast beställa hem en ny avkännare om så skulle vara. Vi får väl se vad dom kommer fram till.

Natti natti önskar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

23
Hej igen Svartbjörn! Jaså, du har också sena vanor... :lol: :lol:
Ännu har jag inte märkt, att den sensorn skulle ha blivit annorlunda... :?
Men men, det kan ju komma även på min. Däremot blir jag ofta full i skratt, då jag märker att det som någon här på forumet kallade "volvoindikator", faktiskt verkar stämma! :lol: :lol:

Tänkte bara för skojs skull visa hur RENT det skall vara i en bra bilverkstad...
Bild
Bild
Verkligen rent och snyggt, eller hur?
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

24
Det är helt otroligt vilken ren verkstad du har hittat Skäreläjan. Är det BIldepån?

Jag borde väl skriva; Det är rent otroligt vilken ren verkstad du har hittat! :wink: :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

25
Jajamänsan! Bildepån i Stenungsund! :D :D :D
Kan tilläggas, att vad som inte syns på dessa bilderna är att verkstadskillarna går inte klädda i overall... :shock: De går i "finbyxor" och blå skjorta...! 8) 8)
Man kunde nästan tro, att verkstaden är nyöppnad, men de har varit i denna lokalen i många år! :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

27
Skäreläjan!

Det styrker min åsikt att en verkstad INTE behöver vara likställt med skit och sotsvarta kepsar! Det går att hålla en god ordning och det går att se prydlig ut också om man mekar med bilar. Sånt säljer, bra jobbat i Stenungsund således!

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

28
Första 12-månadersservicen kostade strax under 2500 kr inkl kupéfilter. Ett trevligt bemötande ingick också. :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

29
Ni verkar ha bra verkstadspriser i väst!

Jag fick ge 3200 kr för både 1500 och 3000 mila i Blekinge.

Nästa vecka dags för 4500 mil och 3800 kr,
men då är det också dags för oljebyte i automatlåda, fördelningslåda och bakaxel.
Det är korta intervall, får man säga!
/Jaktterrier