Sitter och funderar på en annan sak, apropå kommunikationsradio i fritidsbåten...
Varför försvann den "gamla hederliga" komradion - 27-Mhz:aren alltså?
Förr då de flesta hade 24 kanaler + 11a, fick ju VHF-radion vara förbehållet yrkessjöfarten.
Om jag nämner tidigt åttiotal, så fanns det ju åtskilla privatradioklubbar som hade ständig passning på 11a och 16 till fritidsbåtfolkets fromma...!
Var själv en av alla dessa, som satt åtskilliga timmar i gamla lotsutkiken i Lysekil, och "läste väderprognosen" varannan timme på kanal 16!
Att mobiltelefonen gjorde sitt intåg i början på nittiotalet, kan ju vara en förklaring förstås, men att de släppte VHF:en "fri", var inte alltid särskilt populärt.
Yrkesfolket, blev då ofta tvungna att lyssna på allehanda potäte- och skitprat - dessvärre inte så sällan på nödfrekvenserna...!
Själv anser jag fortfarande, att det var ett misstag att släppa VHF:en till "fritidsbåtfolket" - vad säger yrkessjöfolket om det idag, tro?
Det råkar inte vara så, att någon / några fortfarande begagnar sig av sin gamla komradio - till sjöss eller på land?
Bland lastbilsfolket var det ju också mycket vanligt med komradio, men hur det är ställt med den saken nuförtiden vet jag inte...
Förresten...!

8)

Är det möjligen någon som har en mikrofon till en Hy-Gain V:a liggande och skräpa i gömmorna...?

(Jodå, jag har både den och LaFayetten kvar, men micken till den förstnämnda är borta...

)

Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"