Annons

Motorproblem!!

1
Bo Severinsson skrev nedanstående till Hyundai Swedens hemsida.

Kommentar=Motorproblem!
Vad gör man åt ett problem som inte verkstaden klarar av att lösa, Har idag en Santa Fe årsm 03. 2,4L motor.
Mitt problem är att bilen rusar emellanåt på tomgång mellan 200-2000 varv, samt att vid axelaration så hoppar "rycker" motorn, kan liknas vid ett tändningsfel på en gammal Volvo.
Verkstaden som servar min bil kunde inte hitta några felkoder eller förklara vad som är fel. Bilen har gått 3800 mil.
Snälla! finns det någon som har haft liknande problem så hör gärna av er!
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.
Annons

2
Mitt standardråd till alla som har problem med verkstäder som inte "kan" duplicera det man anser vara galet är att byta verkstad...

Om verkstaden hävdar att något är normalt beteende trots att man själv inte anser det samma så är mitt tips att knalla över till bilförsäljningen och be dem plocka fram en tvilling/syskonbil som har samma hyss/missljud/olater som ens egen.
Oftast misslyckas dom; och då handlar det om en avvikelse på den egna bilen som verkstaden bara skall se till att avhjälpa, men dom får kanske anstränga sig lite...
Är man riktigt :twisted: -lig så kan man få försäljningsavdelningen att rycka in på ens sida mot verkstaden, så blir allt frid och fröjd. Söndra och härska!

Själva sakfrågan är jag lite sämre på - jag är en utpräglad dieselkille; jag berättar det jag vet, så får andra fylla på med mer konkret info:

Santa Fe 2,4 har för det första en kallstartsfunktion som vid uppstart drar upp motorvarvet till 2000 varv (eller mer?). Denna rusning av motorn kan upplevas som irriterande, men ligger programmerad i motorstyrningen dels för att katalysatorn snabbare skall nå arbetstemperatur, och möjligen även för att minska risken för initial misständning - något som ger oförbrända kolväten som på sikt kan skada katalysatorn.

För det andra så finns en fördröjning av gasspjällets återgång vid plötsligt avslag inprogrammerat - detta för att minimera avgasutsläppen och förlänga livslängden på katalysatorn.
Själv så upplever jag denna "funktion" som vansinnigt irriterande varje gång jag kör en bensinbil - mer eller mindre alla bensinbilar oavsett märke och modell har någon slags hyss för sig, som jag som förare inte kan styra över - den gamla "snärtigheten" från tiden innan katalysatorrening och gizmos/motorstyrningsprogram är ett minne blott.

Men, så långt ligger allt inom det normala...

Om jag fattar det filtrerade meddelandet rätt så pendlar tomgångsvarvet (med varm motor?) mellan 200 och 2000 varv - detta självklart galet.

200 rpm är för övrigt en orimlighet som tomgång - däremot kan varvräknarnålen indikera 200 varv om den varvtalet pendlar upp och ner, men det är liksom instrumentet som överdriver pendlingen, see?

Om du upplever uppenbar "ryckighet" vid accelleration så är självklart något galet - en AC-kompressor som kopplas in under accelleration kan upplevas som ett ryck, men detta är ju knappast något som sker varje gång man drar iväg...

"Misständning" är lite oroväckande; upplever du att moton verkligen misständer? Isåfall så rusar oförbrända gaser ut ur motorn och förbränns okontrollerat mellan motor och katalysator, med restprodukter som följd - något som katalysatorn inte är avsedd att hantera.
Verklig misständning är no-no på en katalysatorbil, och torde ge upphov till "CHECK-ENGINE" indikation på instrumentpanelen, samt felkoder som vilken praktikant som helst kan läsa av...

Som sagt - andra har förhoppningsvis mer konkreta förslag än jag, men nog sjutton skulle jag sätta lite mer press på verkstaden...

Om dom fortfarande inte tycker bilen går illa så se till att hanka dig fram med bilen till vår höstträff. Där har du chans att jämföra din bil med våra andra, och vi kan köra din för känna om den uppför sig annorlunda än våra.

http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=294

+ att du får en kul helg...

Swedefe