Måste berätta att jag blev omkörd av en långtradare med släp på 70-sträcka i somras. Samtidigt som det kom möte. Men han hade bestämt sig att han skulle om ändå. Då svängde han helt kallt tillbaka igen. Där var jag. Fick åka över 80 km/tim i diket och tutade hela tiden. Han rensade hela sidan på min bil. Stötfångare fram. Backspegel och dörrhandtag. All plast på vänster sida. Mosade in framskärm och dörr. Vägen var full med bråte efteråt. Själv rensade jag bort all sidobelysning på lastbilen och släpet.
Tror ni han stannade? Nää. När han hade kört om mig fick jag åka upp ur diket för att köra om honom och försöka få honom att stanna. Det gjorde han till slut.
Hur gick det för mig då. Inte en skråma. Polisen som kom sa att det var tur jag hade en sån här bil. Hade jag haft en småbil så hade det sett helt annat ut. Dom har märk att SUV'ar klarar sig bättre i olyckor. Men så får dom inte säga.
Nu är bilen lagad och det blev bra. Hjulupphängningen klarade sig oskadd. Fönsterhissarna på vänstersidan fungerade också efteråt.
58.000 Kr betalde försäkringsbolaget för rep.
Alltså. Var inte rädda för att ta en sväng i diket om ni måste.
Håkan i Eskilstuna.
Annons
2
Just precis!
Att det många gånger är en stor fördel med en kraftigare bil, är inte politiskt korrekt, men ack så sant!
Skönt i vilket fall, att du klarade dig helskinnad själv.
Fler exempel på detta...?
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1829
Att det många gånger är en stor fördel med en kraftigare bil, är inte politiskt korrekt, men ack så sant!
Skönt i vilket fall, att du klarade dig helskinnad själv.
Fler exempel på detta...?
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1829
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
4
Det låter betryggande att höra att man kan bli manglad av en långtradare, ner knuffad i diket men ändå kunna köra i kapp, veva ner rutan men elhissen och sen få chaffisen att stanna!! Det kanske inte är fel bil man valt ändå. Jag är glad att allt gick bra med dig.
Angående Volvo 240 är väll också det "en kraftigare bil" med dagens mått mätt. Jag kommer ihåg att jag alltid kände det som att man körde runt i en kontainer (men då var det ju en 245:a)
Körde själv i diket i veckan. Dock var det helt mitt fel. Det är lätt att glömma att det är halt när bilen drar så fint. Fast när man bromsar har man inte längre lika mycket hjälp av 4 hjuls driften. Fick köra över en åker för att komma upp på vägen, och inte en skråma på bilen!
Angående Volvo 240 är väll också det "en kraftigare bil" med dagens mått mätt. Jag kommer ihåg att jag alltid kände det som att man körde runt i en kontainer (men då var det ju en 245:a)
Körde själv i diket i veckan. Dock var det helt mitt fel. Det är lätt att glömma att det är halt när bilen drar så fint. Fast när man bromsar har man inte längre lika mycket hjälp av 4 hjuls driften. Fick köra över en åker för att komma upp på vägen, och inte en skråma på bilen!
"Upprepade gånger av tur misstas ofta för skicklighet"
Santa Fe -02 (Svart V6 Aut)
Santa Fe -02 (Svart V6 Aut)