Annons

"Tvätt av rutor"

1
Nu ger jag upp, det skulle vara roligt att för en gångs skull få bilrutorna riktigt "genomskinliga". Hur man än tvättar och vilka olika preparat man använder så finns det kvar en hinna. (från bilschampot eller om plast i inredningen avger något?). Det kan vara svårt att avgöra på vilken sida detta sitter.Rutorna syns solkiga i solljus.
Jag menar man tvättar vanliga fönster utan problem, visserligen brukar jag använda ättika eller spolglans till detta (har inte provat detta på bilen).

Hur gör ni? Kom igen dela med er av era knep. 8)

Stahl
Annons

Tvätt av rutor

2
När mina rutor börjar bli svåra att se igenom och vanligt vatten inte längre hjälper, då brukar jag ta till vanligt fönsterputs av den typen som man sprejar på glaset och sen torkar av med en trasa (sånt som innehåller ammoniak verkar funka bäst).
Knepet är bara att inte använda trasor utan tidningspapper från vanlig dagstidning (både Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten går bra...).
"Tvätta" varje sida (in- och utsida) på det här sättet minst två gånger, så blir resultatet förmodligen det Du Stahl efterlyser.
Men en viss försiktighet med tidningspapperet är på sin plats när det gäller insidan. För om man har ljus plast i närheten av rutan är det lätt hänt att trycksvärtan från papperet smetar av sig på plasten, och då är den (svärtan) lite svårare att få bort.

Mycket av solkigheten på insidan har jag fått för mig kommer från all plasten inuti bilen - men jag vet inte. Mina erfarenheter av ganska många bilmodeller och -märken är i alla fall att om bilen stått oanvänd en vecka eller mer så kan man ge sig 17 på att det bildats en hinna på insidan av vindrutan. Detta har t ex hänt mig i princip varje gång jag parkerat bilen vid Arlanda för att flyga till en eller ett par veckors solsemester.

Bosse Bildoktorn på TV rekommenderade vaxning av vindrutan, bl a för att spara torkarbladen, för vaxet skulle minska friktionen, sa han. Jag prövade i somras men då bara på den öppningsbara bakrutan. Märkte ingen positiv effekt, men istället var det lite knepigare när jag sen skulle rengöra den vaxade rutan med tidningspapper etc - rutan blev ju inte ren förrän jag fått bort både smuts och vax.

/BengtB

3
Plasterna i nya bilar avger, precis som Du misstänker en del gaser.

Det tar ett tag innan plasten "torkat".

På den tiden jag körde nytt, brukade jag göra ren rutorna med T-röd och tidningspapper. Funkar toppen på den smetiga grå hinnan som lägger sig på insidan av rutorna.

Då det inte luktar så gott, kan man ju byta ut T-röd mot T-blå. Det funkar lika bra på insidan som på utsidan, dock är ju T-blå lite "fetare" än T-röd, och kräver lite mer gnuggande.

Alternativ tre, ta en liten bytta vatten, och en vanlig diskborste. Droppa lite YES (naturligtvis) direkt på diskborsten efter att först ha blött den i vattenbyttan, "diska" rutan invändigt. Eftertorka precis som "Stahlis" gör efter en vanlig middagsdisk.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

5
Glöm allt vad fönsterputs heter - bara jobb och uselt utfall!

Lösningen heter GLASPOLISH!
http://www.smartab.com/produktguide/ovrigarengoring.htm

Tar all smuts, insida som utsida, samt smårepor/blästermattning och insektsrester - lämnar en suveränt ren yta med nybilskänsla utan egentligt extraarbete!
Se dock till att göra detta jobbet först, kan nämligen krävas extra dammtorkning av paneler efter glaspoleringen.

.. och, yes; Det finns behändigare förpackningar än den föreslagna 5 liters "Glass Glow" rekonditionerarhinken - bland annat "Autoglym" säljer konsumentförpackat glaspolish!

Swedefe - som aavvsskkyyrr att putsa rutor!

Fogging

6
Hejsan,

Fenomenet kallas fogging och är som sagt godsaker som kommer från olika material i bilen. Det finns gränsvärden som underleverantörerna ej får överskrida, men dessa skiljer ju sig från bil till bil...

Mvh Ola

7
Jag har köpt en raka med svamp på ena sidan och en gummilist på den andra. Sprutar på "Skumrent" från Svensk Produktkonsult, drar med svampen och använder gummiskrapan - perfekt resultat.

Det måste ju finnas någon anledning (blev jag påtalad) att alla proffs fönsterputsare använder svamp & gummiskrapa....

8
Tompak skrev:
Det måste ju finnas någon anledning (blev jag påtalad) att alla proffs fönsterputsare använder svamp & gummiskrapa....
Jag är hur proffsig som helst, gummiskrapa gjorde susen! Jag använde vanligt diskmedel. Äntligen rena rutor!

Stahl