Annons

Koppla ej ur bältesvarnarkontakten! (var: Nykomling)

1
Hallå! Här kommer en glad hyundai mekaniker och stör lite...
Skulle inte rekomendera att ni kopplar ur kablarna under säte då det sitter bältes sträckare och sidokrockkuddar i bilarna och dom fungerar inte ordentligt när bälteskontakten är urkopplad. Jag har sj pratat med supporten på hyundai i stockholm och dom förbjöd mig att koppla ur bältesvarnaren på en taxibil....
Annons

2
Hejåvälkommen svartafaran! :D

Tack för det viktiga tipset! Vi ser fram emot andra bra tips framöver!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Där ser man. Om detta även gäller för SM måste jag omedelbart rota under sätet för i min blinkar ingen bältespåminnare inte.
Suverän info. Tack.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

4
:D Du kan ta det lugnt Chirre: För så vitt jag vet kom
bältespåminnaren först på CM:n.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

diagnos

5
Tipset om att bältesvarnaren skulle påverka bältessträckaren och sidokrockkuddarna låter lite skumt tycker jag.
Alla bilar med krockkuddar har ett självdiagnossystem som ofelbart skulle ge utslag, om sladden tex. skulle skadas av misstag. Ganska lätt som den hänger under stolen.
Dessutom torde väl alltsammans utgå från att det sitter en förare i bilen eller? Det är ju en annan sak med passagerarstolarna däremot.
Tvivlar på att bilen skulle klara euro-ecpats krocktester, om det är så lätt att slå ut säkerhetsutsrustningen.

Sukken

Re: diagnos

6
Suzuki skrev:Tipset om att bältesvarnaren skulle påverka bältessträckaren och sidokrockkuddarna låter lite skumt tycker jag.
Alla bilar med krockkuddar har ett självdiagnossystem som ofelbart skulle ge utslag, om sladden tex. skulle skadas av misstag. Ganska lätt som den hänger under stolen.
Dessutom torde väl alltsammans utgå från att det sitter en förare i bilen eller? Det är ju en annan sak med passagerarstolarna däremot.
Tvivlar på att bilen skulle klara euro-ecpats krocktester, om det är så lätt att slå ut säkerhetsutsrustningen.

Sukken

Bälteslåsen fungerar så att har du bältet på dig så har du jord rakt igenom låsen och om du har bälte av så är det bara helt avbrott precis som om man tar bort kabeln det enda den kan sätta felkod på är om det blir fel resistans i låset... Och euro-ncups tester förutser att man har bälte på sig har du inte det så kommer ditt airbag system göra mer skada en nytta p ga att du kommer snabbare fram till airbagen som inte hunnit börjar tömma sig än och är då STENHÅRD och GLÖDHET... och om man inte har bälte på sig och bätesstreckaren skulle lösa ut med en hängande bälte så kan jag lova att något illa kommer hända så det är därför det sitter en kontakt som ska avgöra om du har bälte på eller inte...

Sönder

7
Tack svartafaran, men jag tycker ändå det är konstigt att diagnoslampan för airbags mm inte tänds, när sladden för bältesvarnaren under stolen dras isär. Den kan ju enkelt gå av efter mekanisk åverkan. Jag har råkat ut för bilar där bälteslåsen slutar ge kontakt (Volvo). På en Ford lyckads jag koppla ur en sladd som hade med airbags att göra av misstag, och det blev till att besöka verkstad för att få varningslampan för airbag släckt.

(Så får jag rätta mitt tidigare inlägg: det heter euroncap. ecpat är ju en förening mot sexhandel.... :oops:

Sukken

8
Det är lika illa med Tucson har jag hört..
Man får inte dra isär bälter kontakten " tror den sitter under sätet" ....
Du kan få problem med bältes sträckare och sidokrockkuddarna...
jag håller på att bryta ihop på detta plingande.... :twisted:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

9
Martin.n skrev: jag håller på att bryta ihop på detta plingande.... :twisted:
Gör så här:
Då du vill att det skall bli tyst, lossar du bältet två gånger i snabb följd!
Sen blir det tyst! :D :D :finstilt: :finstilt:
(Vet att jag skrivit det förut, men hittar inte den tråden just nu...? :?)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev:
Martin.n skrev: jag håller på att bryta ihop på detta plingande.... :twisted:
Gör så här:
Då du vill att det skall bli tyst, lossar du bältet två gånger i snabb följd!
Sen blir det tyst! :D :D :finstilt: :finstilt:
(Vet att jag skrivit det förut, men hittar inte den tråden just nu...? :?)
Jag ska prova det i morgon.... Tack för tipset Skäreläjan ;)

11
Funkar iallafall på CM vet jag... Om det funkar på SM minns jag inte, tyvärr! :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Varför klaga på plingandet från bältespåminnaren, det är ju ditt liv som står på spel.
Bilen rullar, bälte på. That´s it

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

15
Jo tack vare det jäkla plingandet, så har det blivit en vana nu att ha på sig bältet...
Konstigt så känns det bara kusligt och tomt om man inte skulle ha bältet på sig..
kul att ni dammat fram denna gamla tråden...

Bra jobbat ;)

//Martin.n//