Annons

Fel på tändningslås?

1
Hej, mitt första inlägg här!
Har ägt min beg. Santa Fe i 2,5 år nu och konstaterar med viss förvåning att den strular för första gången.
Till saken; när jag som vanligt körde in bilen i lidret (lider en typ av carport från 1600-talet) mot en stopplanka på marken och med mycket snö i hjulhusen så kom ej ratten i läge för att rattlåset skulle gripa in.
(Det ovanliga var att det var fredag den 13:e.)
När jag igår försökte att starta bilen så gick ej startnyckeln att vrida från lock-läget, hur jag än försökte.
Till sist så tog jag traktorn "BM buster" och drog ut bilen en meter samt avlägsnade snön som låg packad i hjulhuset satte mig in och vred lite på ratten, då låste ratten sig men låset var hela tiden ojhälpligt kvar i lockläget.
Är det ett mekaniskt fel på låset eller något med stöldskyddet som gripit in och hindrar mig från att vrida nyckeln?
Har aldrig varit något krångel med tändningslåset tidigare, hela bilen har fungerat oklanderligt i 2,5 år för mig. (inte läge att tröttna än)
Ps har varit en flitig läsare på forumet utan att bemödat mig om att registrera mig på forumet tidigare. ds
Santa Fe 2,4 gls -01, Gillar sammansatta ord,
Santafeberoendeskogsbrukare.
Varifrån kommer all särskrivning? Dåliga ordbehandlingsprogram? ex ord behandling program!
Annons

2
Hej buster och välkommen! :D :D

Om ratten trycker mot tändningslåset så är det omöjligt att vrida om nyckeln. Prova att hålla emot med ratten och vrid på ratten sakta åt höger och vänster samtidigt som du vrider om nyckeln. Ev. är nyckeln eller låset slitet vilket jag iofs aldrig har hört talas om på en Santa.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hej Buster och mycket välkommen till Forumet! :D :D
(Visst vet vi vad ett vagnslider är för nåt; Låter som om du bor på en äldre bondgård? Härligt!)
Nu när du reggat dig, har du ju också tillgång till de "dolda" sidorna - "Funderingar och Svammel" t ex...! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Tack för det ClasseClas, alltid trevligt att känna sig välkommen. Ja jag greppar både ratten och nyckeln och försöker vrida hit och dit. Har nu dragit ut hela bilen med traktorn, fri rörlighet för däcken mot isig gårdsplan. Men rattlåset är nu låst, och tändningslåset beter sig som en kodad bankvalvsdörr som ej vill öppna sig på helger. Kommer ej ur lock-läget med nyckeln. Förslitning tror jag ej riktigt på för sånt brukar ju visa sig med ökande problem allt eftersom, här hände det utan tidigare några tecken på problem.
Ja de är bra när folk förstår vad man säger Skärelejan, och gården var bondgård för längesedan, och den fanns nog redan när Karl den 12 föddes. //Hälsningar buster.
Varifrån kommer all särskrivning? Dåliga ordbehandlingsprogram? ex ord behandling program!

6
Jag har inget bra tips, men prova att trycka in nyckeln när du ska förbi LOCK-läget.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Ja ClasseClas ja det man gjort tusentals gånger förut, känns nästan dumt men visst jag vill minnas att man trycker in nyckeln lite extra och så gör jag även nu men från det läget nyckeln är instucken verkar det som det ej fjädrar in något mera, kanske det är själva felet?

Och tack Martin!

8
:roll: Ute på djupt vatten(som vanligt) men kan det möjligen vara stöldskyddet/imobilizern som löst ut?
Hur man i.s.f deaktiverar det vete gudarna.
Kanske genom att låsa/öppna bilen med fjärren eller att koppla bort batteriet i några minuter?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
Det där med batteriet har jag funderat på Petroff, en reset. Har testat med att låsa och låsa upp, även med att låsa upp med nyckel varvid larmet utlöste.
Men låssat bateriet från polerna har jag ej vågat ännu.

10
:D Koppla ifrån batteriet vågar du göra. I ditt fall buster, är ingenting, det värsta som kan hända.
Välkommen i gänget förresten! :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
Petroff, bra om det är så att bilen ej tappar ngt minne, om man kopplar ifrån batteriet, testar det imorgon.
Santavalp jag har testat alla mina 3 nycklar. :(
Glad att jag är hemma och ej i ödemarken! Bustertraktorn for till affären igår! :D

14
Petroff jag har testat med att kopplat loss kabeln till minuspolen i 15 minuter, men tyvär det hjälpte inte.
Tack för tråden Skärelejan, fast någon riktig språkpolis är jag nog inte.
Får väl utveckla min åsikt senare.

15
För mig låter det ju som något mekaniskt trots allt i och med att nyckeln inte går att vrida, fånig fråga, men har du fortfarande minusgrader? Kan någon beryll... brerell vad tusan heter nu igen ha hamnat snett och låst sig? Hårfön och 5-56 och ett lekfullt handlag. Teorierna haglar... :D

f.d. edsbybo
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!