Annons

Checklampa.... 16.000 :- fattigare ?

1
Hejsan!

Min check engine lampa har lyst ett tag nu och idag var det dags att lämna in den för att se vad felet är, hittade en sån här kvalitets garanti lapp från förra ägaren som fortfarande inte hade gått ut så jag hoppades på att den skulle gälla, (vet att det är en spricka i grenröret, så antog att det var felet). Så nu ringde dom och sa att mycket riktigt är det en spricka i grenröret som ger utslag på lampan OCH att främre katalysatorn är ur funktion, och för att garantin ska gälla så måste bilen vara servad varje år på en auktoriserad hyundai firma, och den har tydligen inte vara servad på 3 år (har haft den själv 1 år), och kalaset skulle hamna på 16.000 :-.. pengar som man verkligen har liggandes hemma bara sådär. Så nu vet jag inte vad jag ska göra? Bilen måste ju lagas och jag har definitivt inte lust eller kan inte för den delen heller slänga ut så mycket pengar på en gång. :shock:

Hälsningar
Therese
-Stolt ägare av Hyundai Santa fe-01-
Annons

2
Har Du kollat runt ordentligt? Du måste väl inte göra detta på en auktoriserad verkstad... Ofta går det att kapa priset rejält på arbetet i alla fall, delarna kan bli svårare, om man inte vill ha beggat och det kanske inte är så kul med en katalysator

Om jag var som du skulle jag ringa runt och begära pris på lite olika verkstäder runt där du bor.

Kan också vara läge att kolla med försäkringsbolag, jag har fått en hel del fel i motorn gjorda på maskinskadan hos Folksam (hyundai försäkring) gäller upp till 7 år max 15000 mil på bilen. Självrisk var 3500.

det dom inte tar är ju slitage , kan vara värt att kolla i alla fall

3
Lövet skrev:Har Du kollat runt ordentligt? Du måste väl inte göra detta på en auktoriserad verkstad... Ofta går det att kapa priset rejält på arbetet i alla fall, delarna kan bli svårare, om man inte vill ha beggat och det kanske inte är så kul med en katalysator

Om jag var som du skulle jag ringa runt och begära pris på lite olika verkstäder runt där du bor.

Kan också vara läge att kolla med försäkringsbolag, jag har fått en hel del fel i motorn gjorda på maskinskadan hos Folksam (hyundai försäkring) gäller upp till 7 år max 15000 mil på bilen. Självrisk var 3500.

det dom inte tar är ju slitage , kan vara värt att kolla i alla fall

Tack för ditt svar. Nej jag hade faktiskt inte tänkt att göra det på en auktoriserad verkstad, på tok för dyrt för det. Men har kikat runt på lite begagnade delar, men finns inget som passar min 2,4:a. Men det är väl bara att kika vidare, som sagt katalysatorn blir nog till att köpa ny, men grenröret hade jag tänkt försöka hitta ett begagnat.

Ska defenitivt kika runt angående försäkringen.

Hälsningar
Therese

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, Theerese! :D :D
Kanske ett litet tips här:
http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html
Hoppas att det löser sig, du får hålla oss underrättade iallafall...! :wink:
Troligt är att du snart får fler tips, vi har flera skickliga mekaniker med på Forumet...! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Skäreläjan skrev:Hej och mycket välkommen till Forumet, Theerese! :D :D
Kanske ett litet tips här:
http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html
Hoppas att det löser sig, du får hålla oss underrättade iallafall...! :wink:
Troligt är att du snart får fler tips, vi har flera skickliga mekaniker med på Forumet...! :wink: :wink:
Tack så mycket för din hjälp. Ska kolla in sidan!

Kanske en dum fråga :oops: men är det någon som vet vad jag ska ha för katalysator på en santa fe 01 2,4 GLS ? om jag ska beställa från den där länken.

Hälsningar
Therese

6
Theerese skrev: Tack så mycket för din hjälp. Ska kolla in sidan!

Kanske en dum fråga :oops: men är det någon som vet vad jag ska ha för katalysator på en santa fe 01 2,4 GLS ? om jag ska beställa från den där länken.

Hälsningar
Therese
Om du inte hittar en katalysator till din bil nedan så ring oss!
(vi har fler modeller än på listan nedan)

Tel.nr: 031-272525
Du kan prova att ringa dit
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

7
Har nu kikat runt på alla skrotar som jag har kunnat hitta, men inte hittat något grenrör som passar min bil. Vart kan man få tag på ett grenrör till ett hyffsat pris?

/ Therese

8
Theerese skrev:Har nu kikat runt på alla skrotar som jag har kunnat hitta, men inte hittat något grenrör som passar min bil. Vart kan man få tag på ett grenrör till ett hyffsat pris?

/ Therese
Känner dåligt till detta, men kan detta kanske vara nåt...? :?
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... 13b4a4db38
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

9
Skäreläjan skrev:
Theerese skrev:Har nu kikat runt på alla skrotar som jag har kunnat hitta, men inte hittat något grenrör som passar min bil. Vart kan man få tag på ett grenrör till ett hyffsat pris?

/ Therese
Känner dåligt till detta, men kan detta kanske vara nåt...? :?
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... 13b4a4db38

Tack, du är verkligen hjälpsam :) Har kikat där, men tydligen är det mesta till V6:or, och det passar ju tyvärr inte. Håller på och sliter mitt hår här, ska besikta bilen snart också :?

10
Obs att detta i länken är till en diesel
mvh
åke N
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen

13
Kan nog vara lite vanskligt, ja...
Men däremot vet jag en som för några år sedan lagade en spricka i grenröret på sin Volvo Penta-bensinare i båten med s k "kemisk metall",
något Plastic-Padding-liknande, och det lär hålla än idag...! :wink:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

14
Hej Theerese och välkommen! :D :D
Prova gärna http://www.bildelsbasen.se lite mer noggrant. Om du inte hittar ngt löst grenrör så kan du söka på motorer istället. Kontakta aktuell skrot och be om pris + att de demonterar grenröret och skickar det till dig.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

15
ClasseClas skrev:Hej Theerese och välkommen! :D :D
Prova gärna http://www.bildelsbasen.se lite mer noggrant. Om du inte hittar ngt löst grenrör så kan du söka på motorer istället. Kontakta aktuell skrot och be om pris + att de demonterar grenröret och skickar det till dig.
Tack så mycket ClasseClas! Det ska jag genast göra, en till dum fråga :oops: måste jag ha ett grenrör som är just för en 2,4:a eller skulle det passa från en 2,0 eller 2,7 ? Sen undrar jag också om det är flera årsmodeller som har likadana grenrör eller måste jag ha från en 01:a som min ?

/Therese