Annons
Annons

47
Så har även jag monterat Xenon-kit.
Det blev med färgtemp 4300K och kittet köptes direkt från Kina på denna sajt : http://www.vvme.com Mycket billigt och frakt hem till dörren efter 3 dagar.
Efter en del funderande och demontering av bägge huvudstrålkastarna så hittade jag hyfsade platser att montera ballasterna.(detta tog mer än hälften av totala monteringstiden)
Jag monterade även Vitaktiga dioder i parkeringsljusen för att matcha bättre mot xenonen i halvljuset.
Bifogar ett par dåliga bilder från monteringen ifall nån blir inspirerad att göra en liknande operation.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

48
Hoppas du blev nöjd med ljuset, det blev jag! SM gav en bra ljusbild med siina reflektorer. Jag har borrat hål i täcklocken för jag tänkte sätta dit gummipluttar om jag återställer. Fast jag använde Xenonkungen.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

49
smog skrev:Så har även jag monterat Xenon-kit.
Det blev med färgtemp 4300K och kittet köptes direkt från Kina på denna sajt : http://www.vvme.com Mycket billigt och frakt hem till dörren efter 3 dagar.
Efter en del funderande och demontering av bägge huvudstrålkastarna så hittade jag hyfsade platser att montera ballasterna.(detta tog mer än hälften av totala monteringstiden)
Jag monterade även Vitaktiga dioder i parkeringsljusen för att matcha bättre mot xenonen i halvljuset.
Bifogar ett par dåliga bilder från monteringen ifall nån blir inspirerad att göra en liknande operation.
...
Ja, det var verkligen billigt! Bytte du både halv- och helljus? Isf vad tycker du om tändtiden på helljusen?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

50
...
Ja, det var verkligen billigt! Bytte du både halv- och helljus? Isf vad tycker du om tändtiden på helljusen?
Jag bytte bara på halvljuset och är väldigt nöjd med resultatet, oerhört kraftigt halvljus och en snygg ljusbild, ska fixa en bild på det med.

51
Igår kväll installerade jag xenon i mina halvljus på min CM. Jag körde på smogs tips i denna tråd och köpte från VVME http://www.vvme.com/digital-slim-h7-hid ... h=44_45_23

Det är fantastiskt billigt att köpa från VVME. Ett normalt kit kostar idag ca 296 kronor levererat till dörren med flygfrakt! Det är inte så mkt dyrare än vad ett par bra H7-lampor kostar på macken.

Jag köpte slim-kitet som är utseendemässigt väldigt likt xenonkungens prylar. Slim-kitet kostar idag ca 423 SEK.

Jag tackar smog för tipsen om placering av ballasterna. Det tog mig 2-2,5 timmar att installera kitet.

Vi får se hur bra grejorna håller vartefter.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

52
Har tittat på sidan, väldigt billigt även med Bi Xenon. Fick ni med polvändare eller relä sats? Polvändare måste man ju ha på SM:n iallafall eftersom det är + matning på bägge trådarna. Jag tittade påp installationsanvisningen men såg inget sådant på bilderna :roll:
Hälsningar opticrob

53
opticrob skrev:Har tittat på sidan, väldigt billigt även med Bi Xenon. Fick ni med polvändare eller relä sats? Polvändare måste man ju ha på SM:n iallafall eftersom det är + matning på bägge trådarna. Jag tittade påp installationsanvisningen men såg inget sådant på bilderna :roll:
På CM är det ju separata reflektorer och lampor för halv- och helljus, så det är ju väldigt enkelt att koppla in. Strömmatningen till ballasten görs med flatstift,
Bild
så det är bara att hålla reda på + och minus. Detta var inte så lätt eftersom det är gula kablar både till + och minus för halvljuset. Det går ju att mäta med instrument iofs.

Om det är lösa flatstift till VVMEs bixenonsats så borde det gå att polvända själv. Hur ser anslutningen ut för strömmatningen till Xenonkungens H4sats? Är det motsvarande denna,
Bild
fast en "hanne"?
Toyota Auris 1.8 HSD -13

54
Ja, så är det. Men sedan sitter en strömställare efter ballasten som man styr strömmen med. Kan lägga upp et kort nå't tag.
Hälsningar opticrob

55
opticrob skrev:Ja, så är det. Men sedan sitter en strömställare efter ballasten som man styr strömmen med. Kan lägga upp et kort nå't tag.
Det skulle vara jättebra! Ta gärna med bilder på placeringen ballaster på din SM. Nu ligger denna tråden under CM, men vi tar även SM-grejor här också. Vissa delar kan vi så småningom bryta ur eller kopiera till Tips&Trix under respektive bilmodell.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

56
Här kommer några bilder.
Först är polvändaren, i normala fall täckt med ett silikonlock.

Under syns ballasten som jag fäste i ett befintligt hål från fabrik i karossen. Jag fick borra upp fästörat på ballasten lite för att kunna fästa med en skruv som passade hålet, man vill ju inte borra nya.....
Bild
Jag står framför vä lampa och fotar rätt neråt som synes...

Den andra satte jag helt sonika på säkringslådan med en kort ! skruv. Drog sladdarna under batterilådan till strålkastaren
Bild

Sladdarna till lampan den tunnare dubbelledaren sköter växling mellan hel och halvljus
Bild
Här syns lampans utstick, dessutom anslutningen till ballasten, alltså en hankontakt som ansluts direkt på original treledare till lampan.
Själva hopkopplingen av grejerna tog en 1/2 timme.

Bild
Hälsningar opticrob

57
Tack för att du tog dig tid att fotografera! :D :D Utmärkt! Hur gick det med kablaget på vä sida ut från locket? Det är väl rätt tajt där mot batteriet? Jag kommer att beställa till min SM, jag är klart nöjd med resultatet i min CM. Kanske tar jag direkt från VVME och chansar att det är lösa flatstift istf en färdig hankontakt.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

58
Jo det är tight, men det var inga problem att smyga in :)
Hälsningar opticrob

59
ClasseClas skrev:Tack för att du tog dig tid att fotografera! :D :D Utmärkt! Hur gick det med kablaget på vä sida ut från locket? Det är väl rätt tajt där mot batteriet? Jag kommer att beställa till min SM, jag är klart nöjd med resultatet i min CM. Kanske tar jag direkt från VVME och chansar att det är lösa flatstift istf en färdig hankontakt.
fast det är väl en fördel med en färdig hankontakt :roll:

Vad tog du för färgtemperatur??
Senast redigerad av opticrob den 04 nov 2009, 23:26, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar opticrob

60
opticrob skrev:
ClasseClas skrev:Tack för att du tog dig tid att fotografera! :D :D Utmärkt! Hur gick det med kablaget på vä sida ut från locket? Det är väl rätt tajt där mot batteriet? Jag kommer att beställa till min SM, jag är klart nöjd med resultatet i min CM. Kanske tar jag direkt från VVME och chansar att det är lösa flatstift istf en färdig hankontakt.
fast det är väl en fördel med en färdig hankontakt :roll:
Visst är det så. Därför beställde jag nyss från VVME... :mrgreen: Det är kul att pyssla själv lite extra typ...
Toyota Auris 1.8 HSD -13