Annons

CM-spekulant undrar:

1
Vissa av mina frågor går att suga ut ur forumet, som är välfyllt med information - jag veet...

Annat är nytt, och jag är i tidsnöd och behöver ha svar på följande från er som umgåtts med CM en tid: jag är ju SM-man, ni vet... *wink wink*

1.
CRDI automat vs. tunga släp/högt tempo:
I vilka hastigheter ligger lådan och slår mellan växlar?
Lugnt över 90 km/h, eller tvingas man högre upp i hastighet innan den bestämmer sig?

Om man spärrar lådan på 4an, vilket varvtal ligger motorn och jobbar på i 90 respektive 100? Larvar sig lock-upen ändå?

Hur kyls transmissionsoljan? Olja mot vatten eller olja mot luft?
Någon som blivit rekommenderad tillsatskylare?

2.
Manuella lådan - upplever ni som ägt både manuella SM och CM att man ändrat utväxlingen på ettan och (speciellt) backen, eller plågar man fortfarande livet ur bilen vid rangering av släp?

3.
Nivåregleringen på 7-sätaren bak:
Kalle Anka eller fungerar det?

4.
Insynsskyddet bak (Saknas på 7-sätaren)
Finns fästen kvar i plast och paneler bak?
Alltså - kan man sno en gardin från en 5-sätare och bara hänga dit i en 7-sits?

5.
Textilklädseln upplever jag som både snyggare och bekvämare än skinnklädseln, men hur håller tyget?
Både slitage och nedskitning. Jag vet från forumet att kardborrekrokar ger irreparabla skador på nolltid, men annat?
Rullar som hästabil, så det blir mycket gegga på insidan.

6.
Vänjer man sig någonsin vid virket på panelen...?

7.
Klippa någon av dom gamla nollåttorna eller vänta på den uppdaterade?
Inte kan dom väl höja priset ytterligare på den...?

Questions questions - tacksam för svar - eftersom Santan med automat bara får dra 2 ton öppnar sig massor av mindre alternativ:

Subaru Forester
2.000 kg

Outlander
2.000 kg

Rav 4
2.000 kg

Mondeo (framhjulsdrift!)
2.000 kg

Kuga
2.100 kg

Tiguan (Track & Field)
2.500 kg

Ös på med argument varför CM skall bli nästa bil - bara "Go-Santa" räcker inte... :mrgreen:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

Re: CM-spekulant undrar:

2
Swedefe skrev:Vissa av mina frågor går att suga ut ur forumet, som är välfyllt med information - jag veet...

Annat är nytt, och jag är i tidsnöd och behöver ha svar på följande från er som umgåtts med CM en tid: jag är ju SM-man, ni vet... *wink wink*

1.
Lugnt över 90 km/h, eller tvingas man högre upp i hastighet innan den bestämmer sig?

Om man spärrar lådan på 4an, vilket varvtal ligger motorn och jobbar på i 90 respektive 100? Larvar sig lock-upen ändå?

Kör vanligtvis bara släpkärra med max 750 kg, så tyngre grejer bör någon annan svara på; Däremot upplever jag automaten som lugn och stabil i uppförandet i alla hastigheter över 90 ungefär.

2.
Manuella lådan - upplever ni som ägt både manuella SM och CM att man ändrat utväxlingen på ettan och (speciellt) backen, eller plågar man fortfarande livet ur bilen vid rangering av släp?

Swedefe skrev:3.
Funkar faktiskt! Lastade vid något tillfälle skuffen full med tidningar - gamla - med sätena nere - och den höll sig på samma nivå!

Swedefe skrev:4.
Hmm...? Har inte testat, men tror att det finns "urtag" i plasten för fästen även på en 7-sits...?
Gick och kollade; Ändrar mig till "tror INTE"!

Swedefe skrev:5.
Textilklädseln upplever jag som både snyggare och bekvämare än skinnklädseln, men hur håller tyget?
Både slitage och nedskitning. Jag vet från forumet att kardborrekrokar ger irreparabla skador på nolltid, men annat?
Vi valde "textilklädseln", och satte över det egentillverkade möbeltyget ovanpå, och originalklädseln är fortfarande som ny!

Swedefe skrev:6.

Svar JA! Tycker det är riktigt snyggt - dessutom med ratten klädd i skinn i samma färg...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1341

Swedefe skrev:7.

Questions questions - tacksam för svar - eftersom Santan med automat bara får dra 2 ton öppnar sig massor av mindre alternativ:

Subaru Forester
2.000 kg

Outlander
2.000 kg

Rav 4
2.000 kg

Mondeo (framhjulsdrift!)
2.000 kg

Kuga
2.100 kg

Tiguan (Track & Field)
2.500 kg

Ös på med argument varför CM skall bli nästa bil - bara "Go-Santa" räcker inte... :mrgreen:
Provkör så mycket som möjligt, brukar jag säga; Men det vet du redan, Swedefe! Jag kan bara rekommendera; Sen är det ju en smaksak också...!

Swedefe
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Håller med skäreläjan i det mesta, MEN....

Om jag fick välja så skulle välja den nya CM santan (2010) med 200hk motorn.
Just för att,
jag saknar verkligen ett bättre vrid vid omkörning,
och när jag drar husvagnen måste jag man växla hela tiden så den inte ligger och segdrar på för hög växel.
Den gamla cm santan har för mig verkligen varit känslig på dieselförbrukningen.
Vilket jag hoppas förvinner på 2010an, när det kommer in lite mera lopper under huven. ;)

Och om du ska dra mycket tungavagnar med santan, bör du hålla dig borta från manuellalåda där de flesta då fått problem med kopplingen..
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

Re: CM-spekulant undrar:

4
Citerar mig själv och plockar ihop lite relevanta svar allt eftersom:

Swedefe skrev:Vissa av mina frågor går att suga ut ur forumet, som är välfyllt med information - jag veet...

1.

2.
Martin.n skrev:Och om du ska dra mycket tungavagnar med santan, bör du hålla dig borta från manuellalåda där de flesta då fått problem med kopplingen..
Ja, jag hade kunnat hålla med dig, men den nuvarande med "riktig koppling" har knallat 14.000 mil utan kopplingsbyte, medans den förra som gick 22.500 mil rasade två kopplingar av den gamla typen som kallades för "Dual mass". (Bytt på garanti/good-will bägge gånger)
Jag hävdar att Santan inte har något kopplingsproblem sedan man slutat montera komfortkoppling med ryckutjänare och vibrationsdämpning från fabrik. Rangering är ett problem om utväxlingen är lika illa vald på CM som på SM, men det går faktiskt att hantera. Värre är det med en automatlåda som inte går att skydda från påfrestningarna vid körning med full tågvikt.

3.
Skäreläjan skrev: Funkar faktiskt! Lastade vid något tillfälle skuffen full med tidningar - gamla - med sätena nere - och den höll sig på samma nivå!

4.
Skäreläjan skrev: Hmm...? Har inte testat, men tror att det finns "urtag" i plasten för fästen även på en 7-sits...?
Gick och kollade; Ändrar mig till "tror INTE"!
Tror inte jag heller efter att kollat på lite bilder på nätet - verkar som använt det som är gardinfäste på 5-sits till ventilationsutsläpp för tredje radens tortyroffer i 7-sitsen...
Någon som bär på annan info?

5.
Skäreläjan skrev: Vi valde "textilklädseln", och satte över det egentillverkade möbeltyget ovanpå, och originalklädseln är fortfarande som ny!
Mmmm - hade velat slippa överdrag...

6.

7.

Subaru Forester
2.000 kg

Outlander
2.000 kg

Rav 4
2.000 kg

Mondeo (framhjulsdrift!)
2.000 kg

Kuga
2.100 kg

Tiguan (Track & Field)
2.500 kg

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Info om ca varvtal vid olika växlar. Fart kollat med GPS.

80 km/h
5an med lockup: 1500 rpm
4an med lockup: 2200 rpm

100 km/h
5an med lockup: 2100 rpm
4an med lockup: 3000 rpm

5ans lockup är känslig och "larvar" sig upp till ca 100 km/h även utan släp givetvis beroende på gaspådrag.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Skäreläjan skrev:
Swedefe skrev: 1.

Kör vanligtvis bara släpkärra med max 750 kg, så tyngre grejer bör någon annan svara på; Däremot upplever jag automaten som lugn och stabil i uppförandet i alla hastigheter över 90 ungefär.
ClasseClas skrev: 5ans lockup är känslig och "larvar" sig upp till ca 100 km/h även utan släp givetvis beroende på gaspådrag.
Det är det här jag funderar lite på...; :?
Undrar om det inte är skillnaden i fyra- och femstegade lådor som gör skillnaden på lockup´ens uppförande...? :? :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"