Annons

Svagt tjutande ljud

1
Hej
Har nyss fått hem min nya Hyundai I30 kombi, har hunnit köra ca 50 mil.
Har upptäckt att vid ca 1900-2000 varv så uppstår ett svagt tjutande ljud, lite som att det skulle vara någon form av resonans. Ljudet uppstår oavsett vilken växel som används.
Är detta normalt, någon som har liknande erfarenheter.

Tack på förhand
Perrka
---------------
I30 ägare
Annons

2
Hej och välkommen hit på forumet Perrka!

Låter det likadant när du står stilla och bara gasar upp motorn till 2000 varv, eller är det bara när du kör som du hör ljudet?
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, Perrka! :D :D
Grattis till nya bilen också! (Har själv kikat lite på i-modellerna, men det blev en litet syskon till i10:an...!)
Det missljudet du hör är säkert något som är lätt fixat, bara man kommer på vad det är...? :?
Gott att veta, att garantin funkar alldeles utmärkt hos Hyundai! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Svagt tjutande ljud

6
Hej alla,

Och tack för hittills snabb respons.
Kan ju vara bra för er att veta att det är en 1,6 liters turbodisel som sitter i. Glömde visst denna lilla detalj i mitt inlägg :-)
Vet inte hurvida ljudet uppstår i stillastående, ska kolla detta.
Ljudet uppstår som sagt på alla växlar vi 1900 varv och försvinner vid 2000 varv både vid acceleration och när kag saktar ner, därför borde det väl inte vara att turbon börjar arbeta som hörs? Är inte expert på motorer så rätta mig gärna om jag har fel.

Kan i övrigt säga att jag hittills är mycket positivt överaskad av min första Hyundai, mycket trevlig bil att köra.
---------------
I30 ägare

Även i stillastående

8
Hej på er,

Har nu kollat om "missljudet" uppstår även i stillastående.
Även i detta läge uppstår ljudet vid samma varvtal som tidigare nämnts.

Ska in till Hyundai idag i annat ärende och ska passa på att fråga dom om detta, återkommer med deras svar senare.

/Perrka
---------------
I30 ägare

9
Hej igen,

Har nu varit inne och kollat med Hyundai. Enligt dom är detta normalt.
Även om ljudet är svagt så känner jag ändå att det är irriterande, eftersom det uppstår vid ca 1900 varv och därmed vid 50 km/h på treans växel, 70 km/h på fyran och 90 km/h på femman.
Börjar undra om det är jag som är överkänslig :-) finns det någon som känner igen det ljud jag beskriver.

/Perrka
---------------
I30 ägare

10
Hej Perrka!

Inget tjutande mellan 1900-2000 varv.

Kört närmare 1000 mil med min i30.
Hälsningar Salle

Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02

11
Hej!
Har heller inte hört något tjutande!
Mycket trevlig liten bil, klart underskattad av BMW, AUDI "folk" mfl.
Min bil har nu rullat 3700 mil, enda felet är att summern för bältesvarnaren har tysnat!

mvh
JJ
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

tjutande ljud

12
Hejsan
Jag har en Tucson crdi -06 och har samma problem som du med tjutande ljud men mitt kommer mellan 2500 och 3000 varv och i alla växlar utom 6:an
Hade den inne på M test nu innan garantin gick ut och Testaren trodde det kunde vara en slutväxel som spöka,
lämnade in den i går hos en Hyundai verkstad men de kunde ej säga vad det var men skulle forska mer , de trodde de var fel olja i bilen eller kamremen , men alla servicar är gjorda hos hyundai..

har även ett problem till som de ej hittar fel på nämligen att jag ej kan släcka parkerings ljus

någon som har tips..

13
Hva mener du med: har även ett problem till som de ej hittar fel på nämligen att jag ej kan släcka parkerings ljus

parkeringslyset skl jo ikke slukkes på noen bil, når annet lys er tent..... baklysene, nummerlys, etc går jo via parkeringslys.

fegner jo med du kan få slukket parkeringslyset, når motoren ikke går, og nøkklen er tatt ut???????

15
Stiffe68 skrev:Ok ska förtydliga mig lite

Parkerings ljuset lyser även när jag har stängt motor och låst bilen
oki, må du altså koble av batteriet om kvelden??? tydelig noe galt.... feks bryteren....