Annons

gnisslande bromsar

1
Jag köpte en 07 CM som endast gått 1400 mil. När jag testkörde den märkte jag inte av gnissliga bromsar men nu när jag kört cirka 150 mil så har jag märkt att frambromsarna gnisslar fortfarande. Detta trots att den varit inne hos säljaren två gånger. Det första de gjorde var att smörja upp. Andra gången ändrade de några "brickor" som de kallade det. De vill inte byta beläggen för de är som nya enligt mekanikern.
Men nu gnisslar de igen ffa när man bara bromsar lätt, när man bromsar hårdare så försvinner det. Det är från frambromsarna.

Någon som har något tips var mer man kan göra??? :?:
Annons

3
Eftersom jag har haft andra bilar med detta problemet, så kan jag bara ge tipps efter det jag märkt då...

jo .. :?
Troligast är det ämnet eller massan i klossarna som gör att detta gnissel....
det händer ibland att massan inte blandas som den ska vid tillverkningen.
då kan det bli för mycket av ett ämne som gör att klossarne blir för hårda och ger från sig ljud...
typ gnissel...
ioför sig har jag bara varit i kontakt med pirat bromsklossar då, men de flesta tillverkare har samma fabriker som tillverkar original och pirat klossarna...
Tillverknings sättet är också liknande hos olika fabriker så det är inte omöjligt att så är fallet....
bromsfunktionen är dock inte försämrad för det att klossarna låter..... :wink:
Du kan prova att byta beläggen men det lär kosta... :(
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

4
Tack för svaren

Det är mer som om beläggen skulle vara slut, men så är ju icke fallet. Försäljaren sa att en andra hyundai modeller har levererats med fel blandning, vilket mynnat ut i att de gnisslar. Men det sker ju inte hela tiden utan bara ibland när man bromsar försiktigt.

Det får bli en tredje runda till verkstaden...

5
_stefan_ skrev:Tack för svaren

Det är mer som om beläggen skulle vara slut, men så är ju icke fallet. Försäljaren sa att en andra hyundai modeller har levererats med fel blandning, vilket mynnat ut i att de gnisslar. Men det sker ju inte hela tiden utan bara ibland när man bromsar försiktigt.

om beläggen skulle varit slut så gnisslar det inte... det skrapar högt och låter verkligen illa... man kör inte många meter i onödan då... He he...
Jag hoppas det fixar sig med oljudet... ;)

skriv vad felet var senare... :)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

7
_stefan_ skrev:Tack för svaren

Det är klart att bromsarna inte ska gnissla på en ny bil. Det finns antiskrikplattor och speciell gummimassa man kan kleta på beläggen på att ändra egenfrekvensen så gnisslet försvinner. I ditt fall kan det räcka med att borsta bort damm och rost motsv. från oket just i sätet för beläggen. Sedan smörjs säte och belägghållare med bromssilikon så att beläggen kan glida fritt. Men det bör verkstan göra tycker jag.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
...Efter 100 semester mil med lätt gnisslande bromsar så var jag inne på verkstaden igen...

På fredag byter de belägg om jag förstod allt rätt efter lite diskussion om varför det fortfarande gnisslade. Vi får hålla tummarna att det blir bättre då...återkommer efter helgen...

Inget gnissel längre

9
Nu funkar det som det ska...

Nya belägg och än så länge inte ett gnissel!!!.

Orsak enligt mekaniker var att vissa belägg har en allt för hög halt av järn och därvidlag blir det missljud ibland...

Om detta är sanningen eller ej vet jag inte men nu så rullar jag runt med en tyst santa även när jag försöker få stopp på den...

Re: Inget gnissel längre

10
_stefan_ skrev:Nu funkar det som det ska...

Nya belägg och än så länge inte ett gnissel!!!.

Orsak enligt mekaniker var att vissa belägg har en allt för hög halt av järn och därvidlag blir det missljud ibland...

Om detta är sanningen eller ej vet jag inte men nu så rullar jag runt med en tyst santa även när jag försöker få stopp på den...
Vad bra! Hoppas att det håller i sig. Bra att du stod på dig, för jag gissar att du inte behövde betala för bytet?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Allt var fritt...dessutom snabb och bra service från återförsäljaren och verkstaden. Kanon helt enkelt även om det tog ett par omgångar innan det blev riktigt så är jag väldigt nöjd med verkstaden och återförsäljaren.

12
_stefan_ skrev:Allt var fritt...dessutom snabb och bra service från återförsäljaren och verkstaden. Kanon helt enkelt även om det tog ett par omgångar innan det blev riktigt så är jag väldigt nöjd med verkstaden och återförsäljaren.
...och när man är nöjd med återförsäljaren och verkstaden, gör det ju inget om man - som jag själv gör - nämna vilka de är! :wink:
Bra verkstäder och återförsäljare skall alltid ha en eloge för gott arbete! :D :D
Gott att det löste sig, iallafall! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"