Hej, har ni rostskyddsbehandlat era bilar?
Santa Fes rostskydd verkar ju vara något bristfälligt enligt rapporter i media i våras.
Vilken behandling har ni gjort och är det någon som kan rekommendera något företag i stockholmstrakten?
Annons
Re: Rostskydd
2Heikallek skrev:Hej, har ni rostskyddsbehandlat era bilar?
Santa Fes rostskydd verkar ju vara något bristfälligt enligt rapporter i media i våras.
Vilken behandling har ni gjort och är det någon som kan rekommendera något företag i stockholmstrakten?
Min santa 09 mod var fullt Tuff-kote Dinol behandlet da jeg fikk den ny, og akter følge opp det programmet der....
3
Det va gamla Santa fe'n som hade kasst rostskydd enligt media. även om vi alldrig såg några tecken på rost efter 10'mil och 4år i salt stockholm... Den nya har heller inte visat några tecken på rost efter snart 3år...
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
4
Visst. Förhoppningsvis så är Santa Fe from 2006 bättre än tidigare modeller.Danne_gg skrev:Det va gamla Santa fe'n som hade kasst rostskydd enligt media. även om vi alldrig såg några tecken på rost efter 10'mil och 4år i salt stockholm... Den nya har heller inte visat några tecken på rost efter snart 3år...
Den undersökning som rapporterades om i media i våras gällde krockade bildelar som sågats itu för att komma åt rosten.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml
Re: Rostskydd
5Kanske något tips i den här tråden...?kallek skrev:Hej, har ni rostskyddsbehandlat era bilar?
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1876
Bry er inte om vad s k "motorjournalister" skriver för dynga - och de "undersökningar och tester" de utfört!
Kolla runt här på Forumet vad erfarenheterna är här istället - jag har för egen del inte sett en enda rostig Santa Fe, eller Tucson eller Terracan heller för den delen...!
(Däremot en himmelens massa skrotfärdiga Volvo och andra...!)
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
6
Jag gjorde en stor Mercasolbehandling hos Rostskyddsmetoder i Vällingby. Billigt var det inte, har för mig det kostade 9400 kronor. Firman är mkt seriös och jag rostskyddade även min SM där.
http://www.rostskyddsmetoder.se
http://www.rostskyddsmetoder.se
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
7
Erfarenheter från tidigare bilar sa mig att jag borde kolla bakom de främre innerskärmarnas bakkant, där framflyglarna övergår i sparklådorna.
Sagt och nästan gjort...
Upp med bilen, av med hjulen och av/ut med innerskärmarna.
All sand och smuts som samlats där under de knappa 2000mil jag kört var lite oroväckande.
Det blev till att rensa med dammsugare, tryckluft och ståltråd för att få det rent. Gissningsvis någon deciliter per sida. Fanns dock inte en antydan till rostangrepp.
Det finns ett dränerhål i plåtens bakkant, men plastskoningen utanpå hindrar effektivt skräpet att komma ut då den inte har något motsvarande hål
Så jag fick vackert ta bort plasten och fila upp ett hål (se bild)
kan ju tillägga att den där plasten är skruvad innefrån skärmen med små
stjärnskruvar. Självklart bröt jag av pinnarna, men då plasten ändå sitter med en skruv i underkant (delar skruv med stänkskyddet) och emblemtejp i ovankant, kändes det som en överkomlig offergåva till rostgudarna.
När allt var rent och torrt la jag på ordentligt med rostskydd.
Om det fylls på med mycket skräp där bakom så kommer det på sikt att nå upp till den frigolit som utgör någon slags tätning mellan flyglar och framdörrar och sen kan man fundera över vad som händer när saltlaken från våra vägar hittar in därimellan.
Om man planerar att behålla bilen är det definitivt värt en koll.

Sagt och nästan gjort...
Upp med bilen, av med hjulen och av/ut med innerskärmarna.
All sand och smuts som samlats där under de knappa 2000mil jag kört var lite oroväckande.
Det blev till att rensa med dammsugare, tryckluft och ståltråd för att få det rent. Gissningsvis någon deciliter per sida. Fanns dock inte en antydan till rostangrepp.
Det finns ett dränerhål i plåtens bakkant, men plastskoningen utanpå hindrar effektivt skräpet att komma ut då den inte har något motsvarande hål
Så jag fick vackert ta bort plasten och fila upp ett hål (se bild)
kan ju tillägga att den där plasten är skruvad innefrån skärmen med små
När allt var rent och torrt la jag på ordentligt med rostskydd.
Om det fylls på med mycket skräp där bakom så kommer det på sikt att nå upp till den frigolit som utgör någon slags tätning mellan flyglar och framdörrar och sen kan man fundera över vad som händer när saltlaken från våra vägar hittar in därimellan.
Om man planerar att behålla bilen är det definitivt värt en koll.

Senast redigerad av anders den 19 jan 2010, 19:24, redigerad totalt 2 gånger.
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)