Annons

Moderatorsmoral och hardluckstory med lyckligt slut!

1
Hörrni: hur "kända" är ni på era verkstäder?

Att Fjällis är identifierad kan man tänkas sig som grundare av hela den här cirkusen, men hur är det med Clas?

Anledningen att jag frågar är ett låångdraget problem jag har haft med min bil - ca 3 månader har bilen åkt ut och in på verkstad!

Problemet har legat i bränsematningen - man har bytt grejer på måfå men inte kommit någon vart - bilen har gått bra där och då, men tvärdött någon vecka senare.

Promise! Man har bytt allt! Vissa grejer är utbytta flera gånger - tom bytt högtryckspumpen till en kostnad av xxxxx-kronor!

Det visar sig att felet låg där jag först pekade; spridarna...

Anledningen till att jag inte postat om detta under tiden jag haft dessa problemen är att jag anser att verkstaden skall lösa dem "självständigt".

Jag skall inte ha någon annan behandling än vad vem som helst får - och det vore under min värdighet att hota med publicering på forumet bara för att uppnå resultat som andra inte skulle fått!!!

Nu äntligen är problemen lösta - och "efterräkningarna" också - självklart vart det debiteringar utfärdade som jag inte kunde acceptera, så jag tog ärendet en trappa upp - fortfarande som "konsument".

Slutet på affären är ungefär så här;
Jag står själv för våra bärgarkostnader - någonstans mellan 7,500 - 10,000 kronor.

Hyundai centralt står för allt material - uppskattingsvis 10,000 - 20,000 brutto!

Verkstaden får inte debitera ut sitt arbete - varken på mig eller Hyundai! Svårt att uppskatta summan men vad sägs om...? 15,000 - 20,000.- brutto där med!

Svettiga pengar för att stå och gläfsa under fel träd...

Även om jag vet att Ove Scott varit inkopplad för att hjälpa verkstaden på traven så inbillar jag mig att jag tillslut kom undan debitering inte tack vare mitt engagemang på sidan - utan tack vare att jag lämnar jobbinstruktioner skiftligt till verkstaden och kunde peka på mina misstankar redan från min 9,000 mila service!!!

Verkstaden hade negligerat mina anmärkningar och undringar - duckat för dem för att det var enklare så, men hej vad det slog upp i ansiktet på dem!!!

Jag kunde alltså i korren med Sollentuna fläska upp en mastig rapport av misstag, förbiseenden och klanterier som gjorde att man kunde backtracka vad som egentligen hade hänt .

That's why verkstaden inte fick en spänn, och vi klarade oss förhållandevis väl trots att garantin löpte ut i somras - eller för 2,5 år sedan - beroende på hur man betraktar det...

Hur som helst - jag tänker skriva om det inträffade - dels så "måste" jag göra det som moderator - att mörka vad som hänt när man är satt som moderator är omoraliskt, men framför allt så kommer det att funka som hjälp för nästa stackare som hamnar i samma situation - att man kan leda in verkstaden på rätt spår tidigare än vad som hände mig...

men:

Dessutom innebär det att jag tillkännager hur raka och schyssta Hyundai Sverige (till slut) är!

Om det är så att dom har behandlat mig med silkesvantar bara för att dom nosat upp att Anders H = Swedefe så kommer alla att få reda på vilken behandlng jag har fått - och att alla andra kan räkna med lika bra behandling; om dom har lika bra på fötterna som jag!!!

See?

Jag tänker självklart hålla det skrivna på en positiv nivå, inga problem när man faktiskt är "vinnare" i saken, men jag tänker också göra ett speciellt statement i särskild tråd där jag tar upp det här med vårt oberoende och varför jag har väntat med att posta förrän allt varit i hamn utan skriverier.

Av just den anledningen är jag angelägen att veta hur ni uppfattas av verkstaden: Kund eller potentat som måste ha VIP-treatment pga engagemanget på sidan?
Det jag kommer att skriva funkar alltså som ställningstagande för oss alla tre - kommer att posta här först för godkännande av er.

(Kan lugnt säga att jag känt mig lite begränsad av moderatorskapet i just denna historien - jag hade gått mycket hårdare fram om jag inte haft förtroendet att vara moderator...)

Nå, slutet gott allting gott - i mina kommunikationer med Sollentuna så har jag självklart nämnt att vi först planerat att byta till en Terracan, men sedan beslutat oss för att vänta in den nya Santa Fe CM.

När trubblet bara fortsatte och fortsatte så bestämde vi oss dock för att byta så fort bilen var frisk igen - och att det knappast var aktullet med en ny Hyundai om vi skulle behöva betala för verkstadens famlande i mörkret...

I måndags kom beskedet från Sollentuna om uppgörelsen, i Tisdags skrev vi på en ny bil!

Vi klapp den näst sista 2005 "SM" Santan i VGT/Exclusive utförande - manuell så klart!

Idiotiskt att köpa ny diesel i miljöklass 2000 - av en utgående modell dessutom? Kanske det - framtiden får utvisa ...

Klart är att det inte fanns så många option - Nissan Pathfinder är en mycket intressant bil - men ingenstans vill man ha in vår bil i inbyte!!!
Skambuden är rent löjliga, och med den historiken vår bil har vill man inte gärna sälja den privat utan vi är angelägna att ha en "krockzon" mellan oss och nästa ägare... Alltså inbyte!

Med ett bra pris (20,000,- kampanjrabatt och lite till) och ett bra inbytespris på vår gamla var det bara att göra affär!

95,000.- i inbyte innebär en värdeminsking på vår gamla om ungefär 6,-/mil!!! Rätt okay, eller?

Tyvärr innebär detta att ni får dras med mig ett tag till här på sidan, men med kamera i hand hoppas jag kunna skär ner på ordmängden lite grann... :wink:

Eller inte - framtiden får utvisa...

Anders
Annons

3
Jag skrev igår under ca 45 min hela storyn med min -03 och så dyker hela www.hyunda.nu-domänen! Inlägget är borta!

Kortfattat, jag tycker inte att jag blir VIPpad av verkstan för att jag är insyltad i forumet eller klubben. Snarare beror det på att jag är en krävande kund som inte accepterar "nej" som svar. Sedan har jag en bra relation med Roffe, delägare, på Turebergs Bilcenter och har köpt lite tbh av honom. Han är också tingeltangel-intresserad så det underlättar. Sedan tycker verkstadskillarna är det lite extra kul med en "udda" o välskött bil och de vet att allt måste fixas perfekt. Nu har jag ju 2 Santor och det bekräftar ju också att jag är "seriös"!

4
Kul att du är kvar i "sfären"! Jag förstår ditt beslut att fortsätta med Hyundai balanserade länge på en vass knivsegg.

Det ska bli intressant att läsa om dina erfarenheter med mjukvarustyrd 4-hjulsdrift. Finessen med en "4WD/AWD"-knapp som ger "full" AWD vid start och låga farter och sedan kopplar ur är ju elegant. Undrar hur bra den funkar IRL? Och jag undrar också hur stor skillnad det är körmässigt med permanent AWD mot BW:s box?

5
Redan kollat, såklart!

Bilen kom idag å jag kunde inte hålla mig - åkte ner för att "kolla lite".

Drog iväg i i-området med all plast kvar på bilen och skyltarna på sätet brevid mig, ner till vändplatsen, tryckte in "lock" och; "ka-chunk" stel som en pinne skuttade bilen runt, med inre bak hasande som benet på en hund med nerv-kläm i ryggraden!

Kalas! Precis som jag vill ha det!

Reagerade snabbt, åsså!

Det enda som oroode mig var att jag inte kunde sen någon "TCS-OFF" brytare... :shock:

Mod, moddare, moddast isåfall...

Anders

6
Va, ingen TCS-knapp? :x :x :x :x :x :evil: :evil:

Jag vet med bestämdhet att USA Santa V6 3.5 (och Tucson) har en TCS-knapp till vä ihop med panelreostaten. Det låter oroande att TCS:en ev. inte går att stänga av. Det är just sådana SW features som kan stöka till det i tec backtagning med snömodd. Hoppas att TCS:en är riktigt bra från början.

Min Cheva (2WD, fram) hade en riktigt vettig TCS, som jag inte behövde stänga av. Däremot hade jag en Saab 9-5, hyrbil, som var jävligt usel TCS på. Gissa hur den funkade? Jo, den totalströp gasen tills dess att hjulen greppade. Kul... Sedan spann bilen loss igen för jag ville ju inte släppa på gasen, och så totalströp den igen. Vilket junk!

BTW, det finns säkert en TCS-säkring nånstans som går att pilla på... :wink: