Annons

ACC Klimatanläggning

1
Jag förstår mig inte på min ACC .... borde det inte gå att sätta på auto vid vilken temperatur som helst. Är det automatiskt? Alltså slås den av automatiskt när den nått rätt temperatur? JAG FÖRSTÅR INTE !

Jag kan helt enkelt (ibland) inte aktivera AUTO på ACC... trycker jag auto så kopplar den bort AC... (lampan släcks).
hjälp?
Hyundai Santa FE GLS Vision 2,4 L
Annons

2
Jag får nog för mig att Du blandat ihop begreppen en aning. Om klimatanläggningen står i läge AUTO så är det klimatanläggningen som avgör om AC:n behöver vara igång eller inte, beroende på bl a inställd temperatur. Ställer Du in en hög temperatur så stannar förstås AC:n men klimatanläggningen är ju hela tiden igång. Och efter ett tag kanske värmen stigit så mycket att det behövs lite kylning för att hålla den inställda temperaturen, och då startas AC:n. AUTO betyder alltså att automatiken sköter alltihop - tills Du antingen stänger av automatiken helt med knappen AUTO eller stänger av den delvis genom att t ex trycka på knappen AC eller genom att manuellt ändra fläkthastigheten osv.
Se vidare i instruktionsboken.

/Bengt B

3
Det har skrivits spaltkilometer om ACC i Santa Fe, och man har även diskuterat vilken sorts svamp killarna som satte specen föredrog...

Kan tänka mig att det som förbryllar så här års är loopen som säger att under 3,5 grader celcius utetemp så behövs ingen torkning av intagsluft, varvid ACn kopplar ner sig om man ligger i läge AUTO...?

Lite rörigt är det!

Swedefe

4
När vi nu håller på att resonera kring klimatanläggningen, så har jag en fråga jag grubblar på.
Ska den gröna dioden vid AUTO-knappen lysa när man kör i läge auto, eller blir det enbart text på displayen????

Jag vill minnas att den lyste förr i tiden, men numera är den stendöd. Har tryckt på alla knappar, men jag får inget grönt sken på dioden på vänstra delen av panelen.

Bilen har gåt i några år nu, passerade i veckan 4.000 mil, så det är bra att veta om det ska upp på bordet vid sista servicen under garantitiden.
(AC-dioden och defrosterdioden lyser när respektive funktion är i bruk.)

5
Nån grön diod finns inte vare sig på, i eller vid min AUTO-knapp. Ingen diod överhuvudtaget bland knapparna till vänster om displayen (däremot har jag dioder i knapparna under displayen).
Den enda markeringen jag har i AUTO-läget är texten på displayen. Och det enda som lyser är texten på knappen - när instrument belysningen är tänd.
Detta gäller min V6 Exclusive 2004 men jag har inget minne av att det var annorlunda på min V6 2001 GLS.

/BengtB