Annons

Nivåreglering och automatlåda

1
Hallå!
Fortfarande semester, sitter inregnad på landet...:-(

Nya bilen rullat typ 280 mil nu, och måste säga att jag så här långt är grymt imponerad av komforten och bränsleförbrukningen!

Första trippen Österlen ToR med 4 pers och full skuff och sedan hem med 5 pers och ännu mer i skuffen, mest landsväg 100-130 km/h 130 mil, men även blandad körning 30 mil, och snittet blev 0,77

Sedan full packning igen, 3 personer och hela bilen full med prylar upp till landet, båt på släp, 26 mil. Förbrukning 0,94

Nivåregleringen funkar perfekt och automatiskt, (antar jag...). Men är det ngn som vet HUR??? Hittar inget i manualen om den. :?

Automatlådan verkar växla lite annorlunda nu än när jag hämtade bilen som ny, är det ngn som vet om den är adaptiv, d.v.s. typ "lär" sig hur man kör???
Annons

3
OK, tack Danne!
Men, finns det ingen info om hur nivåregleringen funkar?
Kanske ska man inte behöva bry sig..den finns där och fungerar!?
Men, som sagt, jag tycker det är lustigt att den inte ens nämns i manualen!!!

Pumpar

4
Det är nog den typ av stötdämpare som när de lastats ned lite pumpar upp sig själva när man kör ett tag. Trycket ökar då det guppar. Jag hade det på en Scorpio -93 och det fungerade bra. Inga kompressorer inblandade eller så.

Sukken

5
Appropå nivåreglering...

satt å kikade på eBay och fick upp ett gäng annonser på begagnade styrboxar till nivåregleringen...Så den borde vara aktiv av något slag.

Men jag håller med om att informationen om den är typ obefintlig.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Chassi

6
Jag kollade ebay men jag kan inte hitta vad du beskriver Anders. Det enda som finns är ju chassikontroll och det är ju något annat som jag antar har med antisladd osv. att göra.
Är det en aktiv reglering borde man höra någon kompressor.

Sukken

Hur fungerar den?

7
Jag tror att detta stämmer även på våra bilar!

Utan extra motor eller batteri pumpar den med hjälp av bilens rörelse mellan axel och kaross upp stötdämparen till den nivå som bilen skulle ha om den var obelastad. Den klarar att göra detta med en belastning upp till bilens tillåtna maxvikt. Varje dämparesats är definierad till varje bilvariant för att uppnå maximal komfort och dämpning både till obelastad och fullastad bil.

Den helautomatiska nivåregleringen återtar grundnivån successivt under körning efter ca 500-1.500 meter
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R M6 Comfort+ 2012
Hänger med ibland: Hobby 720 Ukfe -10

9
Hei.
Jeg har akkurat kjøpt 2009 modell Santa Fe 2,2crdi 5-seter. Jeg spurte forhandleren om det gikk an å ettermontere nivåregulering på denne, og fikk til svar at det var kurrant. De monterer fjærer beregnet på 7-seter, og setter på støtdempere med innebygd nivåregulering. Også beregnet for 7-seter. Full pris inkl.montering var visst 16000 NOK. men jeg fikk prutet det med i prisen på bilen.
Med vennlig hilsen
Jørn

09 Santa Fe 2,2 CRDi 5s Aut Premium SE
Black pearl
08 Kabe 780 BGXL

10
Jørn skrev:Hei.
Jeg har akkurat kjøpt 2009 modell Santa Fe 2,2crdi 5-seter. Jeg spurte forhandleren om det gikk an å ettermontere nivåregulering på denne, og fikk til svar at det var kurrant. De monterer fjærer beregnet på 7-seter, og setter på støtdempere med innebygd nivåregulering. Også beregnet for 7-seter. Full pris inkl.montering var visst 16000 NOK. men jeg fikk prutet det med i prisen på bilen.
Jørn

vet du om det går an å heve og senke bilen noe, med dette, eller holder den bare konstant "kulehøyde"??

11
vegard skrev:
Jørn

vet du om det går an å heve og senke bilen noe, med dette, eller holder den bare konstant "kulehøyde"??
Det blir bare sånn at den beholder samme høyde uansett hvor mye du laster bak.
Med vennlig hilsen
Jørn

Black pearl
08 Kabe 780 BGXL

12
Jørn skrev:
vegard skrev:
Jørn

oki...... tenkte på ferger etc, så er jo min vogn nokså lang, den er vel ca 9,5 meter lang, og da er overhenget og stort..... i et par ganger, har jeg måttet ha folk stående på draget, for presse den ned...... for å løfte bakenden på vogna litt.....

13
vegard skrev:
Jørn skrev:
vegard skrev:
Jørn

oki...... tenkte på ferger etc, så er jo min vogn nokså lang, den er vel ca 9,5 meter lang, og da er overhenget og stort..... i et par ganger, har jeg måttet ha folk stående på draget, for presse den ned...... for å løfte bakenden på vogna litt.....
Skjønner godt hva du mener. Hadde samme problem ved ombordkjøring i Gøteborg på vei til syd-europa i sommer. Måtte kjøre på skrå, og hadde bare noen millimeter klaring oppunder vogna bak, enda min Kabe 780 ikke er så lang som din vogn.
Går jo ann å be ferje-gutta inn på kaffe da, så kan de sitte i rundsitteren ved ombordkjøring. (hvis de har rene kjeledresser). Disse nivådemperene pumper seg jo ikke opp før etter et stykke kjøring.
Med vennlig hilsen
Jørn

Black pearl
08 Kabe 780 BGXL

14
Jørn skrev:
vegard skrev:
Jørn skrev:

Skjønner godt hva du mener. Hadde samme problem ved ombordkjøring i Gøteborg på vei til syd-europa i sommer. Måtte kjøre på skrå, og hadde bare noen millimeter klaring oppunder vogna bak, enda min Kabe 780 ikke er så lang som din vogn.
Går jo ann å be ferje-gutta inn på kaffe da, så kan de sitte i rundsitteren ved ombordkjøring. (hvis de har rene kjeledresser). Disse nivådemperene pumper seg jo ikke opp før etter et stykke kjøring.
Jørn

He-he.... ja, kansje det er løsningen.... Var nesten nedi i Lødingen i fjor, og da ga jeg beskjed om at jeg heller betalte for tur-retur en gang ekstra, i påvente av mere flo..... men det gikk da.... Kjørte den forrige bilen da, en SM VGT....