Annons

Kan man mäta tändstiften nu förtiden

1
Nånting går och maler i huvudet på mig. Jag var på min eminenta verkstad för koll av motorlampan, då man kom på att grenröret läckte (och samtidigt fixade balansaxeln, lycka!) Då var motorlampan släckt i c:a 130 mil. Tidigare hade den tänts mellan 7-20 mil när jag släckt den själv ibland... Sedan var det dags att byta tändstift tyckte jag och gjorde det. Efter c:a 10 mil tändes lampan. In till verkstan förstås. Fick beskedet att man hittat fel på lambdasonden. Det bytet gick på nästan 4000:-, men- bara 7 mil efter bytet så tänds lampan igen!
Nu ska jag lämna in bilen så verkstan får ha den ett par dagar eftersom man inte hittar mer felkoder.
Jag ge mig tusan på att ev tändstiften spökar men jag har inte pengar och lust att köpa en omgång till bara för att testa. Samtidigt känns det tveksamt att betala 4000 för lambdabytet när inte lampan slocknade.
Vet någon om man kan mäta av stiften för att se om dom är OK. Bilen går ju iövrigt OK när den är varm, rycker när den är kall runt 2000 varv, men det kan ju bero på "kallstarten"
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!
Annons

Stift ?

3
Hej :)

Du kan ju ta ur stiften och kolla avståndet
på dem så inte nåt har blivit hop slaget :?
Avståndet ska va kring 1 mm :idea:

Kolla även färgen de ska va vita :!:

Kolla även tändhattarna efter överslag=brännmärken :shock:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

4
tack för tipsen, men kan lampan reagera på stiften? Ryckningarna har nog en annan orsak. Sedan sista köldknäppen, så har nog en givare hängt sig, även när bilen kommit upp i temperatur så bår den väldigt orent på tomgång runt 750-800 varv, precis som en automatchoke som inte släpper och drar 1,1 /mil. Var sitter givaren?
Hälsningar opticrob

5
opticrob skrev:tack för tipsen, men kan lampan reagera på stiften? Ryckningarna har nog en annan orsak. Sedan sista köldknäppen, så har nog en givare hängt sig, även när bilen kommit upp i temperatur så bår den väldigt orent på tomgång runt 750-800 varv, precis som en automatchoke som inte släpper och drar 1,1 /mil. Var sitter givaren?
Jag vet inte riktigt om datorsystemet är så känsligt kanske, men det som jag kom och tänka på nu är att orsaken kan vara en sprucken vakumslang.. På min Volvo 850 jag hade för inte allt så längesedan så fick jag ett märkligt problem... Detta va vintertid som det upptäcktes.. Lambdalampan tände sig helt utan förvarning, släckte felkoderna ett antal ggr, tills en dag så vägrade bilen starta, va nog runt -10c ute.. När jag väl fick igång den efter många om och men så gick den märkligt, gav en del lustiga felkoder...

Lämnade in bilen och snubben fick för sig att de vart lambdasonden som va kass, men hittade inget fel på den när han felsökte den..

Då tog jag en annan verkstad, fick tips av en på farsans jobb, han kopplade in en handdator och läste av lite värden, jag hade bla högre bensinförbrukning samt att den svarade segare på gasen... Det visade sig vara en sprucken vakumslang till insuget i motorn, så den drog massa tjuvluft, efter att bytt denna slang så nollade jag felkoderna och bilen gick fint och ingen lambdalampa tändes..

Du skulle likagärna kunna ha en sprucken packning någonstans som gör att den drar tjuvluft, då känner den att värdena inte stämmer och tänder lambdalampa plus att bilen går sämre och ojämnt och även högre bensinförbrukning...

Bara ett tips som jag kom att tänka på när jag satt i soffan... :roll:
//Tobbe!
Glidarbilen; Santa Fe -01'a V6 Power! Missa inte min projekttråd! http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2300
Rallybilen (frugans); Volvo 940 -91'a
http://www.garaget.org/Webbis

6
Ja det kan ju vara en anledning.....
jag har kollat två slangar bl.a. till insuget samt lossat en del kontaktdon för att kolla efter fukt eller ärga, men kontaktdonen var rena och infettade.
Men som sagt det kan vara en luftläcka, det var ju så man släckte första gången när grenröret läckte.
Hoppas kunna hitta givaren som styr bränslet när han är kall
Hälsningar opticrob

8
zyx skrev:Det borde ju vara en tempgivare inblandad i systemet för kallstarten, dom kan ju ge lite konstiga fel också?
inte helt omöjligt.. vart sitter den tempgivaren?
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.