Annons

Trajet 2004 och sprickor i grenröret= 14,500:- fattigare!

1
Hej! jag köpte en Trajet GLS 2 2004, (uttagen 24 nov 2004) begagnad i somras på BMW i Nyköping den hade då gått 5000 mil.
I december 2009 började "check engine" lampan lysa när sonen körde hem ifrån en långresa till Danmark. Den slutade dock lysa efter 30 mils körning.
När jag sedan besiktigade den i januari fick de upp en felkod på omborddiagnossystemet. På Hyundaiverkstan här i Nyköping såg de att det betydde att lamdan var på "G" att lägga av.
När jag så lämnade in bilen för en vecka sedan för att byta lamdan visade datorn på felkod för något annat längre fram på avgassystemet, ( hörde inte vad kille sa det var för fel). när så mekanikern skruvade bort kåpan som sitter över grenröret såg han att det var sprickor i det.

Hyundai har en 5 årig garanti på avgassystemet och bilen hade alltså överskridit den tiden med några månader. :evil:
Kostnaden för att byta grenrör är 14,500:-!! grenröret kostar 9711:- + moms!!

Hyundai tar inte bytet på "goodwillgaranti" så nu funderar vi på att svetsa sprickorna i grenröret för att spara 14.500:-.
Någon som har erfarenhet av detta??
Tacksam för svar!
vildawilma
Annons

3
Välkommen till Forumet vildawilmis
Sorry att det var tråkigheter som ledde dig hit.
Nu skulle jag kunna skoja lite med ditt "nick" och sonen som lånade bilen och plattan-i-mattan och hej-vad-det-gick-vilt-till. Men jag låter bli.
Här på forumet är det gott om kunnigt och trevligt folk. Du lär få flera förslag om du kan ge dig till tåls lite. Har ett eget litet tips som jag tror jag PM:ar.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, Vildawilmis! :D :D
Vill minnas att jag för länge sedan hörde om en som svetsade i gjutjärn, och det lär ha gått bra. En som var skicklig med svetsen då alltså...!
(För grenröret är väl i gjutjärn i våra dagar också...?)
Och som Petroff säger: Här på Forumet finns det flera mycket duktiga mekaniker...! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Svetsa !

5
Hej :)

Vi har haft en som svetsat grenrör i gjutgods åt oss,
men det såg ut som hårdlödning i mässing , de
har funkat bra :wink:

Han har gått i pension nu , så nu är vi utan hjälp :cry:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

6
Fråga till Santavalp:
Visst är det väl ganska ovanligt att grenrör spricker?
Inte ens om "Vilda Wilmas" son "Vilda Ville" eldat knotan till bristningsgräns?
Topplockspackningar och brända ventiler all right, men grenrör???

Grenrör !

7
Hej :)

Det är vanligare att grenrör spricker än
brända ventiler och topplockspackningar :?

Men en fördel är det, lättare byta grenrör :wink:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

Tack för snabba svar!

8
Tack för snabba svar..Tänk att det finns en massa människor ute i landet som besitter en massa kunskap om bilar. :D :D
Jag tror inte att det är sonen som är orsak till sprickorna snarare förra ägaren som var en firma där bilen lånades ut till höger och vänster och en massa korta körningar. kall och varm motor hela tiden??.
Sonen äger förresten en Hyundai Santa Fe -03, liksom hans svärfar som äger en 01:a! Det var tack vare att deras bilar inte rymmer 6 pers som lilla mamma fick låna ut sin till deras semestertripp!
Kan som kuriosa berätta att "vilda Daniel" fick böter för fortkörning i Danmark :wink: Han blev klockad i den hiskeliga toppfarten av hela 67 km på en 60 väg!! Detta resulterade i böter på 500 Danska Kronor! Höll på att kissa i byxan när jag blev uppringd av Nyköpingspolisen som ville veta vem som körde min bil i Danmark den 29 dec, fick åka in till Politistationen och identifiiera min avkomma på fotot :oops: :oops: . Snacka om att Danmarks polisen lägger ner STORA resurser på att bötfälla fortkörare!! Jag hade inte sagt något om det hade varit 167km/tim han hade kört och att polisen DÅ lägger ner resurser på att jaga syndaren men 7 km för fort!!! :shock:

Nåja, vi testar att svetsa så får vi se om jag spar pengarna till min 50 års fest istället :D

Allt gott till er alla !

Kram kram
vildawilma

Re: Tack för snabba svar!

10
vildawilmis skrev:Tack för snabba svar..Tänk att det finns en massa människor ute i landet som besitter en massa kunskap om bilar. :D :D
Jag tror inte att det är sonen som är orsak till sprickorna snarare förra ägaren som var en firma där bilen lånades ut till höger och vänster och en massa korta körningar. kall och varm motor hela tiden??.
Sonen äger förresten en Hyundai Santa Fe -03, liksom hans svärfar som äger en 01:a! Det var tack vare att deras bilar inte rymmer 6 pers som lilla mamma fick låna ut sin till deras semestertripp!
Kan som kuriosa berätta att "vilda Daniel" fick böter för fortkörning i Danmark :wink: Han blev klockad i den hiskeliga toppfarten av hela 67 km på en 60 väg!! Detta resulterade i böter på 500 Danska Kronor! Höll på att kissa i byxan när jag blev uppringd av Nyköpingspolisen som ville veta vem som körde min bil i Danmark den 29 dec, fick åka in till Politistationen och identifiiera min avkomma på fotot :oops: :oops: . Snacka om att Danmarks polisen lägger ner STORA resurser på att bötfälla fortkörare!! Jag hade inte sagt något om det hade varit 167km/tim han hade kört och att polisen DÅ lägger ner resurser på att jaga syndaren men 7 km för fort!!! :shock:

Nåja, vi testar att svetsa så får vi se om jag spar pengarna till min 50 års fest istället :D

Allt gott till er alla !

Kram kram
Men hallå där! Sonen har en Santa 03:a? Och svärfar en 01:a?
Då vill vi gärna se dem som medlemmar i Forumet/klubben.
p.s Hälsa din son att jag ber om ursäkt som mellan raderna anklagade honom för att ha gått hårt åt mammas bil. Försöker skoja lite men menar väl.