Hej!
Har på sistone sett hur många nu väljer att installera en "apparat" i sina bilar av olika märken för att kunna tanka Etanol...
Vissa tankar även UTAN denna apparat... Stackars bränslefilter mm....
Hursomhelst... Finns det något sådant för en Tucson?
Jag har en 07:a 2.0 bensin...
Man kanske förlorar den 9 åriga garantin om man nu modifierar sin kärra... hmmm... Inget svenska Hyundai rekommenderar va?
Annons
2
Om inte så gör jag det nu.
En fråga: Varför vill du tanka Etanol?
Av ekonomiska skäl? Eller rent miljömässiga?
Min personliga(OBS! personliga) åsikt är att det inte finns någon som helst vinst att göra:
Varken ekonomiskt eller miljömässigt.
Vill man värna om miljön så är det biogas eller eldrift som gäller.Eller ännu bättre: Ställ bilen!
(Kan motivera i politiktråden eller nåt)
Om du tankar Etanol:
"Bränslefiltret" lär inte ta skada. Inte heller katalysatorn.
Det som kan ta stryk är de "övre" delarna i knotan:Topplock med ventiler
och dylikt.
Etanol är "torrt" som bränsle och smörjer inte motordelarna.
Kolla med generalagenten(Hyundai Sverige AB) vad som gäller betr garantier om du kör på Etanol.
Mvh Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Re: Etanol på en Tucson
3etanol i bilen och garantin gäller inte. Hur de nu skall bevisa det om du inte moddar den och blandtankar.Darki skrev:Hej!
Har på sistone sett hur många nu väljer att installera en "apparat" i sina bilar av olika märken för att kunna tanka Etanol...
Man kanske förlorar den 9 åriga garantin om man nu modifierar sin kärra... hmmm... Inget svenska Hyundai rekommenderar va?
Jag provade upp till 30% etanol. Bilen gick precis som vanligt med propotionellt högre förbrukning.
4
Lite läsning om etanol.
Det finns en nyligen skriven TSB hos Hyundai USA:
8/11/2008 [all] 08-FL-008 USE OF E85 BLENDED ETHANOL FUEL
Kan tyvärr inte länka direkt dit. Man måste logga in. Bara att registrera sig hos:
http://www.hyundaitechinfo.com/
sprit eller diesel, diesel eller sprit, sprit eller diesel, diesel eller sprit?????
Ständiga frågan när man kör med bensin
Kan tyvärr inte länka direkt dit. Man måste logga in. Bara att registrera sig hos:
sprit eller diesel, diesel eller sprit, sprit eller diesel, diesel eller sprit?????
Hälsningar Salle
Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02
Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02
5
Lite copy från bullen som gäller för US-marknaden:SantaSalle skrev:Lite läsning om etanol.
Samma info fick vi på Hyundaiträffen 2006.DESCRIPTION:
E85 fuel is an alternative fuel composed of up to 85 percent ethanol and 15 percent
gasoline, and is manufactured exclusively for use in Flexible Fuel Vehicles. E85 is not
compatible with current Hyundai models. Use of E85 in Hyundai vehicles may result in
poor engine performance or a hard or no start condition, and damage to the vehicle’s
engine and fuel system.
Hyundai recommends that customers do not use fuel with an ethanol content
exceeding 10 percent. Damage resulting from the use of E85 is not covered under
Hyundai warranties.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
6
petroff skrev:Hej Darki! Vet inte om jag hälsat dig välkommen i gänget?
Om inte så gör jag det nu.
En fråga: Varför vill du tanka Etanol?
Av ekonomiska skäl? Eller rent miljömässiga?
Min personliga(OBS! personliga) åsikt är att det inte finns någon som helst vinst att göra:
Varken ekonomiskt eller miljömässigt.
Vill man värna om miljön så är det biogas eller eldrift som gäller.Eller ännu bättre: Ställ bilen!
(Kan motivera i politiktråden eller nåt)
Om du tankar Etanol:
"Bränslefiltret" lär inte ta skada. Inte heller katalysatorn.
Det som kan ta stryk är de "övre" delarna i knotan:Topplock med ventiler
och dylikt.
Etanol är "torrt" som bränsle och smörjer inte motordelarna.
Kolla med generalagenten(Hyundai Sverige AB) vad som gäller betr garantier om du kör på Etanol.
Mvh Petroff
Tack Petroff,
Egentligen är det bara en tanke jag fick som vi Hyundaiägare bör ta upp på forumet... Kan leda till en hel del intressanta inlägg, speciellt då etanol är ett hett ämne just nu. Personligen tycker jag Etanol är ett intressant bränslealternativ. Så länge som man kan finna alternativ till oljan så är det bra. Vi behöver mer nytänkare i bränslemarknaden.
Mvh, Fernando.
Re: Etanol på en Tucson
7Hej din motor är ej gjord för etanol dvs ,topplock motorblock mm försök ej !Darki skrev:Hej!
kommer sluta med en renovering
8
apropå etanol så har jag kört in gamla oyota aygo på bensin och etanol tankade fullt bensin, körde slut på halva tanken tankade etanol körde sluta på halva tankade bensin osv...
man säger att man skall prova sig fram tills motor börjar knacka lite då har man för mycket etanol. men runt 60/40 bensin etanol fungerade bra för mig. bilen drar lite mer och då var etanol billig så det var kul att tanka aygon för ca 280:-
innan hade jag extra bil en volvo 240 som oxå gick på samma blandning. inte heller några problem.
man säger att man skall prova sig fram tills motor börjar knacka lite då har man för mycket etanol. men runt 60/40 bensin etanol fungerade bra för mig. bilen drar lite mer och då var etanol billig så det var kul att tanka aygon för ca 280:-
innan hade jag extra bil en volvo 240 som oxå gick på samma blandning. inte heller några problem.